Gå til innhold

Billig og god vannkjøling


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt ha noe billig vannkjøling.

 

Jeg har en DD Maze 1C kjøleblokk, da mangler jeg en pumpe, en tank, slange og fester.

 

Jeg fikk et varmeapparatregister fra en Oper Kadett hos høgger'n som jeg skal bruke som radiator. Hadde også tenkt meg silikonslanger 3/8"(er det invendig eller utvendig?), 10kr pr m på den lokale dyrebutikken.

 

Da er det egentlig pumpe som er det største problemet, på biltema har de en pumpe til 89,90kr med en kapasitet på 450l/timen(Eheim 1048 har 600l/timen) og en lensepumpe(hva er det?) til 129kr med en kapasitet på 1200l/timen (like mye som Eheim 1060) og en trykkhøyde på 4m.

 

Begge kjører på 12V.

 

Kan en av de brukes? Hvorfor/hvorfor ikke?

 

Som tank hadde jeg tenkt noe som var tett, passe stort og billig (f.eks. et agurk glass)

 

Jeg har en strømforsyning på 550W så det burde ikke være noe problem.

 

 

_________________

Duron 750@1000 idle 6'C max load 22'C

Hercules 3D Prophet 4500 tv-ut

Abit KT7A-Raid

OCZ PC-166 2/2/2 256MB :grin:

VapoChill :grin:

Enermax 550W :grin:

Samsung 40GB 7200rpm 3,3dB :grin:

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Ma'anagal på 2002-06-15 21:54 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: Ma'anagal på 2002-06-15 21:55 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp en AquaBee eller en annen akvarie-pumpe på http://www.webzoo.no eller http://www.netconnection.no .De er billige, bråker lite og kan senkes ned i vann.

 

Slanger får du også på dem webshopene jeg nevnte, eller du kan gå på din lokale Biltema (hvis du har det), lokal dyrebutikk, Båt-utstyr-buttikker osv.

 

Radiator får du på "høggern" for en billig penge. Har ikke testa dem, men en radiator fra en nyere (1982+) modell ford sierra/scorpio er det veldig fin størrelse på. ca 13x25 cm, og 3.3 tykk. Den vil derfor passe bra å ha 2x120mm vifter på, og siden den ikke er så tykk vil den være lett plasserbar.

Lenke til kommentar

Silikonslanger tror jeg blir for dyrt og 300mm vifter er for stort, 200-250mm er bra.

 

Jeg hadde egentlig tenkt å se om det gikk an å få vannkjøling til ca 200kr og det går ikke med ei pumpe til 400kr.

 

Da er spørsmålet mitt, går det an å bruke en pumpe på 450l/t med en trykkhøyde på 5m?

 

Hvor får jeg kjøpt 3/8" tapper (eller hva de nå heter de som stikker ut av kjøleblokka) som jeg kan lodde på varmeapparatregisteret?

 

Hvordan får jeg festa ei kjøleblokk til cpu på northbridge?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-18 18:57, Ma'anagal skrev:



Jeg hadde egentlig tenkt å se om det gikk an å få vannkjøling til ca 200kr og det går ikke med ei pumpe til 400kr.



 

Dette gleder jeg meg til å se.. Jeg klarte det under 400kr..

 

Enig med Artic der, skal du ha det billig, bruk vanlige rørstumper som du finner hjemme..

Lenke til kommentar

Noen som har/vet om en side der de har brukt et varmeapparatregister som radiator?

 

Mente du at det var bedre å lodde på et kobber rør på et par cm? Vil slangene sitte ordentlig da?

 

_________________

Duron 750@?

Hercules 3D Prophet 4500 tv-ut

Abit KT7A-Raid

OCZ PC-166 2/2/2 256MB :grin:

VapoChill :grin:

Enermax 550W :grin:

Samsung 40GB

osv.

 

[ Denne Melding var redigert av: Ma'anagal på 2002-04-19 19:37 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-19 19:36, Ma'anagal skrev:

Noen som har/vet om en side der de har brukt et varmeapparatregister som radiator?


Mente du at det var bedre å lodde på et kobber rør på et par cm? Vil slangene sitte ordentlig da?


_________________

Duron 750@?

Hercules 3D Prophet 4500 tv-ut

Abit KT7A-Raid

OCZ PC-166 2/2/2 256MB
:grin:
VapoChill
:grin:
Enermax 550W
:grin:
Samsung 40GB

osv.


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Ma'anagal på 2002-04-19 19:37 ]</font>


 

Here u go:

 

http://www.overklokking.no/cooling/vann_ak...annk/index.html

Lenke til kommentar

Quote:


Er 14.90,- (eller 30kr som du betaler for 2 på biltema) så veldig dyrt?


 

 

Nei. (Men det er 170 kr i porto)Og i dette tilfellet så må han sannsynligvis slipe bort gjengene, og da er pointet borte. Jeg har selv kjøpt slangenipler hos biltema, men det var fordi jeg brukte de i sammenheng med andre rørdeler som jeg skrudde i sammen.

Hvis du alt skal lodde, så mener jeg faktisk glatte rør, tetter bedre rundt en slange en profilerte messingnipler.

 

 

Ma'anagal:

 

Dimensjonen 3/8 er normalt innvendig slange, og det er rundt 9 mm (jeg har ikke tabellen her, men korrigerer hvis det er feil) Skal du ha rør, så kjøper du bare 10 mm.(målene er utvending på rør) Selv bruker jeg blant annet 10 mm slange, på 12 mm rør/slangenipler. Varm opp slangen litt og bruk evt vaselin når du setter den på. Da skal jeg love deg det blir tett! :smile:

 

Et annet tips er hvis slanger er løs på slangenippelen. Da tar du også og varmer slangen litt opp, og så surrrer du litt elektortape stramt rundt slange-enden _FØR_ du setter slangen på nippelen/røret. Voila, da sitter slangen som et skudd! Her kan du greit "krympe" en millimeter eller to. Tett blir det og!

 

[ Denne Melding var redigert av: Arctic på 2002-04-20 06:26 ]

Lenke til kommentar

Hvis du følger med, så ser du at han ikke snakket om blokka, men radiatoren.

Og stikk gjerne på rørhandelen og spør om priser på messingnipler. Jeg gidder ikke spørre engang :razz: Og hvis man selv skal gjenge, da bør man vel kjøpe gjenge tapp med rørgjenger først, til 200-300 kroner...?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-19 19:36, Ma'anagal skrev:

Noen som har/vet om en side der de har brukt et varmeapparatregister som radiator?


Mente du at det var bedre å lodde på et kobber rør på et par cm? Vil slangene sitte ordentlig da?


_________________

Duron 750@?

Hercules 3D Prophet 4500 tv-ut

Abit KT7A-Raid

OCZ PC-166 2/2/2 256MB
:grin:
VapoChill
:grin:
Enermax 550W
:grin:
Samsung 40GB

osv.


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Ma'anagal på 2002-04-19 19:37 ]</font>


Jeg tenkte også jeg skulle bruke et varmeregister fra et bilvrak, men da jeg ikke hadde et bilvrak el register i "baklomma", fant jeg ut at et slikt register kosta 400,- hos høgger'n! Dessuten er de ganske store!

 

PVC slanger får du hos Biltema, tror jeg betalte 20,- for 5 eller 10 meter.

 

Slangeklemmer hos Biltema også, 10,- for 4 stk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...