Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sperret Irc på skolen, mulig å snike seg unna?


Anbefalte innlegg

Jeg går på en forbanna skole der edb geniene har sperret av irc. Jeg er ingen nettverksekspert, slik at jeg ikke har no særlig peil på hvordan jeg lage en "snarvei".

 

Ftp osv er åpent, men irc er da stengt. Kjører WinNT 4.0 på alle maskinene.

 

Hjemme så har jeg snart (småting igjen før den er klar) en liten server som skal kjøre linux. Er det da noen måte jeg kan gå gjennom denne maskina hjemme også komme på irc fra skolen? med et program f.eks

 

Håper dere forstår :razz:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis de "geniene" kan jobben sin, tror jeg det kan bli heller vanskelig. Er det gjort lokalt eller på firewall? Sperring av mulighetene for kjøring av progr. på arbeidsstasjon? Dette var forresten veeeeeeeeldig fjortispreget, slutt å klag, skolens maskiner er skolens ansvar, og det de setter opp som sikkerhetspolicy har nok en grunn, feks. risikoen for virus/trojanere, samt at maskinene fortrinnsvis er beregnet til undervisning, ikke til chat.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-16 21:28, iceraven skrev:


Hjemme så har jeg snart (småting igjen før den er klar)
en liten server som skal kjøre linux. Er det da noen måte jeg kan gå gjennom denne maskina hjemme også komme på irc fra skolen? med et program f.eks


Håper dere forstår :razz:





 

Quote:


On 2002-04-16 22:02, Ar`Kritz skrev:

Hva med å bruke fjernstyringsprogget i
WinXP
til å logge seg på :razz:



 

Uff, var det bare jeg som så linux der, eller ?

Lenke til kommentar

Httptunnel (www.http-tunnel.com) funker som bare det. Ingen problem å "mirce" på gratisserverene (oppnår en hastighet på 2kbs pr session)

 

btw - er det noen som vet om noen programmer, måter å finne en server som tilbyr større overføringshastigheter? Ønsker ikke å betale det de krever, og tar gjerne et alternativ...

 

Men primært sett er jeg enig i at skolemaskinene skal brukes til skoleting ikke chatting... Er persolig imot mirc - det er jo meningsløst...

 

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk ikke peil på hvordan sperren er. Har prøvd flere "web" baserte mirc'er og det funker ikke. Og til guttungen som sa at jeg var fjortiss. Argumentete til skolen for at vi ikke skal irc'e er fordi det tar av båndbredden til linja. Det er jo mulig å laste ned programmer, spill, mp3 osv osv. Så å tro at det skal stoppes pågrunn av virus osv blir jo tåplig.

 

Det jeg i prinsippet trenger, er et program som kan sjekke hvilke porter som er stengt/åpene.

 

Har ikke anelse om hvordan det er sperret egentlig.

 

OG et program som funker i windows (som jeg kan bruke gjennom skolen)

 

Og et som kan brukes på en linux server...

Lenke til kommentar

NÅ begynte denne topicen å komme seg. Lenger opp spurte jeg om det er på lokal maskin, eller på firevallnivå sperringen er. Hvis det er mulig å innstall prog's på maskina, er det på proxy/firewallnivå det er sperret.NT er det så å si umulig å gjøre noe med (ikke 100%) hvis gutta kan sette opp policyer, noe jeg går ut ifra. Har selv sperret en del maskiner på brukernivå, også på URL's. og driver en del tastetrykkovervåking, men har så langt ikke sett at noen har klart å knekke sperringene.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Vis du skal kjøre en Bouncer (psyBNC er bra) på serveren din hjemme, kan du da bare sette den opp til å bruke port 80 som incoming og passe på at du har deaktivert http-serveren på den maskinen. Da vil du sansyligvis få det til, fordi når du da kobler deg opp mot serveren din med mIRC eller noe annet mot port 80 vil sansynligvis firewallen slippe det igjennom.

Lenke til kommentar

Hvis du absolutt MÅ chatte, så prøv web-baserte chatteprogrammer som ikke er basert på IRC da vel. http://www.chathouse.com husker jeg fra de gamle dagene, men tror den fortsatt fungerer. Brukte den da jeg gikk på videregående i 93-96 (fikk vel internett i 1994-95 eller noe der tror jeg). Irc var ukjent for meg på den tiden, og Chathouse var det hotteste av det hotteste for oss da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...