Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

dele internett, switch ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann jeg trenger litt hjelp. Jeg skal ha 2-5 maskiner som ser verandre og deler internett , hva hadde vert smartest for meg å gjøre? hører noen si "kjøp hub og koble på" - alle maskinene skal brukes til spilling.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uansett må en av maskinene dele internett oppkoblingen. Det beste er nok om du har en ruter. Dersom du ikke har det kunne det kanskje lønnt seg å se etter en med innebyggd switch, og sansynligvis også støtte for DHCP. Da ville det (etter å konfigurert ruteren) vært plug and play med pc'ene..

Skrevet

Vell med tiscali, og en vanelig switch fungere dette dårlig, ettersom hver enkelt maskin får en egen ipadress (opptil 4 stk). Derfor kan de ikke se hverandre på nettverket.

Det du bør gjøre, er å kjøpe en bredbåndsrouter. Dette funker fett, maskinene ser hverandre og du kommer ut på internett med alle sammen.

Skrevet
Uansett må en av maskinene dele internett oppkoblingen. Det beste er nok om du har en ruter. Dersom du ikke har det kunne det kanskje lønnt seg å se etter en med innebyggd switch, og sansynligvis også støtte for DHCP. Da ville det (etter å konfigurert ruteren) vært plug and play med pc'ene..

ehm, nei. De fleste ISPer leverer modem med innebygget router. Og da er det nok med en svitsj.

Skrevet (endret)

så det jeg burdet gjøre er å kjøpe en router? deretter.. ?

en switch er vel også lurt slik at internett når fortere elns?

Endret av ccalz
Skrevet

Du må ha en ruter eller sette opp en av maskinene som ruter (to nettverkskort) om du skal få dette til. Eller gjør som jeg gjorde med mitt tele2 (4 iper), ene nettverkskortet er koblet på en hub som er kobla rett på adsl-modemet, det andre kortet er koblet til et LAN. :) Funker fett, et dedikert til adsl og et til lan.

Men vil anbefale deg å kjøpe en billig ruter, de er ikke dyre! Husk å ta en som støtter å være DHCP-klient OG server og PPPoE.

Skrevet

Er det kommet fram hvilken ISP trådstarter har? Kanskje har modemet allerede router funksjonalitet, og en switch vil da være tilstrekkelig til å dele internett.

ccalz: Hvilken ISP har du? (Telenor, NGT, Tiscali, Tele2 osv)

Skrevet (endret)
#Vell med tiscali, og en vanelig switch fungere dette dårlig, ettersom hver enkelt maskin får en egen ipadress (opptil 4 stk). Derfor kan de ikke se hverandre på nettverket.#

Bullshit hvor har du fått tak i denne latterlige infoen, funker fett hos pappa............. ;)

Endret av C@T
Skrevet (endret)
ehm, nei. De fleste ISPer leverer modem med innebygget router. Og da er det nok med en svitsj.

Fikk aldri jeg :) dog kansje fordi jeg fikk bredbånd for 3 år sia , og da var det vanlig og bare få helt vanlig Adsl modem. Hadde litt problemer i helga da jeg skulle kobla alle laptoppene og pcene på nett her , men fikk det til etter at jeg fant ut at jeg måtte skifte MTU verdier på klientpcene ;)

Er btw som regel nok med en svitsj og , selvom man har opprinnging og PPPoE , bare litt mere jobb :yes:

Edit ; Leif

Endret av djplaya
Skrevet

Ett vanlig problem med en del ISP's bla.a Tiscali er hvis man har fler enn x antall maskiner. Tidligere kunne man bruke en switch og opptil 5 maskiner fikk IP av ISP og alt var gull og gode spillnetter. Etter hva jeg har hørt fra flere Tiscali kunder har de nå begrenset til 3 ip'er via DHCP. Vet ikke hvordan det er med Bluecom, men tidligere fikk man også der 5 ip adresser. Har vel blitt for mange kunder så man struper ned antallet.

Derimot fungerer det vel helt smekkert med 2-3 maskiner og en switch i de fleste tilfeller. Til og med Telenor leverer jo en en ports router slik NGT gjør. Absolutt ikke dårlig :)

Uansett som flere har nevnt, trådstarter burde nevne hva slags ISP som benyttes. Om han/hun skal ha 5 maskiner på nett holder det stort sett ikke med bare en "vanlig" router da de fleste av disse kun har 4 porters switch.

