Gå til innhold

Hvilken distro til asus...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg slår hodet i veggen hver gang noen annbefaler SuSE, Mandrake, Fedora, Redhat, Xandros eller Linspire (Lindows), dette er det verste avskummet av distroer som er laget, styr unna :no:

Unnskyld meg, du slår hodet i veggen? Mandrake, SuSe, Fedora osv er ikke dårlige distroer, det er faktisk en smaksak. Den eneste distroen jeg vil kalle dårlig, er linspire.

 

Det var et unødvendig og tåpelig innlegg, ratix. Slackware, Gentoo, Debian ol. er også bra, men er det noe for nybegynnere? Når du rakker ned på Mandrake/Suse/Fedora så skyter du deg selv i foten. :w00t:

Lenke til kommentar

Altså, det er to forskjellige klasser distroer.

Fedora & co er det jeg kaller "ferdigdistroer" fordi man ikke trenger verdens beste kunnskaper for å sette dem opp, også er de veldig grei for å ha et brukbart system oppe på 0 tid.

Den andre klassen trenger man mere kunnskaper for å sette opp, men er greiere i bruk for dem som kan litt mer fordi configfilene og sånt ikke blir rota til av automatiserte verktøyer.

Lenke til kommentar

at man "kan" linux har da vitterlig ikke noe med saken å gjøre. Jeg kjenner mange som "kan" linux, som fortsatt mener at Mandrake/SuSe/Fedora er bra distroer, så jeg skjønner meg ikke på Ratix. Bare fordi han har Gentoo/Slackware/Debian eller hva faen, så gir det han ikke rett til å kritisere gode distroer som mandrake/suse/fedora, man må jo begynne et sted. Veldig mange linux brukere starter med mandrake/fedora/suse, ikke alle går over til mer avanserte distroer, mange er fornøyd med det de har lagt inn.

 

Kort og greit, det å stange hodet i veggen over at noen bruker lettere distroer er rett og slett tåpelig. Her i huset har det vært både redhat/mandrake/suse og slack på maskinene, men av de så er det slack jeg har likt best, men jeg mener allikevel at mandrake er en grei distro.

Endret av Scrim
Lenke til kommentar

Det jeg mener er at "ferdigdistroer" som fedora, suse, mandrake er bare tull, du lærer ikke noe serlig når alt er automatisk og fyllt med veivisere, du blir uviten (ser dere likheten med windows?) skal man lære *nix/linux så må man lære noe ordentlig, derfor ville jeg IKKE annbefale noen nybegynnerdistroer så lenge man ikke SPØR om det.

Endret av RatiX
Lenke til kommentar

Jeg har hørt at noen har problemer med de nevnte hovedkorta.

(Var en som jamra og bar seg på freenode)

 

Og for å kommentere off-topic preiket i denne tråden;

Å rope nei feil, når noen anbefaler en "enkel" distro er som å be en analfabet delta i en stavekonkurranse.

 

Og vil definisjonen på å kunne noe, innebære at de følger gentoo sin innstallasjonsguide som slaver og ikke tenker i det hele tatt på hva de trykker inn, eller fordi "Masse kommandoer! Tøft jeg er best!"

Lenke til kommentar
Enhver vettug person med noe *nix-kunnskap vet godt at mainstream-distroene som mandrake, fedora etc. er trege og bloatede og helt elendige i forhold til de "ekte" sakene.

Skal vi se om vi finner noen med litt *nix-kunnskaper som bruker mainstream distroene. Har ikke de som utvikler distroene "litt" *nix kunnskaper.

( Og den mest kjente jeg kommer på er vel Linus som bruker Fedora )

Lenke til kommentar
Det jeg mener er at "ferdigdistroer" som fedora, suse, mandrake er bare tull, du lærer ikke noe serlig når alt er automatisk og fyllt med veivisere, du blir uviten (ser dere likheten med windows?) skal man lære *nix/linux så må man lære noe ordentlig, derfor ville jeg IKKE annbefale noen nybegynnerdistroer så lenge man ikke SPØR om det.

Alle distroer kan strippes ned, så man kan lære ting uansett hva slags distro man bruker. Og til neophus: Selvfølgelig vet jeg det, men jeg vil allikevel anbefale de til en nybegynner, så får den personen velge selv om han/hun vil gå over til avansert etterpå.

Lenke til kommentar
Skal vi se om vi finner noen med litt *nix-kunnskaper som bruker mainstream distroene. Har ikke de som utvikler distroene "litt" *nix kunnskaper.

( Og den mest kjente jeg kommer på er vel Linus som bruker Fedora )

De som lager slik som mandrake og suse, gjør det hovedsakelig for å tjene penger spør du meg. Såklart de har *nix-kunnskaper, men hvem har sagt de bruker "sin egen" distro?

Lenke til kommentar
Alle distroer kan strippes ned, så man kan lære ting uansett hva slags distro man bruker. Og til neophus: Selvfølgelig vet jeg det, men jeg vil allikevel anbefale de til en nybegynner, så får den personen velge selv om han/hun vil gå over til avansert etterpå.

Du oppfordres ikke til det, det er mange jeg kjenner som bruker linux og maser på meg hver gang man skal endre en config fil.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig at Jeg ikke tenkte på det. Så dum jeg er. Å bruke den distroen en utvikler det er jo idiotisk, for all feilsøkinga og debugginga blir jo gjort av de som laster den ned etterpå/kjøper den.

Så det du sier er at såklart de bruker sin egen distro, slik de kan bruke hele dagene på å debugge og feilsøke? Ja for all del, hva skal de med friheten til å velge, eller fritid, når de kan bruke fritiden på å feilsøke og debugge, istedefor å surfe, irce, whatever.

Lenke til kommentar

Altså, roa'n ner 5 hakk folkens. Eg vedde på at denne tråden snart bler stengt om me ska begynna og snakka på denne måden :S

 

"Nybegynner" distroer for folk som liker det og mer "avanserte" distroer for de som liker det! Er da ikke noe å diskutere personlig smak!

 

Akuratt som å si at brunetter er penere enn blondiner - blondiner er bloat og drit + at de er standard og mainstream (heh :p). - Men aller best er rødhårete folk... Er jo bare helt knall i bananen dette her. Slutt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...