Gå til innhold

Nokia PC-Suite og Bluetooth


Anbefalte innlegg

Har fått meg en 6600, og har vært klar som et egg for alt det kjekke jeg skulle gjøre med mobilen koblet mot PC'en via Bluetooth.

Men Nokia PC-Suite er IKKE klar. Jeg installerer den, det kommer opp en varsling om at jeg må koble til mobilen og trykke ok (Programmet som fulgte med min 'Level-one' Bluetooth-USB-dippedutt finner mobilen og omvendt), men der kommer ingen PC-suite i gilde farger. Der kommer kun et vindu som er grått og trist og helt uten valgmuligheter. Kun en ussel oppgavelinje øverst.

 

Hva skjer? PC'en er kraftig nok.

 

Mvh Profoss, Bergen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Har du koblet opp en "bluetooth serial port" til pc'en din? PC'suite finner ikke telefonen før den er koblet opp med en virtuell seriell link

 

Her er en kjapp innføring i hvordan det gjøres i XP:

Gå på mine bluetoothsteder, velg veiviser for bluetoothoppsett og deretter "jeg vet hvilken tjeneste jeg vil bruke......." og trykk neste. Deretter velger du en bluetooth seriellport. Etter at du har trykt neste så vil pc'en din søke etter din mobiltelefon, så sørg for at mobilen er søkbar med påskrudd blåtann.

Når dette er gjort er det bare å koble opp seriellporten og du vil se at ting begynner å skje med m-router nede på linjen din.

 

Håper dette hjelper, hvis ikke skriv hva som ikke funker i en ny melding :)

 

Espen

Lenke til kommentar

Det er et par småting som skurrer, men jeg vet ikke om de har noen betydning.

1. Når jeg 'enabler' Blåtannkortet/enheten i PC'en, får jeg opp en melding om at

'en nettverkskabel er koblet fra'. Får samme svaret uansett hvilken USB-port

jeg stapper blåtanndingsen (BTD)i. Det er lys i BTD, og andre USB-enheter

funker fint i samme port.

2. I går rotet jeg litt rundt i programmet fra Level-One, og etter å ha fått noen

spørsmål om tilgang til mobilen fra PC'en, dukket det opp noe som lignet på en

grønn kulepenn med ledning på i verktøylinjen. Høyreklikk ga meg muligheten

til å velge COM-port, men jeg valgte port 1. Nå ser jeg i Enhetsbehandling at

port 3 er blåtannport. Men ikke gu' om jeg klarer å få frem den kulepennen

igjen.

3. Ingen problemer ang deteksjon av mobilen, akkurat DET går som en drøm,

men det er akkurat som om veiviseren stopper opp når den har funnet mobilen,

kan kun velge BACK eller CANCEL, ikke FINISH eller NEXT.

 

Om du gidder, kan du jo ringe meg, er vel lettere å ta det over telefon?

 

Mvh Profoss

Lenke til kommentar

Hei igjen

 

For å ta det første: Det at du får en nettverkskabel er koblet fra er helt normalt, den vil først være koblet til når du bruker blåtann pluss telefon til å koble til internet.

 

For det andre så høres det ikke ut som du har samme blåtannoppsett som meg, da jeg har widcomm drivere på min blåtann(BT). I På min BT så får jeg opp en blå sirkel med noe som ligner på en hvit B i midten, og når jeg høyreklikker på denne får jeg opp den tidligere omtalte "mine BT steder" Er dette det samme hos deg?

Den pennen du nevner videre skjønner jeg heller ikke helt, har aldri fått opp noe sånt, men har mRouter fra nokia som ligger i linjen der nede og den blir gul og grønn når den er tilkoblet. Har du denne liggende der nede også? Høreklikker du på den får du iallefall spørsmål om valg av com port.

Den vil bli en grå sak med to trekanter som står mot hverandre når den ikke er aktiv, se om du finner den

 

Fikk du forresten koblet opp en virtuell seriellport? Det er helt essensielt for å få programmet til å fungere.

 

Meld meg hvis du kommer noe videre med dette, så kan jeg evt hjelpe deg videre. Tror det å ringe bare ville skapt mer problemer siden jeg ikke har det samme oppsettet som deg virker det som.

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Jeg føler at jeg er så nær, så nær...

 

Ja, jeg har Widcomm jeg også, med den samme hvite B på blå bunn.

Samme opplegg - får opp Mine Blåtannsteder.

Den 'pennen' var bare meg som ikke har sett godt nok etter, det var ikonet for

Nokia Connection Manager.

De eneste trekantene jeg finner som står mot hverandre, er i stadig like grå og

triste Nokia Pc Suite.

 

Jeg mener jeg har en virtuell serieport, i Mine Blåtannsteder fikk jeg frem et ikon som ser ut som en seriekabelplugg og som heter MOBILEN Bluetooth Serial Port.

 

Hvis jeg dobbeltklikker skjer følgende:

'Connecting Bluetooth Serial Port to MOBILEN'

På mobilen: 'Godta tilkoblingsanm. fra MASKINEN?' *JA*

På PC, verktøylinjen:'Bluetooth connection successfull. Device MOBILEN now connected to MASKINEN.'

Så, vindu i Mine BTS:The BT serial port COM 0 is now configured to connect to the device MOBILEN. The application that will use this connection must be configured to use COM 0. The application may be started at any time.

*OK*

SÅ kommer gøyen: The BT Serial port connection failed. the remote device closed the connection - SAMTIDIG står det over BT-ikonet nede til høyre:Connection successful. Device MOBILEN now connected to MASKINEN.

 

Jeg tror jeg blir sprø....

 

En liten ting til:Er DIN PC suite også grå frem til du kobler opp mobilen?

 

Mvh Profoss

Lenke til kommentar

Ja, da er du nærmere enn du tror

 

for det første, min conn. manager er også grå når mobilen ikke er koblet til.

 

for det andre: Det at du får The BT Serial port connection failed. the remote device closed the connection, tydeligvis en ikke helt kompatibel sak den widcomm driveren og 6600, så bare trykk ok og vent til du får at mobilen er koblet til nede i høyre hjørne.

 

Deretter kommer det saliggjørende, dobbeltklikk på nokia m router ikonet nede i høyre hjørne, og du vil få opp en boks som lar deg velge hvilken com port du skal bruke. Sånn som jeg ser det, tror jeg at din comport er 0, men skjer det ingenting når du krysser av, er det bare å prøve seg frem til ting begynner å skje med m router.

 

Lykke til, og funker det ikke nå, så må du bare skrive en melding til, så skal jeg prøve litt til

Lenke til kommentar

Stadig like frustrerende...

 

Jeg ser lite til den M-routeren på skjermen.

Får opp den Connection Manager i Kontrollpanelet, noen ganger kan jeg velge Blåtann der, andre ganger ikke. Jeg er ganske sikker på at jeg bare roter rundt grøten her, men kan det tenkes at det adapteret IKKE kan brukes med 6600?

 

Mvh Profoss

Lenke til kommentar

Ok

 

Nå skal du høre, husker du de to trekantene som ligger på linjen ned til høyre, de du kaller connection manager, det er m routeren. Dobbeltklikk på den og det skal komme opp. :yes:

 

Hvis du ikke får det til nå, så vet ikke jeg, da må det være en forskjell på pc suitene vi bruker :D

 

EDIT: Hvis du vil kan du legge meg til på msn, send meg en pm så skal du få adressen.

Endret av skibum
Lenke til kommentar

kan lage en guide, men tror det finnes her på forumet. Men lag en bt serieport med en wizard du får med dongelen, så høyreklikker du på de to trekantene som er grå og velg egenskaper, der setter du com porten som er til bt serieport. Så kobler du til fra maskinen gjennom bt serieport og de to grå trekantene skal bli blå og grønn og sitte sammen som en kontakt. Da er mrouter klar og du kan kjøre opp pcsuite

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Har lest litt rundt på forumet nå, søkt og greier, sjekka nokia sin hjemmeside -> support etc. google etc. hjemmesiden til Billionton (min bluetooth dongle fabrikant), men neida... har lest denne tråden, og det virker som om Profoss har noe av samme problem som meg, så jeg lurer på, Profoss, fikk du orden på det?

 

Hos meg skjer følgende:

 

Har den nyeste PC suite

installert (og reinstallert 3 ganger) driver for Billionton Bluetooth dongle (fungerer som den skal)

mRouter fungere

ikke installert Nokie Connection Manager SDK (da dette ikke skal trengs for å overføre filer)

 

Starter pc

setter på BT på telefon (N6600)

starter serial port Vegard Bluetooth Serial Port (COM7) og den kobles til

5 sekunder, så blir den rare B i den blå ringen (BTTray.exe, der hvor man kobler BTdongle til mob) hvit igjen, etter den var grønn (grønn=tilkoblet, hvit=frakoblet)

så tar det 30 sek, så blir den grønn, så tar det 10 sek, så er den hvit, og forblir hvit. Så prøver jeg å connecte serial port igjen, og akkurat i det jeg gjør det, blir den grønn, og etter 30 sek står det failed ett eller annet (en error hvertfall), og 1 min etter blir ikonet hvitt.

 

Jeg får overført filer via OBEX File Transfer (greia som er med BTDongle), MEN

porblemet ligger i PC Suite

 

mRouter er grå, jeg åpner den, krysser av og på de 2 comports som vises der (7 og 8), men ikkeno skjer, det står fortsatt "Ikke tilkoblet" bak dem...

 

HVA I ???? ER DET SOM SKJER?

 

for toppen av kransekaka er, i forigårs FUNGERTE DET UTMERKET, koblet serial port, og 2 sek etterpå ble mRouter grønn og jeg kunne bruke PC suite i sin fulle "prakt".... så skrudde jeg av pcen for kvelden, og neste dag... BACKLASH!!!

 

Har reinstallert driver for bluetooth dongle, og PC suite 3 ganger i dag, men ikkeno hjelper... fortsatt håpløst, en gang fikk jeg den rare B en til å holde seg grønn, men pc suite og mRouter reagerte ikke

 

er bombesikker på at jeg har riktig driver, og riktig PC suite (det funket jo før jeg skrudde av pcen!!!!!)

 

det vises ingen bluetooth ikoner i network connections i kontroll panel, men pc'en finner bluetooth donglen...

 

skjønner null og niks...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...