Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Norton Internet Security 2004 - Fildelingsproblem!


Anbefalte innlegg

Har installert denne pakken som blant annet inkluderer personal firewall.

 

Men etter installasjonen får jeg ikke lenger til å dele mapper over LAN... Kjører winxp og har gjennomført oppsettet for lokalnettverk på nytt etter installasjonen, samt kjørt veiviseren for å gi maskintilgang i konfigurasjonen av Personal Firewall. Men ingen suksess foreløpig.... :hmm:

 

Prøvde å disable internet security på begge pcene og fikk da tilgang til de delte mappene.

 

Noen som har tips til hvor jeg kan gi tilgang?

 

Takker!

 

Kristian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lagt til 10.0.0.0 (ip-rangen?) i trusted zone, men det funket bare på den stasjonære, hvilket kan forklare hvorfor jeg fortsatt hadde tilgang til delt mappe der fra den bærbare, selv etter at jeg slo på igjen IS (men mener tilgangen forsvant igjen ved neste forsøk...)

Men faktisk så klarte ikke den bærbare å identifisere andre maskiner på nettverket, muligens pga en kjip/halvdefekt switch jeg hadde tilkoblet midlertidig...? (Brukte Wizard-knappen for å legge til maskiner på nettverket)

 

Skal prøve igjen i kveld med den vante tilkoblingen!

 

Trenger ikke brannmur på lan, men er jo tilkoblet internett så jeg tenkte det kunne være greit. Det hender at jeg spiller musikkfiler etc direkte over nettverket og da vil jo brannmuren måtte slås av for lengre perioder. Mulig at ruteren i adsl-modemet (nextgentel) skjermer mot innsyn fra nettet, men online-testen hos norton indikerer i hvert fall flere sikkerhetshull uten brannmur (jada, de skal jo selge produktet sitt, men det skader jo ikke å være på den sikre siden).

Endret av kfet
Lenke til kommentar

Har noen naboer tilkoblet også, så vi er vel.... øh, kanskje så mye som 9 maskiner på det samme nettverket :innocent:

 

Men om jeg setter fast ip på mine to maskiner, vil det da kunne skape problemer for de andre på nettverket som har dynamisk tildeling?

 

Burde kanskje vente til jeg kommer hjem og prøve meg fram da, men... hvor setter jeg egentlig ip-adressen på greiest måte? Ved opprettelse av lan-tilkobling skal det jo i henhold til nextgentel-manualen settes automatisk tildeling av ip-adresser og dns. Vil internett funke like fint med fast ip? (nextgentel har adsl-modem med innebygd ruter).

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar

man bør være forsiktig med å sette statiske ip adresser på et LAN der det er en DHCP. Det kan bli konflikter hvis man setter en IP som også er i DHCP sin pool. Husk å sjekke alt du ikke setter statiske IP'er som DHCP serveren kan komme til å gi til noen andre.

 

Jeg har også brukt NIS, 2003 vel og merke. Men jeg tviler på at det er store endringene i programet. Jeg stresset lenge med akkurat dette problemet. etter en stund sluttet jeg å bruke maskinen min på jobb(der den var helt åpen til verden) og nå er den bare hjemme. siden jeg er bak ruteren min der, med uoffisiele IPer akkuratt slik som deg så har jeg ikke noe behov for NIS lenger.

Lenke til kommentar

drit i de trusted sakene og åpne TCP port 137-138-139 på fw din. Som er henholdhvis:

 

TCP 137 NETBIOS Name Service

TCP 138 NETBIOS Datagram Service

TCP 139 NETBIOS Session Service

 

 

Ellers er det bare å åpne for subnettet hvis du heller ønsker det, selvom det ikke er å anbefale du vet jo ikke akkurat hva naboene dine driver med...

 

man bør være forsiktig med å sette statiske ip adresser på et LAN der det er en DHCP. Det kan bli konflikter hvis man setter en IP som også er i DHCP sin pool. Husk å sjekke alt du ikke setter statiske IP'er som DHCP serveren kan komme til å gi til noen andre.

DHCP servere har ingen problemer med å gi ut enkelte faste ip'er til MAC adresser. Om adressen er opptatt da velger den bare en annen. Men mindre du har verdens mest crappy DHCP da :p Kjør DHCP på allt og velg noen faste om du har behov for det

 

Eller kan du installere en ftp server, pga bedre tilgangsstyring og mer effektiv filoverføring og resuming av filer.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...