Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ustabilt og dårlig hastighet med trådløst

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har akkurat mottatt en trådløs router, en såkalt D-Link DWL-2100AP, AirPlus XtremeG. Har også nettverkskort, D-Link DWL-G520 XtremeG.

Begge disse enhetene skal støtte 108mbps via D-Links XtremeG teknologi. Nå har det seg sånn at jeg kun får max 14-15mbps internt, og ikke over 20% signal strength. Rutern står oppe, og pc'en jeg bruker er nede. Er også er par porter som må åpnes, så jeg kommer på IRC, DC og slikt. Men det skal jeg få til.

Det har også vært veldig ustabilt til tider, men det har kanskje noe med at signal strength'en er såpass lav som den er?

Det som er kjipest er at jeg får såpass dårlig speed internt i lokal-nettverket, er der rett og slett fordi jeg er for langt ifra rutern? Sto jo at den hadde 100 meters rekkevidde inne i en bygning, og 400 på åpent.

Håper på litt feedback her!

Endret av lalleh
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

OT: Hvor kjøpte du den trådløse rutere'n, og hvor mye kostet den?

Edit: innlegg nr 600 :D

Endret av EDB
Skrevet (endret)
OT: Hvor kjøpte du den trådløse rutere'n, og hvor mye kostet den?

Edit: innlegg nr 600  :D

Kjøpte hos Psdata, men jeg husker ikke hva den kostet. :p

Uansett, hvis noen vet hvordan jeg kan få opp stabiliteten og hastigheten; help meh!

Btw, grattis med post nr 600 ;)

Endret av lalleh
Skrevet

Nå har jeg rutern og kortet til å kommunisere med G-teknologien, og de sender og mottar med 108mbps. Det som begynner å bli _veldig_ irriterende er at lokal-nettet detter ned, bare i 1-2 minutt - og så kommer det opp igjen.

Er det noe jeg kan gjøre for å forhindre at det er så ustabilt som det er? Og en ting til, hvordan får jeg åpnet porter så jeg kommer på IRC, DC osv?

Skrevet
Nå har jeg rutern og kortet til å kommunisere med G-teknologien, og de sender og mottar med 108mbps. Det som begynner å bli _veldig_ irriterende er at lokal-nettet detter ned, bare i 1-2 minutt - og så kommer det opp igjen.

Er det noe jeg kan gjøre for å forhindre at det er så ustabilt som det er? Og en ting til, hvordan får jeg åpnet porter så jeg kommer på IRC, DC osv?

Du kan se om det er kommet noe nyere firmware og laste ned den, og oppdatere routeren din, det kan kanskje løse problemet med at nettverket detter ned vært 1-2 min.

har du prøvd og sette routeren ved siden av pc'en din?, hvis ikke prøv å se om den kobler av og på da.

for og åpne portene stiller du de portene du vil åpne til din ip adresse, eller du kan sette pc'en din i dmz sone da vil din pc være helt åpen.

Skrevet

Hmm pussig dette med d-Link routere,jeg har også en router fra d-link,en di624+.

Den jeg har nå er den andre 624+`n,sendte den første i retur grunnet at den mistet forbindelsen/falt ut hele tiden,veeeeldig irriterende.

Fikk tilsendt en ny,men den har akkurat de samme symptomene.

Var i går i kontakt med d-link support,de ville prøve å sende meg en ny en igjen for å se om det kunne være en løsning.

Han jeg snakket med på supporten sa at det var et kjent problem med den forrige biosen til routeren,men at det skulle være fikset med den nye som ligger ute nå 1,18.

Det er ikke biosen som er problemet i mitt tilfelle,siden jeg har nyeste bios.

Kan hende dette kan være en løsning for deg,hvilken bios kjører du ?

Må få si at jeg har fått et veldig godt intrykk av supporten til d-link norge,begge de to gangene jeg har vært i kontakt med de har de vært veldig behjelpelige,aldrig noe "krangling" der i gården :thumbup: .

mvh

Stoned

Skrevet

Vet ikke hva slags bios den kjører, da jeg fikk den idag. Ble veldig glad da alt tilsynelatende virka med en gang. Men jeg begynner seriøst å bli drittlei at den detter ut hele tida. Det er _ekstremt_ irriterende.

Men, det er lurest å ta kontakt med D-Link direkte, og ikke gå omveien om der PSData, hvor jeg kjøpte den?

Skrevet

Hei, har D-Link selv, og kjenner igjen det du sier. Trikset for min del var å disable all form for strømsparing på det trådløse kortet (kalles powersave, power save polling (PSP) etc.

Forskjellen her var som natt og dag iallefall, men jeg kjører en DI-514 mot en Tundra laptop (centrino).

Dog skal det sies at jeg aldri kjøper D-Link igjen. Routeren gir rett og slett opp ved stor trafikkmengde! Den kobler fra det trådløse hvis jeg f.eks. lar bittorrent stå over natten. uten unntak. Kjører jeg bare outlook som sjekker mail hvert 15 min, går det helt fint. vanlig bruk er også greit.

Har sett utstyr fra linksys som er svært bra, tror det blir det når denne skal ut... :)

Håper det var til nytte!

Fredrik.

Skrevet

DWL-2100 er ingen router men et rent aksesspunkt. Når du da sier at du har 20% signalstyrke er det nok grunnen til at det er ustabilt. Det er også kjente problemer når man bruker PCI adaptere med antennene bak maskinen.

