Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

WinXP på lan partys......


Anbefalte innlegg

Med win Xp på lan oppstår dt stadig problemer med nettverket dersom noen har winXP. Da må plutselig alle skifte til en spesifik workgroup før at alt skal funke som det skal...

 

Hvorfor er det ikke slik som det var med win98 at man kunne plugge inn ledningene og så kunne man finne alle på nettverket lenger når jeg har winxp??

 

Finnes det ingen universielle instillinger i XP slik at uansett hvor jeg er og hvem jeg skal koble meg til, finner jeg de jeg skal finne?

 

Er dualboot winXP/win98 eneste løsningen?

 

Mvh Thomas Nilsen

 

 

Mvh Thomas Nilsen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Zamoht skrev (2002-04-20 01:00):

Med win Xp på lan oppstår dt stadig problemer med nettverket dersom noen har winXP. Da må plutselig alle skifte til en spesifik workgroup før at alt skal funke som det skal...


Hvorfor er det ikke slik som det var med win98 at man kunne plugge inn ledningene og så kunne man finne alle på nettverket lenger når jeg har winxp??


Finnes det ingen universielle instillinger i XP slik at uansett hvor jeg er og hvem jeg skal koble meg til, finner jeg de jeg skal finne?


Er dualboot winXP/win98 eneste løsningen?


Mvh Thomas Nilsen



Mvh Thomas Nilsen


Er ikke helt sikker på hva du mener, men er det det at du ikkje får tilgang til andre workgroups?

Som f.eks din workgroup heter #Hjemme og du får ikkje kontakt med workgroups som heter #Borte ?

 

Til venstre side så er det et knapp som heter "View Workgroup Computers". Klikk på den og så klikker du på den knappen som heter "Microsoft Windows Network" så skal du se alle andre Workgroups.

Lenke til kommentar

Jeg synes XP er topp på LAN fordi man selv kan velge den alternative IP-adressen dersom det ikke finnes en DHCP-server i nettverket.

 

Dvs. på alle store LAN er det satt opp en DHCP-server. Da vil XP hente en IP-ardesse automatisk fra denne.

Og ellers, når man er hjemme og gjerne har et eget hjemmenettverk (workgroup, uten DHCP), kan man ha en egen IP-adresse etter behov (f.eks. 192.168.x.x).

 

Det som er litt synd med nettverket mellom XP/9x er at IPX funker dårlig mellom disse to. Dette gjelder dem som spiller StarCraft mye (selv om SC nå også støtter TCP/IP).

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-22 10:28, ueland85 skrev:

NetBIOS i winxp på lan fører til at win XP maskiner ikker kan kommunisere med win9x maskiner, bare via ip adresse :smile:


 

Hmmm... jaja, rart at win9x maskiner og winnt maskiner finner hverandre kun når netbios er enable'a da... Men sånn funker det hos meg i alle fall. Klart, nå kjører jeg win2k...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...