acon Skrevet 15. juni 2004 Skrevet 15. juni 2004 Kan man koble en vifte til en dreiemotstand lik vist nedenfor?? Tenker bare på at den + kan bli kraftigere enn - Vil dette virke!? Kan ikke så mye om elektronikk
Diablito2k Skrevet 15. juni 2004 Skrevet 15. juni 2004 det går så å si likt i begge kablene.... men jeg ville satt den på +
acon Skrevet 15. juni 2004 Forfatter Skrevet 15. juni 2004 Takk... så da kan man altså koble det slik opp! bare med + i dreiemotstanderen!!
Novec Skrevet 15. juni 2004 Skrevet 15. juni 2004 Bare husk at motstanden bør takle like høy effekt som vifta trekker.
ok2k Skrevet 15. juni 2004 Skrevet 15. juni 2004 Akkurat det samma om du har den i + eller -. Men jeg ville ikke prøvd med et vanlig pot. meter i allfall
sedsberg Skrevet 15. juni 2004 Skrevet 15. juni 2004 Med mindre det er en utrolig svak vifte så ville jeg gått for kraftigere saker, som en rheostat eller noe. Evt. brukt pot-meteret til å styre en transistor.
Frodehf Skrevet 22. juni 2004 Skrevet 22. juni 2004 Kan man koble en vifte til en dreiemotstand lik vist nedenfor?? Tenker bare på at den + kan bli kraftigere enn - Vil dette virke!? Kan ikke så mye om elektronikk eg ville ikkje brukt denne kretsen, du får eit stort effekttap. Og du treng meget store dreiemotstander (potensiometer som dei eigentleg heiter) Dem fleste dreiemotstander er under 1 watt (som blir brukt). Vist du skal ha større effekt så må du ut med noen hundrelapper, og den blir ganske stor og tung. Se heller på posten eg skriv under "Forum -> overklokking -> elektronikk -> skal lage viftestyring -> post#16 ". Vist du forstår den kretsen.
crauzer Skrevet 16. juli 2004 Skrevet 16. juli 2004 Strømmen er eksakt lik i pluss og minus, men du burde la potmeteret styre en transistor. Kobler du vanlige potmeteret med lav effekt som vist vil det ta fyr. Men det er jo en festlig erfaring det også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå