Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beklager. Som jeg skrev over så er jeg i utgangspunktet ikke interesert i mac, derfor gikk jeg ikke så nøye igjennom denne delen.

 

Jeg er ikke ute etter noen diskusjon egentlig. Jeg lurer på fordeler/ulemper med begge deler... Mulig det blir diskusjon av sånt? :)

Lenke til kommentar

Vel de er svært like, det er en litt forskjellig feeling på de to. Det er ikke lett å forklare det. Det er brukersnittet, og oppbygingen av selve OSet som er forskjellen. HW er nesten helt likt, det eneste er CPUen i en X86 bygger på en eldre arkitektur, og PPC bygger på en betydelig nyere arkitektur.

 

Det beste med mac er at du slipper å tenke på Spyware, virus og alt det dritte der.

Lenke til kommentar

Sier du det ja.... hmm... hadde vært digg... hvorfor ingen virus etc?

 

Hva med HW osv? kan man bygge opp en mac slik som pc? Har lissom ikke sett noe stort utvalg innen ekspansjonskort osv på div nettbutikker. Finnes vel egne nettbutikker kanskje...

 

Grafikk osv? Er det en spill maskin i noen grad?

Lenke til kommentar

Man bygger som regel ikke Mac selv. De kommer ferdig bygget, men man kan bestille forskjellig konfigurasjoner.

 

Spill går fint å spille på Mac, selv om utvalget ikke er like godt som på PC. Men, man får fks. Warcraft 3, UT2004, Halo, Neverwinter Nights osv. Skal man spille med maks grafikk, så må man nesten ha en G5, men de aller fleste spill jeg har prøvd virker fint på min iBook, om man er villig til å kutte litt ned på detaljene på de tyngste spillene. Ellers, er det ikke pga. spill man kjøper Mac. Det er PC mye bedre på.

Lenke til kommentar

Altså, dere tar feil. Alle sammen :)

 

en PC ER IKKE DET SAMME SOM WINDOWS. Og Mac er heller ikke det samme som OS X (selv om de er mer relatert)

 

- Jeg kjører Linux BÅDE på x86 (pc) og ppc (mac). Og det ser *trommerull* heeeeeelt likt ut! :D Kan gjøre akuratt det samme og det er ikke noe forskjell annet enn at Linux kjernen er bittelitt annerledes under skallet når det kommer til instruksjoner. - PPC arkitekturen forventer andre instruksjoner enn x86.

 

- Så om jeg skulle bytte hovedpcene mine til Mac ville det ikke hatt noe å si, annet enn at selve HWen hadde blitt penere/dyrere og i mange tilfeller bedre. Apple er flinke med kvalitet - derfor kjøper ofte vi Linuxbrukere like godt en Mac om vi har penger nok ;)

 

- Akuratt nå står imidlertid G5en og kjører OS X fordi den digitaliserer noen klipp i Final Cut Pro.

 

Sååååå.. Veldig mye PC ~= Mac.. Veldig, veldig like :)

 

Dét denne diskusjonen burde være om er Windows vs. OS X - det er tydligvis dét dere snakker om her.

Lenke til kommentar

Hvis vi skal dra strikken enda lenger er det ingen forskjell i det hele tatt. ;)

PC betyr Personal Computer (Personlig datamaskin), altså en datamaskin til personlig bruk som kan brukes til nettlesing, epost, skrive brev osv... Det klarer en Mac også.

 

Derfor kan en Mac maskin kalles PC akkurat like mye som en x86 maskin kan kalles en PC.

 

 

PC <- = -> Mac

Endret av Solaris
Lenke til kommentar

Det hele topicen startet med var meg som lurte på forskjellen, og jeg tenkte da mest på HW osv... Nysgjerrig på om dette fungerer på samme måte...

 

EDIT - Det virker litt kjedelig med mac egentlig... man skal ha kjølingsproblemer eller litt ustabilt nettverk... Det er jo dette som er morro :) Det høres jo ut som det ikke er noen av denne typen trøbbel på mac... er det også appel som mekker os'et?

Endret av THacker
Lenke til kommentar
Det hele topicen startet med var meg som lurte på forskjellen, og jeg tenkte da mest på HW osv... Nysgjerrig på om dette fungerer på samme måte...

 

EDIT - Det virker litt kjedelig med mac egentlig... man skal ha kjølingsproblemer eller litt ustabilt nettverk... Det er jo dette som er morro :) Det høres jo ut som det ikke er noen av denne typen trøbbel på mac... er det også appel som mekker os'et?

ja, begge deler har ram, hd, hk, prosessor, skjermkort, nettverkskort, modem, usb-porter, etc.

 

sånn sett er de like.

 

men prosessoren er ulik. den har en annen arkitektur. dette ha betydning for hvor mye den får gjort per mhz eller noen sånne avanserte greier.

 

det er nok heller OS X som trekker meg til mac. lekkert og godt sammenskrudd. aldri trøbbel.

 

jeg innstallerte XP på far sin PC her som dagen. helt ferskt. nå, bare noen uker etter, får man en feilmelding når man skal skru maskinen av.

Lenke til kommentar
Det hele topicen startet med var meg som lurte på forskjellen, og jeg tenkte da mest på HW osv... Nysgjerrig på om dette fungerer på samme måte...

 

EDIT - Det virker litt kjedelig med mac egentlig... man skal ha kjølingsproblemer eller litt ustabilt nettverk... Det er jo dette som er morro :) Det høres jo ut som det ikke er noen av denne typen trøbbel på mac... er det også appel som mekker os'et?

