Gå til innhold

Hjelp om FSB


fUsiOn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

PCI bussen er normalt på 33mhz, men vanlige kort (lyd, nettverk osv) klarer nok 35-40 uten problemer.

AGP bussen er normalt på 66mhz og det vil som regel ikke være noe problem å kjøre 70-75.

 

MEN, ingen systemer er like (nesten ingen) og du må derfor prøve selv. Ta små skritt av gangen med FSB'en og kjør noen stabilitetstester mellom hvert skritt. Når det oppstår feil, så vet du hvor grensen på ditt system ligger.

Lenke til kommentar

Hei!

Hadde en gang et hovedkort som kjørte systembuss på 133mhz, og klokket opp fsb til 140. Dette gikk fint en stund, men hovedkortet sa takk for seg etter en måned eller to. I samme stund ble en harddisk helt ubrukelig.

Så om det er trygt å klokke FSB, så må dere være veldig heldige med både hovedkort og komponenter ellers. Tror jeg trygt kan stå inne for at overklokking av bussen har langsiktige skadevirkninger, selv om det kan virke for en stund.

 

_________________

- PoWeR iS nOtHiNg WiThOuT cOnTrOl -

 

[ Denne Melding var redigert av: d_jay på 2002-04-18 21:15 ]

Lenke til kommentar

FSB overklokking er i og for seg ganske trygt, så lenge du ikke ikke tøyer grensene mer enn nødvendig.. Men det er jo det og presse grensene og kansje gå litt over grensen som er gøy =) Så dette blir jo en vurderings sak fra person til person.

Selv kjørte jeg på 178MHz FSB i 1mnd noe som førte til at jeg fikk en sinnsforvirret IBM disk. Den tror til tider at den er et helikopter og lager lyder deretter.

 

Ikke for og være en gledes-dreper, men jeg ser i din signatur at du bruker et Abit Kt7. Dette har Via Kt133 chipset. Så det er tvilsomt at det klarer noe særlig mer enn 110-115MHz FSB =(

Uansett, 35MHz PCI bus skal ikke kunne skade noe. Det er først når du nærmer deg 40 at Nettverkskort (spes 3com) kan bli ustabilt og få ytelse på linje med et godt gammelt BNC nettverk.

 

[ Denne Melding var redigert av: eirik_bk på 2002-04-18 23:18 ]

Lenke til kommentar

takk.. jeg vet godt hva hovedkortet mitt støtter og ikke... bare lurte litt på om 35Mhz bus skadet noe... hittil ser det ut til å gå fint.. rammen kjører på 140Mhz utrolig nok.. uten noen slags problemer.. enda.. har hatt PC'en i 1 år nå... Men harddisken vil jeg helst ikke ødelegge.. 35Mhz PCI bus kan umulig skade. Går PC'en til helvete om et år så gjør det ikke noe tror jeg. Hadde jeg merka harddisk trøbbel med en gang? eller tar det lang tid? Hvis det kommer noe uventet korrupte filer så får jeg se hva jeg skal gjøre med saken.. alt for å presse prosessoren litt høyere. fikk jo 20Mhz mer. kommer ikke noe lenger uten voltmod som jeg vurdere etterhvert.

 

 

Og takk til alle som svarte! Følte meg litt sikrere nå.. Og jeg vet hvem jeg skal legge skylden på om noe går galt. *ler* :grin:

 

_________________

fUsiOn

 

Abit KT7

Duron 800@[email protected]

36g@idle 42g@MAX

Alpha PAL8045

384MB RAM PC133@140Mhz

Asus V7700 GF2 Ultra

Actima 50x CD-ROM

Creative brenner 12x10x32

20,4GB Seagate

60,0GB WD

3486 Poeng i 3Dmark 2k

 

[ Denne Melding var redigert av: fUsiOn på 2002-04-19 00:56 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...