Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Erfaring med ISP - Bluecom


Anbefalte innlegg

Leveranse:

Bluecom har for meg vært en OK leverandør. Sammenlignet med tidligere Kvalito IT var det som å komme til himmelen. Jeg hadde dog en del oppstartsproblemer. Bluecom sa at siden jeg allerede hadde SHDSL installert, skulle det bare koste meg kr 500,- å bytte ISP. Dette viste seg å ikke holde stikk, og jeg måtte pent betale summen på kr 5900,- selv om kabelen allerede var lagt. Det hadde heller ingenting å si på prisen at jeg hadde modem selv. Derfor valgte jeg å få modem i fra Bluecom. Det første jeg fikk fungerte ikke. Jeg fikk til slutt et nytt modem, etter først å ha fått tilsendt et ADSL-modem!, og da fungerte det greit. (I mellomtiden brukte jeg mitt eget modem).

 

Generelt:

Bluecoms svakheter er etter min oppfatning at de har for dårlig kommunikasjon internt mellom avdelingene. Selgerne selger ikke alltid det produktet som leveres. Bluecom er også ganske firkantede. Det er ikke lett for dem å fravike fra standardene sine. Jeg mener ikke at jeg bør bli behandlet noe annerledes andre kunder, men for Bluecom synes det vanskelig å gjøre minimale tilpasninger på et tilbud til den enkelte kunde. Ofte bruker de også ganske lang tid på å utføre ting. Tomme påstander sier du? Dette er min oppfatning som privatkunde i 10 måneder, samt bedriftskunde i 2 år. Jeg opplevde ganske mye negativt frem og tilbake i startfasen, men husker ikke lenger alle detaljene. En positivt ting som skal fremheves var at Bluecom gav meg 2 måneders gratis abonnement som plaster på såret. Ellers er Bluecom en lite fleksibel og organisasjon.

 

Stabilitet og teknisk:

Min linje har hele tiden vært ganske stabil. Hadde en del problemer den første tiden med at hastigheten varierte veldig. Opp ned opp, under både ned- og opplasting. Dette rettet seg etter hvert. Når det gjelder hastigheten holder den ikke helt mål. Jeg får maksimalt 1930Kbps ned og 1950Kbps opp hvis jeg er heldig. Over 2000 har jeg aldri vært, selv om linjen er 2048/2048. ’Det er ikke mulig å kompensere for overhead på SHDSL-teknologien på samme måte som på ADSL . Dessuten burde SHDSL-brukere forstå problemstillingen med overhead sier Bluecom.’ Like fullt synes jeg det er kjipt at ADSL 2048 får 260KB/s pr sek. mens jeg ’bare’ får 240KB/s, selv om jeg har en mye dyrere linje. Bluecom sender meg et dokument for hvordan ’speede’ opp din ADSL-linje. De anbefaler meg å trikse med MTU. Jeg må le. Det er ikke noe poeng for meg å endre MTU. Jeg har allerede 1472 som pakkestørrelse. Skulle det liksom være noe å tjene på å gjøre denne mindre? Her er Bluecom på tynn is. ’Det er ut-hastigheten som teller på SHDSL,’ sier en relativt høytstående representant i Bluecom jeg snakket med. ’Etter hvert har man jo lastet ned det meste som finnes der ute.’ Jeg vet ikke hva jeg skal si...

 

 

 

Konklusjon, kundebehanding og pris:

Prisen til Bluecom på SHDSL-abonnement og installasjon er alt for høy. Bluecom setter ikke ned prisen før de er absolutt nødt. På ADSL er Bluecom på linje med de andre. Jeg visste naturligvis hva jeg gikk til da jeg bestilte abonnementet, men jeg synes likevel det er alt for dyrt.