Irriterende nok har ikke D-Link eller de andre som benytter seg av SuperG kommet med den annonserte Extended Range funksjonaliteten, som egentlig bare øker sendestyrken til det maks tillatte her i landet.

D-Link Norge sendte ut pressemelding om at dette skulle komme iløpet av andre kvartali år,men de har endret det til mai/juni på nettsidene deres nå. Skulle ikke forundre meg om det blir juni/juli i morgen :p For meg virker det som at det ikke er D-Link som har problemer, men deres brikkesettprodusent Atheros. Vi har prøvd å teste et 108 Mbps SuperG aksesspunkt tidligere dette året som hadde en sendestyrke på 20 dBm (det som er maks tillatt i norge), Dette aksesspunktet hadde ikke noe bedre hastighet på rekkevidde i det hele tatt enn vanlige 802.11g produkter, noe som jeg og et par andre har kommet frem til er at det kan være på grunn av at den benytter seg av flere kanaler til å overføre data, om hindringene har en annen demping på bestemte frekvenser kan det føre til at den ene kanalen som brukes er betydlig svakere som igjen fører til mer retransmisjon av pakker, og som igjen gir dårligere hastighet.

Det jeg ville prøvd på for å få bedre signalstyrke er å prøve å få minst mulig hindringer i veien mellom antennene og aksesspunktet ditt. Selvfølgelig ikke hugge ned vegger og gulv, men mer enkle ting som å justere posisjonen på PC'en slik at antennen bak får mindre hindringer på veien til aksesspunktet, og at aksesspunktet står forholdsvis fritt (ikke står i et skap, eller med mange ting tett inntil seg.

Skrevet

Vel. Jeg har flytta pc'en opp til der hvor rutern står, og dvs at det ikke er mer enn en snau meter mellom akesspunktet og pci-kortet. Og jeg får også god signal strength nå.

Det som er problemet nå er jo det at det er ustabilt. Skal teste ut det med powersave, håper det virker!

Hvis jeg skal ta kontakt med d-link, hvor gjør jeg det? D-link.com? Eller finnes det en norsk avdeling?

Takk for alle svar!

Skrevet

D-Link support tlf:231 62 804 åpent 8-22.

Håper det ordner seg for deg,husk du har 10 dager angre rett.

Men anbefaler deg å prøve support først,kan hende det er en fix :yes:

Mvh

Stoned

Skrevet

Har ringt kundeservice, og fikk et par tips der. Får prøve dette et par dager, ellers sender jeg det tilbake.

Uansett, takk for masse god tilbakemelding her! :D

Skrevet
Dog skal det sies at jeg aldri kjøper D-Link igjen. Routeren gir rett og slett opp ved stor trafikkmengde! Den kobler fra det trådløse hvis jeg f.eks. lar bittorrent stå over natten. uten unntak. Kjører jeg bare outlook som sjekker mail hvert 15 min, går det helt fint. vanlig bruk er også greit.

Dette var virkelig noe jeg ikke var klar over. Jeg driver en del med nett-radio, og det bruker jo litt linje. Er ikke helt sikker på hvor mange k/s, men jeg sender på 128kbps hvis det sier dere noe. Den burde vel klare det, før den hiver inn håndkleet?

Hva med spilling, overføring og den slags internt i lokal-nettet?

Skrevet

Siden du har et AP og ikke en router vil jeg tro det går fint (Er stort sett BitTorrent som virkelig provoserer frem dette hos meg. ) Nettradio som da går ned tror jeg går fint en stund, men om det er som hos meg så holder den ikke en hel dag uten at den kobler fra...

Men tror dette bunner i dårlig implementasjon av routing funksjonaliteten, og vil forhåpentligvis ikke berøre et AP som ditt. Tror jeg.

Mulig det er de kontinuerlige oppog nedlastingen som gjøre dette, jeg vet ikke..

Fredrik.

PS ! sender du nettradio så kan det være du får problemer. men det gjør du neppe trådløst?

:hmm:

Skrevet

Kjører du XP? Og bruker XP's konfigurasjonsverktøy? Isåfall bør du bytte til Dlinks software. XP's konfigurasjonsverktøy har en kjent bug som gjør at nettet "dør" av og til. Dette skulle visst fixes i SP2 som kommer om ikke så altfor lenge.

Skrevet

Kjører XP, ja. Men bruker ikke funksjonen der til nettverket, bruker D-Link sitt. Men som en del påpeker, dette med dårlig oppetid, så synes jeg det er dårlig. Når såpass mange tydeligvis har samme problemet, så kan de vel ikke drive og selge dette uten og informere om det. Jeg får mitt andre PCI kort i morgen, og hvis nettverket fortsetter og være så ustabilt som det har vært idag (les: 1 dag), så skal jeg sende det tilbake.

Jeg har hvertfall mistet min tillit til D-Link.

Skrevet

Har noen av dere trådløs overføring fra en tv til en annen? Isåfall skru av den, og prøv med nettverket igjen, mange sendere som blokkerer Wlan, desverre..

Skrevet

Off, nå begynner jeg seriøst å bli lei det nettet her. Blir kabler i morgen igjen, ja! Må vel sende alt sammen tilbake til Psdata igjen også. Noen som har erfaring med retur av produkter til dem? Det bør vel gå greit tenker jeg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...