Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan finne ut om nettverkskort har UPnP


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg sitter her å lurer på om det er noen måte å finne ut om nettverkskortet støtter UPnP, årsaken til at jeg spør er:

 

har 2 maskiner på samme internettlinje, på MSN står det at den ene er UPnP støttet og den andre ikke-UPnP støttet.

 

Jeg finner ikke ut hvorfor ikke begge maskiner har UPnP støtte, og skulle hatt hjelp til å finne ut om nettverkskortet støtter dette. Har dette kortet:

 

Realtek RTL8139 Fast Ethernet Adapter PCI

 

Dette er en onboard chip på et AMD64 hovedkort fra FIC. Noen som kan hjelpe meg med min forespørsel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har Windows XP, som støtter UPnP, jeg har også fått meg ny firmware til routeren så det skal støtte UPnP.

Jeg har også lest at gamle nettverkskort ikke har støtte for UPnP, men de nyeste har.

Så det har ingen ting med applikasjoner å gjøre. Har lest en del om dette men finner ikke ut på spec'en til nettverkskortet mitt om det har UPnP-støtte.

 

Derfor lurer jeg på om det er noen program som kan fortelle meg sånne ting.

 

Ang se at det er UPnP støtte i MNS, gå på verktøy->alternativer->tilkobling, nederst der står det om det er UPnP eller ikke-UPnP. Den ene maskinen min står det UPnP og den andre ikke-UPnP.

Lenke til kommentar

Alle oppgraderinger av windows xp, samt msn 6.2, nyeste firmware i routeren, har også installert UPnP i windows (controll panel -> add/remove programs->windows->network->UPnP

 

det hjalp heller ikke. Jeg har vært i kontakt med andre som bare oppgraderte firmware på routeren og det funka, uten å gjøre noen ting.

 

Jeg vet også at hardware ikke alltid har UPnP støtte (les: min router før firmware oppgradering) så jeg regner med at dette også gjelder nettverkskort.

 

eller er jeg helt på jordet her?

Lenke til kommentar
Jeg vet også at hardware ikke alltid har UPnP støtte (les: min router før firmware oppgradering) så jeg regner med at dette også gjelder nettverkskort.

 

eller er jeg helt på jordet her?

Delvis, UPNP er en funksjon i routeren.

MSN gir instruksjoner til UPNP i routeren at den skal åpne porter, disse instruksjonene har ingenting med nettkortet og gjøre annet enn at det formidles til routeren via nettverket.

Og snakke om at nettkortet støtter UPNP blir som og be om et nettkort som støtter http, FTP eller kazza.

Det finnes utallige buggete UPNP-løsninger i forskjellige routere så at dette ikke funker perfekt er ingen bombe.

Lenke til kommentar

Da må jeg angripe dette fra en helt annen vinkel.

 

Oppsettet i routeren er jo helt OK, for det fungerer på min andre maskin. Det er jo dette som er litt "mind puzzeling"

 

Har gått igjennom alt på routeren, og kan ikke se noen steder at det er sperret for ip-adressen til den første maskinen (hvor det ikke funker)

 

Så da må det være noe i mellom routeren og msn som stopper dette.

Lenke til kommentar
Oppsettet i routeren er jo helt OK, for det fungerer på min andre maskin. Det er jo dette som er litt "mind puzzeling"

Tja, kanskje UPNP er så buggete at den bare støtter en maskin om gangen?

Ingenting forundrer meg når det kommer til billigroutere og latterlige bugs og begrensninger.

Sjekket om du har nyeste firmware?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...