Gå til innhold

Den nye "Prescott" prossesoren


Yois111

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg hvet ikke om dette har blitt diskutert i andre "artikkler" i forumet på Hw.no eller andre steder men jeg tar dette opp allikevel.

 

Jeg vil først henvende til artikkelen Mange bugs i "Prescott" der det kommer frem att "Prescott" som er nylig lansert inneholder en del bugs. Jeg er en stor tilhenger av Intel og har egentlig aldri brukt noe AMD prossesor, men selvfølgelig vil jeg kjøpe den prosessoren og få tak i det brikksettet som gir mest for pengene.

 

Etterpå henvender jeg til denne her artikkelen i915-hovedkort trekkes tilbake hvor det blir sagt att i915-brikksettet er "buggy".

 

Det jeg vil frem til her er att hva om de som testa prescott prosessoren brukte ett hovedkort basert på ett i915-brikksett? Kansje vi ikke skal se bort ifra att kansje flere av brikksettene til Intel er "buggy"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv en prescott [email protected] på boxed kjøling I et standard chieftech scorpi midikabinett med 2 stillegående kabinett vifter.

Den er litt varmere en de "gamle" northwoodene men ikke mer en ca 5c+ på idle og 10+ load. (altså en max på 56c har jeg ved full load.

Dette sitter på et Asus P4C800 deluxe HK.

Jeg er veldig fornøyd med dette systemet og merker ikke noe bugs, Har nå kjørt dette i 1 mnd.

Lenke til kommentar
Det jeg vil frem til her er att hva om de som testa prescott prosessoren brukte ett hovedkort basert på ett i915-brikksett? Kansje vi ikke skal se bort ifra att kansje flere av brikksettene til Intel er "buggy"?

Det er jo derfor vi har BIOS oppdateringer (retting av bugs samt legge til nye funksjoner), men som artiklene sier, du kan ikke oppdatere en CPU.

 

Sitter selv med nevnte Prescott, og jeg kan ikke annet enn si meg strålende fornøyd.

 

des,OUT!

Lenke til kommentar
Det jeg vil frem til her er att hva om de som testa prescott prosessoren brukte ett hovedkort basert på ett i915-brikksett? Kansje vi ikke skal se bort ifra att kansje flere av brikksettene til Intel er "buggy"?

Alle prosessorer har "drøssevis" av feil, men de fleste vil neppe plage mer enn 1 av 1000000 brukere og de fleste av disse buggene kan "lappes" med en driver eller BIOS oppdatering - så dette trenger du ikke bekymre deg for.

 

Bugs i chipsetter, generelt sett er det endel av, enten de er fra Intel, nvidia eller VIA men akkurat som med prosessorene kan de stort sett utbedres via software.

 

I det aktuelle tilfellet (i915) så er det faktisk ikke en bug i chipsettet, men en produksjonfeil (en tynn film ble ikke fjernet) på I/O kontrollerene (ICH6). Problemet er ingenting teknisk og Intel har uttalt at de vet hvor de berørte I/O kontrollerene er solgt (så de berørte hovedkort produsentene kan trekke tilbake de aktuelle produktene).

Lenke til kommentar
Har selv en prescott [email protected] på boxed kjøling I et standard chieftech scorpi midikabinett med 2 stillegående kabinett vifter.

Den er litt varmere en de "gamle" northwoodene men ikke mer en ca 5c+ på idle og 10+ load. (altså en max på 56c har jeg ved full load.

Dette sitter på et Asus P4C800 deluxe HK.

Jeg er veldig fornøyd med dette systemet og merker ikke noe bugs, Har nå kjørt dette i 1 mnd.

 

Nice , har nettopp bestilt meg samma oppsettet som du har + 1024MB minne.

 

Hvordan er lydnivået på Boxed kjøleren på P4 3.0 Prescott ?

Jeg prøver å ha et mest mulig "stille" system... går den bra , eller bør jeg kjøpe noe annet?

Lenke til kommentar

på full load drar vifta til å bråker litt (du hører at det suser, men ikke ubehaglig)

spiller ingen stor rolle for meg da spiller jeg og lyden av spillet overdøver vifta.

men sitter du å surfer eller andre enkle ting hører jeg ikke vifta da går den på 1800rpm og er rett og slett stille.

Bare prøv med boxed vifta jeg synes den duger veldig bra, men er du ikke fornøyd kan du jo bare bestille en annen senere.

 

edit: det har vært litt varmere nå i det siste og på full load er nå tempen oppe i 60c, men det er vist ikke så ille har jeg sett på div. forum. prescotten kan fint være oppe i 70c uten problemer (den er jo kjent for å bli varm) :)

Endret av airguard
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke at det er så mye varmere med prescott, jeg er da ganske ofte oppe i 50c + med min amd 2400+ på full load, med en vifte som blåser kald luft ned på cpu vifta.

 

At det er bugs er vel ganske vanlig på nye cpu'er, vet ikke sikkert, for det er først i det siste at jeg har begynt å følge med på utviklingen, men det er hva jeg tror.

 

Intel har vel ligget litt etter på ytelsesfronten ganske lenge, men det er jo ikke så stor forskjell, ut i fra hva jeg har sett på tester.

 

PS: Jeg er ikke Intel fan, for å være ærlig så har jeg ikke hatt en intel-cpu i noen pc som jeg har hatt.

Lenke til kommentar
Tror ikke det er noen som beskylder deg for å være Intelboy etter det innlegget der morgus... :)

 

Min Prescott ligger på max load +/- 57c i sommervarmen...

 

des,OUT!

Bare følte for å si hva jeg synes, for det er så mange som klager på at intel er så varm og at det er så dårlig ytelse. Men den er jo ikke så mye varmere, og heller ikke så mye dårligere ytelse.

 

57c er jo ikke så aller verst det når det er kokende varmt i lufta :)

Lenke til kommentar
morgus: det var det jah! Prescott.. here i come ;)

Hvis du planlegger CPU på under 3,2Ghz yter faktisk Northwood bedre enn Prescott i de fleste applikasjonene.

 

Skal du over 3,2Ghz sliter du nok med å få tak i prosessoren, Intel har ikke levert så mange av dem, og hvis du ser på review av den nye Prescott'en i LGA775 så ser du at flere reviewere slet med høy temperatur på den. 3,6Ghz Prescott trekker rundt 115W på load. Det er spørr du meg veldig mye, så hvis du ikke skal drive mye med video redigering så anbefaler jeg deg heller å kjøpe en Athlon 64. Der får du mer ytelse og lavere temperaturer for mindre penger.

 

Eller hvis du absulutt skal ha Prescott, vente til i høst når "E0" versjonen kommer med Intel sin Speed Step teknologi og støtte for Intel sin AMD64 klone...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...