 

Jeg vet ikke om mine hastigheter kvalifiserer som en feil på linjen. En representant for Bluecom, som forøvrig virker teknisk dyktig, mener det. Han melder feil på linjen. Det er ganske lenge siden (flere måneder), men ingenting har skjedd. Likevel betaler jeg 1500,- norske blanke kroner pr mnd. Å slå av en hundrelapp i måneden fordi jeg ikke får full hastighet er umulig.

 

Jeg var uheldig og mistet jobben. Jeg ville naturligvis ikke bestilt en slik linje hvis jeg hadde vært arbeidsledig, eller hadde hatt anelse om at jeg kom til å bli det. Jeg forteller Bluecom om problemet, og spør om å få lov til å nedgradere uten kostnad. Blankt avslag! Bluecom tjener millioner, men en arbeidsledig kunde som ikke får det produktet han betaler for, skal de suge hver eneste krone ut av. ’Det er da ikke Bluecoms feil at du er arbeidsledig,’ tenker du kanskje. Naturligvis ikke. Men Bluecom anstrenger seg ikke for mye for å leve opp til sine ord sakset fra websiden: ’ Vi etterstreber å kunne gi våre kunder Norges beste kundeservice, stabile tjenester som er enkle å bruke og en fleksibel organisasjon som sørger for at det er enkelt å være kunde hos BlueCom.’

 

Fleksibelt er Bluecom i alle fall ikke. Andre ting som jeg vil trekke frem, som er en tanke off-topic, men som er med på å danne et bilde av Bluecom er følgende: På min tidligere arbeidsplass hadde vi Bluecom som ADSL-leverandør. Jeg ble nylig innleid for å jobbe en uke, og da fant jeg ut at Bluecom endelig (les: ikke noe for tidlig) kunne tilby virusvask og spamfilter. Skuffelsen ble stor da jeg så at dette kostet penger (Hey, this is how the world has become). 20 kroner pr konto pr enhet. 640,- kroner pr måned ville det kostet min tidligere arbeidsgiver for noe som burde være gratis. Det ligger et stor ansvar på ISPene når det gjelder å begrense spredning av virus og annet. Løsning: Vi kutter linje og webhotell hos Bluecom og velger andre leverandører der spamfilter, virusvask og IP-adresser er gratis.

 

OK, tilbake til privatabonnementet. Det koster også kr 895,- pr år (75,- pr mnd) for å ha en fast IP-adresse hos Bluecom.

 

Jeg har nå bestemt meg for å si opp Bluecom i slutten av desember. Da har jeg vært kunde i 1 år, og bindingstiden er over. På bakgrunn av min erfaring med Bluecom sender jeg dem følgende mail:

 

Hei,

Når ble jeg kunde hos dere? Tror det var i Desember 2003, men ønsker dato.

Er det noe oppsigelsestid? Jeg vet at bindingstiden

er 12 mnd, men er det noe oppsigelsestid på dette?

Mvh,

Sven David Hildebrandt

 

 

** Bluecoms svar 11/9/2004 **

 

Hei!

 

Bindingstiden din går ut 22.12.04.

 

Ha en fin dag .-)

 

Med vennlig hilsen

 

BlueCom AS

Fakturaavdelingen

Sommerrogaten 13-15 N-0255 Oslo

 

 

Merk at jeg spurte to ganger eksplisitt om det var en oppsigelsestid på bindingstiden. Med andre ord: Er det nødvendig å gi beskjed x antall tid før man sier opp abonnementet. Legg merke til at man ikke nevner noe om dette i svaret fra Bluecom.

 

Jeg sender Bluecom en ny mail:

 

Hei,

 

Jeg har nettopp betalt faktura på mitt SHDSL-abonnement som berettiger meg til å ha bredbåndslinje hos dere frem til 31.12.2004.

Merk: Det akter jeg å ha! For all del; IKKE steng linjen før dette!

 

Den 22.12.2004, altså 9 dager før årets utløp har jeg vært kunde hos dere i 12 mnd, noe som betyr at bindingstiden min er over.

