blackbrrd Skrevet 1. juli 2004 Skrevet 1. juli 2004 Det som hjelper når man har adsl og skal downloade mye er å ha større tcp pakker, dvs at man vil sende færre "mottatt" pakker. UDP kunne også vært benyttet, ettersom det ikke har automatiske "mottatt" pakker... for å få ordentlige data må softwaren være spesialskrevet for å takle at det mangler pakker innimellom.
2B1Q Skrevet 2. juli 2004 Skrevet 2. juli 2004 Pirk: ADSL= Asymmetric Digital Subscriber Line SDSL= Symmetric Digital Subscriber Line SHDSL= Single-pair High-speed Digital Subscriber Line Veldig stor forskjell mellom SDSL og SHDSL. SHDSL er en videreføring av ADSL, men krever eget trådpar og eget utstyr i sentralen, mens SDSL kan leveres der det kan leveres ADSL. SHDSL leveres i høyeste hastighet 2mbit/ 2mbit, helt opptil 4mbit /4mbit men da trenger man 2 ledige trådpar. Kjenner en som ikke kunne få ADSL fordi sentral var ikke utbygd, men SHDSL kunne ha få siden sentralen hadde "SHDSL kort" installert. Bare et liten korreksjon. Kan levere opptil 8 mb m SHDSL. Bundler 4 stk 2 mb
2B1Q Skrevet 2. juli 2004 Skrevet 2. juli 2004 [quote name='Grimbo' date='30/06/2004 : 23:14'] Pirk: ADSL= Asymmetric Digital Subscriber Line SDSL= Symmetric Digital Subscriber Line SHDSL= Single-pair High-speed Digital Subscriber Line Veldig stor forskjell mellom SDSL og SHDSL. SHDSL er en videreføring av ADSL, men krever eget trådpar og eget utstyr i sentralen, mens SDSL kan leveres der det kan leveres ADSL. SHDSL leveres i høyeste hastighet 2mbit/ 2mbit, helt opptil 4mbit /4mbit men da trenger man 2 ledige trådpar. Kjenner en som ikke kunne få ADSL fordi sentral var ikke utbygd, men SHDSL kunne ha få siden sentralen hadde "SHDSL kort" installert. [/quote] Mer pirk. SDSL og SHDSL levers med forskjellig linjekoding. Men i praksis er det liten forskjell. Ved lange linjelengder er imidlertid SHDSL å foretrekke.
Rim Skrevet 2. juli 2004 Skrevet 2. juli 2004 Bare et liten korreksjon. Kan levere opptil 8 mb m SHDSL. Bundler 4 stk 2 mb Feil. 2xSHDSL heter 4-wire SHDSL. Det er ikke noen standard på å bundle mer, dette er propritære måter å gjøre det på og det blir da heller ikke SHDSL i "standardens navn". Det er forøvrig godt mulig å bundle mer enn 4 SHDSL linjer. ZyXEL DSLAMer kan bundle 2-24 SHDSL linjer.
tvv Skrevet 6. juli 2004 Forfatter Skrevet 6. juli 2004 Takk for alle svar - men jeg lurer fortsatt på en ting - har lært mye av alle inleggene her, MEN Når Telenor installerer linjen til meg har de med modem osv, men kan jeg bruke det samme utstyret som jeg i dag bruker til et trådløst lite nettverk (utstyr fra d-link) eller må dette utstyret også kjøpes nytt når man går fra ADSL til SHDSL Mulig dere har svart alt og at jeg er treg, men vær litt tolmodig med amatøren .... Takk uansett for alle svarene
Lugmeister Skrevet 6. juli 2004 Skrevet 6. juli 2004 (endret) Det er r bare modemet som må skiftes ut. evt routere,aksesspunkt nettverkskabler og annet nettverksutstyr koblet etter modem kan fortsatt brukes Endret 6. juli 2004 av Lugmeister
tvv Skrevet 6. juli 2004 Forfatter Skrevet 6. juli 2004 TAKKER TAKKER for raskt svar! Da ble jeg beroliget - nok en gang hva skulle man gjort uten dette forum! Ha en fortsat god sommer alle sammen - litt luft må man ha selv om PC er tingen.
Hawkie Skrevet 7. juli 2004 Skrevet 7. juli 2004 Som gammel Telenor tekniker og nettverks tekniker til daglig med felt bredbånd måtte jeg bare svare her: ADSL kan være full duplex, men det er meget sjelden utført da det krever fullverdig kopper med kort distanse. Det er vel knapt noen ISP i det hele tatt som leverer full duplex på ADSL. SHDSL og SDSL er full duplex alltid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå