Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

D-link aksesspunkt, noen erfaringer?


Anbefalte innlegg

Okei, så er jeg ei jente da, og har ikke stort peiling, jeg fikk bare vite hva jeg trang.

 

Jeg har skaffet meg et aksesspunkt DWL-700AP, et trådløst PCI kort DWL-510 og et trådløst Cardbus kort.

 

Det jeg ønsker er å få internett på den bærbare maskinen min + at den stasjonære også har internett.

 

Jeg har Telenor ADSL

 

Prøver å følge bruksanvisningene som følger med, men jeg hadde skjønt dette bedre hvis det ble forklart meg.

Alt står jo på engelsk, og jeg blir bare helt tullete i huet av det...

 

Så det jeg hadde håpet på var om noen har brukt de samme tingene som jeg har skaffet meg, og om isåfall noen kunne si meg hvordan jeg begynner...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har et rent aksesspunkt. Det kan ikke brukes mot Telenor ADSL uten en eller annen form for router. Mitt tips er at du bytter inn aksesspunktet med en router med innebygd aksesspunkt. En annen mulighet, er å kjøpe en annen, billig router du kobler på mellom Telenor modemet og D-link aksesspunktet ditt.

Lenke til kommentar
Du har et rent aksesspunkt. Det kan ikke brukes mot Telenor ADSL uten en eller annen form for router. Mitt tips er at du bytter inn aksesspunktet med en router med innebygd aksesspunkt. En annen mulighet, er å kjøpe en annen, billig router du kobler på mellom Telenor modemet og D-link aksesspunktet ditt.

Om hun kun har en maskin fungerer det fint å bare ha den vanlige pppoe oppkoblingen på maskinen og bruke denne AP`en.

Lenke til kommentar
Har du et modem fra Telenor. Er det bare å plugge ledningen i Wlan porten i dlinken.  Da skal alt gå som en drøm

Muligens, men da kan hun ikke ha begge PCene på nett samtidig. For å ha 2 eller flere PCer på nett, må man ha en eller annen form for router (siden hun bare får 1 ip fra telenor).

Endret av covah
Lenke til kommentar
Du har et rent aksesspunkt.  Det kan ikke brukes mot Telenor ADSL uten en eller annen form for router.  Mitt tips er at du bytter inn aksesspunktet med en router med innebygd aksesspunkt.  En annen mulighet, er å kjøpe en annen, billig router du kobler på mellom Telenor modemet og D-link aksesspunktet ditt.

Om hun kun har en maskin fungerer det fint å bare ha den vanlige pppoe oppkoblingen på maskinen og bruke denne AP`en.

Selvsagt. Men da må hun bruke ICS for å få de andre maskinene på nett. ICS router trafikk, og som du ser i posten min, sier jeg at hun må ha en eller annen form for router. Uansett vil det enkleste for henne være å bytte aksesspunktet med en router med innebygd aksesspunkt.

Lenke til kommentar

Hei

 

Hvis du har et thomsom 510i modem fra telenor så har dette en slags innebygd ruter. Pleier å ha ip 10.0.0.138 i explorer adresselinje.

 

Hvis du setter dette modemet opp til å bruke pppoe istedet for på pc så kan du sannsynligvis bare plugge i AP så virker det.

 

Hvis du har et annet modem fra telenor er jeg redd for at du må som sagt over. Bytte AP i en router som støtter pppoe.

 

Daydreamer

Lenke til kommentar

Du bytter inn aksesspunktet inn i en ruter som heter D-link di-714p+. Denne ruteren har 22mbps overføring, noe som er nok til ditt bruk. (regner med at det blir bare surfing.) D-link di714p+ er en god og flexsibel ruter med innebygged switch og printserver. Den er meget enkel i bruk.

 

Dette du gjør: Fra modemet du fikk fra telenor tar du tp kabelen (som "orginalt" skal inn i din pc) og setter den i WAN porten på ruteren. Så plugger du inn strømkabelen og starter web-configen. Web configen starter du ved å skrive http://192.168.0.1/ (kan være lurt å legge til i favoritter) i adresselinjen i internett explorer. Etter at du har gjort det kommer det opp en wizard for å sette instillingene til ruteren. Det letteste kan nok være å laste ned en firmware update til Ruteren først, og så sette opp ruteren etterpå. Dette gjør du ved å Koble adsl-modemet til pcen og laste ned firmware oppdateringen på pcen din. Deretter går du inn i webconfigen og velger menyen "tools" der finner du menyen for hvordan du oppdaterer firmware.

 

Etter at du har gjort dette så kan du gå på "hovedsiden" for web-configen og trykke på 'run wizard' Da får du opp Veiviseren for instalasjon av nettverk(ikke xp sin men d-link) Der skriver du inn namnet på nettverket(som regel Default) og hvilken kanal det er på (6 er fast). Så kommer du til Internett konfigurasjonen på ruteren, den finner type oppsett automatisk, (skal hvertfalkl gjøre det) men vist den ikke huker av 'PPoE(point to point over ethernet)' kan du enkelt gjøre det selv manuelt. Etterpå fyller du inn loggin infromasjonen(brukernamn og passord). Ruteren din er klar til bruk. Det kan hende du får noen små problemer undervegs men da bare poster du i internett og nettverk seksjonen.

Kryptering og mac-filtrering er noe du ikke MÅ ha. (er litt hysteri om det) Du kan fint aktivere dette via web-configen.

 

 

Oh, glemte nesten dette: Printerserveren trenger at du instalerer det medfølgende programmvaren for å få brukt printerern. Det som VIRKELIG trekker ned her er att det ikke er usb utgang på ruteren men den gamle standaren 'ltp' hvorfor d-link har gjort det slik vet jeg ikke.

 

Gjør også oppmerksom på at ruteren har og en brannmur du fint kan benytte deg av :) Lykke til......

 

 

EDIT: Har surfet litt rundt på forumet nå og sett at det er mange som sier at 3com har bedre rekkevidde og signal kvalitet, dette har jeg ikke noe som helst kjennskap til siden jeg bare har forholdt meg til D-link utstyr og systemer.

Endret av Delroton
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...