 

Jeg vil på dette tidspunkt gi dere et lite hint om at jeg mest sannsynlig kommer til å si opp mitt abonnement hos dere ved bindingstidens

utløp. Jeg velger å gi beskjed nå for å være tidlig ute. Man kan jo aldri vite om dere krever x måneder skriftlig forvarsel. I så fall må dere

opplyse meg om dette.

 

Mvh,

Sven David Hildebrandt

 

Jeg mottar da dette svaret:

 

Hei

 

Ved oppsigelse krever yi to måneders oppsigelsetid!

 

--

Vennlig Hilsen

BS

1.linje Support

BlueCom AS

Legg merke til ordlyden. Ved oppsigelse krever vi 2 måneders oppsigelsestid. Da spør jeg meg selv: Hvorfor ble det ikke opplyst om dette i forrige mail? Er det virkelig nødvendig å måtte spørre 3 ganger før Bluecom vil svare på dette? Slik jeg ser det prøver Bluecom igjen å loppe kunden for penger.

 

Det er nå opp og avgjort at jeg vil bytte leverandør. Det er ikke på grunn av for dårlig linje at jeg vil bort fra Bluecom. Grunnen er pris og ikke tilfredsstillende kundeservice.

 

Jeg har ikke for mange å velge mellom, men jeg har fått et tilbud fra en annen leverandør som kan tilby meg samme type abonnement som hos Bluecom for kroner 999,-. Da sparer jeg med andre ord 500,- kroner pr måned. I tillegg benytter dette firmaet IP-connect teknologi, som vil si at jeg ganske sikkert kommer til å få mine 2048Kbps. Dessuten kan jeg få 3 IP-adresser gratis.

 

BBB - Bye Bye Bluecom

 

 

 

Karakterer totalt:

 

Linje: OK.

 

Kundeservice: Ikke et hakk bedre enn nødvendig, heller lite tilfredsstillende. Folka er stort sett meget hyggelige, men organisasjonen gjør det vanskelig å yte maksimalt for kunden.

 

Pris: Blodpris

 

Ta gjerne kontakt ved kommentarer eller spørsmål. Bruk gjerne kontaktskjema på websiden min. (Ønsker ikke legge ut mailadressen pga spam)

 

Mvh,

Sven Hildebrandt – http://hildebrandt.no/sven/

 

Innlegget er revidert 7/10/2004

Endret av sdhild99
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

i utgangspunktet er linja di 2304kbit, så når leverandørene sier 2mbit så er overhead i utgangspunktet trukket fra.......

 

jeg har 2mbit fra direct connect og har ikke via noe speedometer vært over 2mbit, men ligger som du sier rundt 1950kbit......jeg kjører mrtg utenom og er om dagen viste den faktisk 2044kbit

Lenke til kommentar
i utgangspunktet er linja di 2304kbit, så når leverandørene sier 2mbit så er overhead i utgangspunktet trukket fra.......

 

Ikke helt korrekt.

 

Om du kjøper en 2048kbps linje får du som regel en 2048kbps sdsl linje.

 

Ikke noe problem å ha en "unlocka" sdsl linje som jeg har og treffer da fint taket på rundt 2.27mbps her hos meg; reel trafikk over linjen ligger nok ganske så nøyaktig på 2304 når overhead er tatt med i beregningen.

 

Dette betyr at det ikke skulle være noe stort problem å kompansere for overhead ved å rett og slett "skru opp" hastigheten slik at sluttkunde faktisk fikk 2048kbps.

Lenke til kommentar
Dette betyr at det ikke skulle være noe stort problem å kompansere for overhead ved å rett og slett "skru opp" hastigheten slik at sluttkunde faktisk fikk 2048kbps.

Problemet til BC og DC som også er nevnt i tråden er at de videreselger Telenor/Jara og de har ingen mulighet til og gjøre noe som helst utover det Jara selv tillater.

