Gå til innhold

uangripelig blåskjerm


gvalle

Anbefalte innlegg

Jeg har trøbbel med PC- komponenter jeg har kjøpt fra komplett.no. Jeg kjøpte hk, minne, cpu og harddisk og satte sammen. Under installasjon av winXP, kommer det blåskjerm, og maskina stopper. Feilkoden sier bare at det er en eller annen feil med maskinvare eller drivere, uten å spesifisere mer.

 

Jeg sendte først minne i retur, uten at det endret noe. Så fikk jeg nytt hovedkort uten at det endret noe. Så prøvde jeg meg anna harddisk uten at det hjalp noe som helst.

 

Det som står igjen da er cpu og strømforsyning. Hva er mest sannsynlig: feil på cpu eller for liten PSU? Det er microATX på 250W. Bios viser CPU- temp på 40 grader.

 

komponenter:

-MSI K7N2GM-IL Hovedkort Socket A, Bulk nForce2IGP/MCP2,m-ATX,VGA

-TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs

-Western Digital Caviar 80GB IDE 7200RPM WD800JB

-AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz Socket A 333MHz, 512KB Barton

-GlacialTech CPU-Vifte Socket A/370/FCPGA Igloo Silent Breeze 462 II XP3000+

-Sony CD-brenner IDE 52x/32x/52x/16 Combo

 

Håper noen har et tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hm.. PSU'en var ganske liten... (250w) Tror du bør prøve med en annen før du skifter cpu.. Kan være cpu og andre komponenter krever mere watt feks. at alt krever 300w og du bare har 250w. Så prøv det først ;)

 

 

pcgutten

Som du ser, så er det micro ATX..

Den PSU'en skal greie å dra det der uten særlige problemer.

Endret av SupremeX
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dessverre er det ett (lite?) kjent problem med nForce IGP og WinXP.

Går ofte ikke å installere.. når du benytter det Integrerte Geforce "kortet"..

Må nok *enten*-- installere Win98/Me.. og så *prøve* å oppgradere til WinXP..

Først da gir M$-installasjonsen melding om at du prøver "incompatibel HW" elns.. (etter det jeg kan huske).

Drev og sleit noe frykelig med en MK79 Hk for en tid tilbake.. Prompte returnert.. og kjøpte da ett VIA-basert kort istedet (med integrert grafikk).

Dersom du skaffer deg ett billig skjermkort så går installasjonen helt greit..

 

Edit:

Av ovennevnte grunn har jeg fått "avsmak" for nForce-baserte HK.. til tross for at de er "best"(gir best ytelse).. Men sålenge de ikke har IGP.. er de nok greie.. ;)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Dessverre er det ett (lite?) kjent problem med nForce IGP og WinXP.

Går ofte ikke å installere.. når du benyter det Integrerte Geforce "kortet"..

Må nok *enten*-- installere WIn98/Me.. og så *prøve* å oppgradere til WinXP..

Først da gir M$-installsjonsen melding om at du prøver "incompatibel HW" elns.. (etter det jeg kan huske).

Drev og sleit noe frykelig med en MK79 Hk for en tid tilbake.. Prompte returnert.. og kjøpte da ett VIA-basert kort istedet (med integrert grafikk).

Dersom du skaffer deg ett billig skjermkort så går installasjonen helt greit..

 

Edir:

Av ovennevnte grunn har jeg fått "avsmak" for nForce-baserte HK.. til tross for at de er "best"(gir best ytelse).. Men sålenge de ikke har IGP.. er de nok greie.. ;)

I mitt tilfelle (før flash) fikk jeg installert Win 2000 og tilogmed lastet ned og installert SP4 før den reebootet, men hvis jeg formaterte og installerte Win XP kom jeg ikke lengre enn til konfigurasjon av tastatur og språk... :hmm:

 

 

(PS. Jeg vil allikevel anbefale en flash før du sender tilbake noe som helst)

Lenke til kommentar
komponenter:

-MSI K7N2GM-IL Hovedkort Socket A, Bulk nForce2IGP/MCP2,m-ATX,VGA

har bygga et par maskiner med det kortet og win2k ( Geil og Twinmos minne ) - det ble litt romstering i Bios, spesielt under menyen Integrated peripherals.

 

Husker spesielt at klokka og dato blir "nulla ut" ved 'clear cmos', men har glemt andre detaljer - i alle fall feilen er ikke retta i senere Bios, men dra ut strømkabel og clear cmos og sett klokka manuelt - lurer på hvor langt i installasjonen du kommer, før eller etter 'F6' ?

Lenke til kommentar
Hm.. PSU'en var ganske liten... (250w) Tror du bør prøve med en annen før du skifter cpu.. Kan være cpu og andre komponenter krever mere watt feks. at alt krever 300w og du bare har 250w. Så prøv det først ;)

 

 

pcgutten

Som du ser, så er det micro ATX..

Den PSU'en skal greie å dra det der uten særlige problemer.

Er micro ATX sterkere enn AtX? va watt brukler de fleste micro ATX?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...