Gå til innhold

Operatørlås vs. nettlås


Anbefalte innlegg

Burde være en grei sak: faren min har en mulighet til å oppgradere sitt Telenorab. og dermed kjøpe en subsidiert telefon. I tillegg har han et Chess abonnement privat (Telenor er jobb) og han liker å sjonglere med disse SIM-kortene. Spm. er, kan Chess kortet brukes på en låst Telenor telefon? Vet jo at det vanligste er at telefonene sperres på nettet slik at alle innen samme nett kan bruke telefonen (så som Chess), men har skjønt at i enkelte tilfelles legges inn en operatør lås også som binder Telefonen til det spesifikke abonnementet. Da vil jo ikke dette virke. Noen her med peil?

 

Unlock.no er mildt sagt en uklar kilde da de sjongelere operatør og nettlås om hverandre. En mail fra Elkjøp sier at de variere praksis avhengig av abonement og telefon og bestrider jo dermed unlock som kun sies at telefoner i Norges låses til et nett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Inntil litt sent på høsten ifjor var alle Telenor-låste telefoner låst til nettet til Telenor. Man kunne da bruke Chess, Sense og andre som leier nett av Telenor.

 

Men litt før jul begynte Telenor å sperre til KUN operatør slik at SUB-operatører som Chess, Sense osv. ikke vil fungere i en Telenor-låst telefon kjøpt etter nov/des 2003.

 

Johannes

Lenke til kommentar

Dersom telefonen er låst ennå kan du maile IMEI koden til meg... Da ska jeg få koden til deg (dersom du ikke får koden ved å ringe)... Låser Mange opp... Klarer ALLE nokia'er til alle nett i verden... klarer og litt Panasonic, LG, Alcatel og Samsung (kanskje andre - men desverre ikke Sony Ericsson)...

 

Får vite:

IMEI

Operatør

Model

 

min mail fås ved å sende en meld til +45 22873168 (Merk: Dansk nummer)

 

Jesper Mikkelsen, SmartASS industries

Lenke til kommentar
Så lenge han kjøper en subsidiert telefon, (med binding) så får han utlevert koden gratis ved å henvende seg til 09000. Da kan Chess kortet benyttes.

Hvorfor deler Telenor ut den koden gratis og er det mulig å få verifisert dette ved å ringe dit?

Lenke til kommentar

Fordi du ikke skal betale for denne når du har bundet abonnementet ditt. Grunnen til at de er låst er vel at forhandlerene får gode rabatter på telefoner som er bundet mot TnM og derfor velger og selge disse.

 

Edit: du får nok bekreftet dette hvis du ringer dit ja...(hvis du treffer på en som har peil da :D )

Endret av tbone
Lenke til kommentar
Inntil litt sent på høsten ifjor var alle Telenor-låste telefoner låst til nettet til Telenor. Man kunne da bruke Chess, Sense og andre som leier nett av Telenor.

 

Men litt før jul begynte Telenor å sperre til KUN operatør slik at SUB-operatører som Chess, Sense osv. ikke vil fungere i en Telenor-låst telefon kjøpt etter nov/des 2003.

 

Johannes

Men på en slik telefon som er sperret til operatør kun, feks. Telenor, vil det være en forskjell på abo. typen også. Hvis man har feks. Telenor Privat + i jobbsammenheng og telefonen låses til dette, kan man da bruke et vanlig Telenor Privat abonnement også?

 

Føler meg ikke helt trygg på at 09000 gir ut koden som låser opp telefonen så lett, det virker ikke som veldig god markesføring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...