Lenke til kommentar
Problemet til BC og DC som også er nevnt i tråden er at de videreselger Telenor/Jara og de har ingen mulighet til og gjøre noe som helst utover det Jara selv tillater.

Der har du det ja.

 

Var ikke sikker på hva slags 'sdsl' produkt de selger men når det er jara må de jo bare ta hva de får.

Lenke til kommentar

Har telenor 2mbits ADSL..

Aldri vært under 2000 kbit/s på speedometret..

Hadde bluecom før.. mye dritt med den linjen.. fikk ikke den linjen jeg skulle ha.

Lå mellom 1700 kbit/s - 1900 kbit/s hele tiden.. uansett nårtid på døgnet jeg testa.

 

Så fikk dem tekniske problemer på en hoved linje opp til nord norge og da va internett borte i flere uker..

Men dog trengte ikke å betale for dette.

 

Men vær OBS på at når dere sier opp abb hos bluecom.. før kontrakten er gått ut.

Så er det 2 mnd oppsigelses tid på linjen + 1000 kroner fordi at du har sagt opp linjen før kontrakten er gått ut.

Lenke til kommentar
Problemet til BC og DC som også er nevnt i tråden er at de videreselger Telenor/Jara og de har ingen mulighet til og gjøre noe som helst utover det Jara selv tillater.

er ikke helt korrekt....DC (som et eksempel) kjøper en gitt båndbredde fra dslam og til ISP's knutepunkter fra JARA, denne båndbredden blir øket etter hvert som de får flere kunder på samme sentral

 

så hvis denne båndbredden er f.eks 2mbit i utgangspunktet, vil da en 2mbit linje bli noe amputert.

 

jeg var selv i samme situasjon da jeg fikk installert sdsl fra DC, og DC måtte oppgradere båndbredden i sentralen for at jeg skulle få en akseptabel båndbredde selv...

Lenke til kommentar
er ikke helt korrekt....DC (som et eksempel) kjøper en gitt båndbredde fra dslam og til ISP's knutepunkter fra JARA, denne båndbredden blir øket etter hvert som de får flere kunder på samme sentral

 

så hvis denne båndbredden er f.eks 2mbit i utgangspunktet, vil da en 2mbit linje bli noe amputert.

 

jeg var selv i samme situasjon da jeg fikk installert sdsl fra DC, og DC måtte oppgradere båndbredden i sentralen for at jeg skulle få en akseptabel båndbredde selv...

Vi snakket om å kompansere for overhead i selve produktet, altså dslam <-> sluttkunde. Denne hasitgheten er fastsatt hos jara og kan ikke endres av ISP'en.

Lenke til kommentar
Hva er JARA? Kan noen gi en beskrivelse, noen detaljer?

Jara er en del av Telenor, og er de som eier alt utstyret i sentralene og linjene. B.la dslamen i sentralen er eid av Jara/Telenor. Bluecom (og andre levrandører) leier bare kapasitet i Jara sitt nett.

 

Ellers må jeg si at jeg er meget fornøyd med Bluecom, fikk bluecom på mandag etter å ha byttet fra fjellnett. Det er en STOR forskjell.. Ligger stabilt på rundt 733 kbit på itavisen, hittil ikke opplevd dårlig fart en eneste gang.

Endret av TheBoz
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Problemene med overhead som her diskuteres, vil kun gjelde 2mbit linjer, da sambandene ut til dslamene er i 2+2+2...osv mbit. Det gjør at ingen av leverandørene som tar kundene seriøse, vil ha noen som helst problem med å levere mer enn lovet båndbredde på alle linjer under 2mbit. Problemet er også relatert til hvor mange kunder som er tilknyttet den respektive dslamen fra de forskjellige ispene.