Skrevet
Ett vanlig problem med en del ISP's bla.a Tiscali er hvis man har fler enn x antall maskiner. Tidligere kunne man bruke en switch og opptil 5 maskiner fikk IP av ISP og alt var gull og gode spillnetter. Etter hva jeg har hørt fra flere Tiscali kunder har de nå begrenset til 3 ip'er via DHCP. Vet ikke hvordan det er med Bluecom, men tidligere fikk man også der 5 ip adresser. Har vel blitt for mange kunder så man struper ned antallet.

Derimot fungerer det vel helt smekkert med 2-3 maskiner og en switch i de fleste tilfeller. Til og med Telenor leverer jo en en ports router slik NGT gjør. Absolutt ikke dårlig :)

Uansett som flere har nevnt, trådstarter burde nevne hva slags ISP som benyttes. Om han/hun skal ha 5 maskiner på nett holder det stort sett ikke med bare en "vanlig" router da de fleste av disse kun har 4 porters switch.

Jepp , de deler ut en ports routere nå ja. Jeg fikk bare ADSL modem , snakka med en kar idag og telenor skulle ha 500 for og sende meg en sånn router. Jeg spurte hvorfor ikke jeg som trofast kunde i 3 år kunne få det når nytegnerne fikk det nå :cry:

Skrevet

ehm.. Nei?

Verken Tiscali, tele2 el bluecom gjør dette..

Skrevet
#Vell med tiscali, og en vanelig switch fungere dette dårlig, ettersom hver enkelt maskin får en egen ipadress (opptil 4 stk). Derfor kan de ikke se hverandre på nettverket.#

Bullshit hvor har du fått tak i denne latterlige infoen, funker fett hos pappa............. ;)

Hvilket modem har du da?

For med mitt modem hjemme, funker det ikke. Der må jeg ha en router..

Skrevet

det kommer 10 slike poster hver dag - av den grunnen ble det laget en sticky øverst som heter "Installasjon av et enkelt hjemmenettverk" - hva med å ta en titt der?

Skrevet (endret)

Jeg må bare si noe, det er så mange tungvindte måter å svar på her!

For det første så kan man ikke bare begynne å slenge ut svar før man vet hvordan den som spør kommer seg på nett. (Oppringt, ADSL, osv...)

Og denne skjønte jeg rett og slett ikke:

Du må ha en ruter eller sette opp en av maskinene som ruter (to nettverkskort) om du skal få dette til. Eller gjør som jeg gjorde med mitt tele2 (4 iper), ene nettverkskortet er koblet på en hub som er kobla rett på adsl-modemet, det andre kortet er koblet til et LAN.  Funker fett, et dedikert til adsl og et til lan.

Hvorfor har du 2 tilkoblinger til huben? Hva oppnår du med det?

-------------------------------------------

"Ruter med ethernet kontakt" løsningen:

Den enkleste løsningen for det som skal dele internett hjemme er å ha en switch(dersom ikke er nok punkter i ruteren) så kobler man bare alle maskinene i switchen sammen med ruteren. Man kan for enkelhets skyld ha en DHCP server også hvis det trengs, men mange ruter tar denne jobbe også.

Alle tilkoblinger som MÅ ha en pc til å "tenke" for seg(eks: Oppringt modem):

Dette er ganske enklet hvis man har XP, men blir litt mer jobb hvis man har andre OS. Det er flere guider på nettet om hvordan man deler slike tilkoblinger.

Endret av N_E_O
Skrevet
ehm.. Nei?

Verken Tiscali, tele2 el bluecom gjør dette..

Ehm... Jo?

Tele2 leverer (ihvertfall i Østfold området) en Ericsson kombinert "modem" og ruter. Dvs. Når du får boksen er den konfigurert som en 1ports router ála NGT og "nye" Telenor Men du har muligheten for å logge inn og sette den til "bridge" slik at den fungerer som f.eks Bluecom gjør og gir ut ip adresser via Tele2 sin DHCP istedenfor lokalt for lan'et :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...