Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvo 940 GL 1991 Modell


Anbefalte innlegg

Ja, jeg har jo prøvd Dere før og henvender meg atter engang til eliten.

 

Bilen det dreier seg om er en Volvo 940 GL med en B230FB motor og en ZF4hp22 Automat kasse. Km Stand 320 000.

 

 

Nå har det seg sånn at jeg fikk bygget et 2,5 toms anlegg på denne bilen, med en større katalysator enn det som var / er normalt på den type bil.

 

Dette ble gjort siden et større firma her i distriktet mente at Katen var Tett og at siden de ikke kunne finne andre feil enn det.

 

Det som skjer er at ved 3000 til 5000 Rpm, så virker det som om den står stille, liksom "pusher" "kveles".... og alt går veldig sent.

 

Så kom med konstruktive forslag.

 

Alt er skiftet, plugger (Bosch Super 4, WR78, nye tennkabler Bogicord, rotor, fordelerlokk, olje, kamrem og luftfilter)

 

Fikk opp Feilkode om at det var enten for fet blanding eller for tynn blanding, og det var grunnen til at dette firma mente bestemt på at det var katalysatoren som var tett.... men den gang ei...

 

Hva mener Dere at jeg bør sjekke videre ?

 

Skifte Lamdasonde, nullstille "Computeren" eller hva ?

 

Alle tettninger er nye og sjekket atter engang med startgass uten at det ga noen respons...

 

Vennligst kom med gode forslag ????

 

 

MvH

 

WB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Midt oppi der hvor det står om feilkode sa det pling i hodet mitt.

 

Lambdasonde eller luftmasse-/-mengdemåleren vil jeg tippe. Dersom en av disse gir feil målinger til hjernen vil den gi feil blandingsforhold mellom luft og bensin til motoren.

 

Det kan jo også hende at en liten "reset" av hjernen hjelper. Koble fra batteriet i så og så lang tid, mens du holder ei hånd i antenna, en fot på hjulet og 2 pakker hubba bubba i kjeften. Er altså ikke sikker på hvordan det bør gjøres ;)

 

*edit: er du forsiktig kan du prøve å rengjøre LMM'en (luftmengde/massemåler, dersom innsprøytningssystemet benytter seg av en slik da).

Endret av Ezekiel
Lenke til kommentar

Fordet første, minerfaringeratvolvomotorene ikke liker bosch plugger, og spesielt ikke super 4! Jeg har besterfaring med NGK.

 

Feilmelding om fet/mager blanding skylles som regel lekasje på innsug eller eksossiden.

 

Men siden bilen din har gått så langt, erdeten fordel å kontrollere lambda-sonden, disse har et bytteintervall på mellom 50' og 150', dette er noe som ikke mange vet. Hvisden blirbyttet, børdu ikke bruke en universal,bruken somermodelltilpasset, detkostermer,men gir bedreresultat.

 

Det sitter også en turbotrykkvakt i styreenheten på en del av disse motorene, kanskje denne har takket for seg??

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...