Jepp, Apple som mekker OSet. Deler av det er open source. Og vil du ha problemer, så er det bare å logge inn som root og slette i vei i systemmappen. :p

 

Som nevnt over en del ganger er CPUene og hk svært forskjellilg fra x86-plattformen.

Skjermkortene er også fysisk og "psykisk" forskjelllige, ellers av komponentene kan du handle dette hos komplett eller hvor du vil. Handler du fra Apple-store kan du konfigurere maskinen selv, da i valg av skjermkort, størrelse og hastighet på hd, mengde ram, med eller uten modem, airport, bluetooth etc. Typisk bruker Apple dyr ram og andre dyre merker på komponentene. Det sikkert for å slippe unna store garantisaker, for du får garanti på hele maskinen, ikke komponentvis. Apple kanskje litt dyre i innkjøp, men så får du en konge maskin med masse medfølgende sw. Velger du å kjøre linux forsvinner selvfølgelig argumentet med sw-pakken som følger med...

 

Det går selvfølgelig an å bygge en Mac selv. Det finnes "reservedel"-butikker som selger det som er av duppedingser i en Mac. Fortsatt kan du bare velge Apples hk, og IBM eller Motorolas CPUer. Så en Mac er nok mer tut og kjør og ikke fikle, fikle, banne,banne, fikle, kjør... ;)

Lenke til kommentar
Altså, dere tar feil. Alle sammen :)

 

en PC ER IKKE DET SAMME SOM WINDOWS. Og Mac er heller ikke det samme som OS X (selv om de er mer relatert)

 

- Jeg kjører Linux BÅDE på x86 (pc) og ppc (mac). Og det ser *trommerull* heeeeeelt likt ut! :D Kan gjøre akuratt det samme og det er ikke noe forskjell annet enn at Linux kjernen er bittelitt annerledes under skallet når det kommer til instruksjoner. - PPC arkitekturen forventer andre instruksjoner enn x86.

 

- Så om jeg skulle bytte hovedpcene mine til Mac ville det ikke hatt noe å si, annet enn at selve HWen hadde blitt penere/dyrere og i mange tilfeller bedre. Apple er flinke med kvalitet - derfor kjøper ofte vi Linuxbrukere like godt en Mac om vi har penger nok ;)

 

- Akuratt nå står imidlertid G5en og kjører OS X fordi den digitaliserer noen klipp i Final Cut Pro.

 

Sååååå.. Veldig mye PC ~= Mac.. Veldig, veldig like :)

 

Dét denne diskusjonen burde være om er Windows vs. OS X - det er tydligvis dét dere snakker om her.

Finn en feil i det jeg har skrevet! At PC egentilig ikke er det samme som Win vet jeg, men etter at apple og til dels linux har gått vek fra å bruke PC som en fellesnevner for derres maskiner så er det bare M$ som bruker aktivt PC i sin markedsføring. Dette er grunnet at etter at alle sammen skrev at det er så mange virus på PCer så ville apple og mange store linux levrandører distangsere seg fra å bruke ordet/ forkortelsen PC. Apple og de linux leverandørene gikk over til å kalle maskinene desktop/ notebook.

 

Og PPC har noen klare fordeler som RISC i forhold til x86 sin CISC. Minnehondteringen i PPC970fx er også utrolig god, på mange måter overlegen K8 og P4 sin. Og med Powertuning aka Cool'n'Quiet til AMD ( bare i 970fx). Altivec gjør også en stor forskjell mellom x86 og PPC CPUer. Selve 64 bits implimenteringen ser på papiret også til å være bedre enn K8 sin 64bits implimentering. Som du sikkert vet så er G5 en konge CPU i cluster, noe ingen annen x86 CPU kan si. Den slår alle x86 CPUene der, selv Operton. Det sier litt at 2800Operton CPUer får bank av 2200 G5 CPUer. Det var vel 12Terraflops mot 7 Terraflops.

Lenke til kommentar

Macfan; Jeg må nok brekke deg på dette.

 

Apple selv kaller sine G5 for "personal computer". Se PMG5 Design, f.eks.

 

PPC er nok bedre enn x86, men det er den endelige ytelsen som betyr noe uansett. Bedre instruksjonssett og SIMD-enhet har veldig lite å si for sluttbrukeren, da det kun er utviklere som kan dra noen nytte av slike fordeler. Men selv for utviklerne er det ikke evig mye å tjene på dette faktum.

 

Men diskusjonen dreier seg vel om OS X. Personlig synes jeg OS-et gir en renere og mindre trøbbelfylt opplevelse.

Lenke til kommentar
Macfan; Jeg må nok brekke deg på dette.

 

Apple selv kaller sine G5 for "personal computer". Se PMG5 Design, f.eks.

Søren tok feil der, men Stev Jobs har i sakt at han vil ikke lengre ha noe med PC å gjøre etter at den forkortelsen har fått en svært negativ "aura" siden det heletiden kommer i en konteks med virus.

 

Til og med PPC har jo personal computer i seg, så det er feil å si at apple ikke er en PC. Men det blir litt nørdetet å kalle det x86 vs PPC.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar

Hmmm. litt rart at M$ har påvirket oss så mye, at vi faktisk liker de feilene det medfører :wow: ... Og at faktisk et så brukervennlig og mye mer feilfritt Os X blir kritisert for å være for perfekt og kjedelig......

 

Syns M$ har litt for mye makt da altså....... Når man skal begynne å savne problemene som stadig dukker opp.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...