Av de leverandørene som har gode samband og kan anbefales er Bluecom og Direct Connect AS, jeg har 2mbit SDSL fra Direct Connect. ISPer som av meg oppfattes som ustabile og dårlige er Tele2 og Tiscali. Telenor er for meg nøytral, men de finner på så masse rare ting, følger det er bedre å ha en privat og fornuftig isp som dc, gratis ip, god support og glimrende linjer. Telenor legger på nedlastningsbegrensninger, etter litt over et år fjerner de det, jeg mener, whats next?

Fikk nettopp en epost fra DC at de skal legge meg over på en ny teknologi som jara nettopp har lansert som heter IP Connect. Denne teknologien er DC først med og telenor har lovet at dette skal eliminere problemet som har vært til nå for enkelte kunder på dslamer med mange kunder. Jeg kan ikke klage, har alltid stabilt rundt 2mbit med en latency som er glimrende for nord norge.

 

Konklusjonen er at Direct Connect er tingen, Bluecom er bra og også en klar nr 2 i mine øyne, men de er 500.- dyrere i måneden på 2mbit sdsl, 50.- dyrere i måneden på 1 og 2 meg adsl, da er valget enkelt!

Lenke til kommentar

Problemene med overhead som her diskuteres, vil kun gjelde 2mbit linjer, da sambandene ut til dslamene er i 2+2+2...osv mbit. Det gjør at ingen av leverandørene som tar kundene seriøse, vil ha noen som helst problem med å levere mer enn lovet båndbredde på alle linjer under 2mbit. Problemet er også relatert til hvor mange kunder som er tilknyttet den respektive dslamen fra de forskjellige ispene.

Av de leverandørene som har gode samband og kan anbefales er Bluecom og Direct Connect AS, jeg har 2mbit SDSL fra Direct Connect. ISPer som av meg oppfattes som ustabile og dårlige er Tele2 og Tiscali. Telenor er for meg nøytral, men de finner på så masse rare ting, følger det er bedre å ha en privat og fornuftig isp som dc, gratis ip, god support og glimrende linjer. Telenor legger på nedlastningsbegrensninger, etter litt over et år fjerner de det, jeg mener, whats next?

Fikk nettopp en epost fra DC at de skal legge meg over på en ny teknologi som jara nettopp har lansert som heter IP Connect. Denne teknologien er DC først med og telenor har lovet at dette skal eliminere problemet som har vært til nå for enkelte kunder på dslamer med mange kunder. Jeg kan ikke klage, har alltid stabilt rundt 2mbit med en latency som er glimrende for nord norge.

 

Konklusjonen er at Direct Connect er tingen, Bluecom er bra og også en klar nr 2 i mine øyne, men de er 500.- dyrere i måneden på 2mbit sdsl, 50.- dyrere i måneden på 1 og 2 meg adsl, da er valget enkelt!

Lenke til kommentar
Konklusjonen er at Direct Connect er tingen, Bluecom er bra og også en klar nr 2 i mine øyne, men de er 500.- dyrere i måneden på 2mbit sdsl, 50.- dyrere i måneden på 1 og 2 meg adsl, da er valget enkelt!

De som er knyttet til en sentral Catch har bygget ut vil få bra og billige linjer av BC i løpet av høsten vil jeg tro.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har DirectConnect. Og har ingen problemer med overhead. Men ikke så rart når jeg har betalt for 512 Kb linje og de leverer 640 Kb. Har aldri målt download eller upload til å være dårliger en 535 Kb. er så fornøyd at jeg nå har bestillt en 1 Mb linje. Skal bli spennende å se hva den kommer ut med.

 

Etter det jeg har lest der så får du ved levering av en 2 Mb linje 2,3 Mb. Så kan ikke forstå at det er noe værre å kompensere for overhead på SHDSL en det er på ADSL. Håper bare det fortsetter med stabil og god linje. Jeg kom og fra Kvalito. Så det er vel ikke så mye som skal til før en er kjempefornøyd. :p

 

mvh

Ståle

www.boxer-samson.net

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...