Gå til innhold

hjelp til montering av pc


Anbefalte innlegg

driver å skal sette sammen en pc med et asus a7n8x-e hovedkort.. har montert cpu, minne, kjøler, hd, dvd, cd... men så er det endel kabler jeg ikke skjønner meg på :roll: var litt tettere i pappen enn jeg trodde med andre ord.. hehe.

 

hvor skal usb kablene plugges i feks? og sata kabelen, skal den i sata raid (eller noe sånt). og det er en haug med molex kabler med en plugg extra (feks 2 molex og en som jeg ikke vet hva er... skal den brukes?) og hva er forskjellen på pwr-fan1 og cha-fan1? hvilken skal kabinettvifta kobles til? og hva er egentlig IE1394 for noe? lol.. jeg er helt grønn... hjelp!

Endret av ChainDoG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor de forskjellige kablene skal plugges inn står i manualen.

 

IE1394 er firewire. Pwr fan og cha fan er tilkoblinger for vifter, sett prosessorviften på pwr-fan1.

PWR-fan = Power fan, som i straumforsyningsvifte

CPU-fan = Prosessor fan, som i vifta på prosessorkjølaren

CHA-fan = Chassi fan, som i kabinettvifte.

 

Grunnen til at dei har forskjellig uttak for PSU vifte, CPU vifte og kabinettvifte er for at du lett skal kunne lese av status for dei forskjellige viftene. Dersom CPU vifta plutselig går frå 3000rpm til 1000rpm er det viktig å få beskjed om dette fort, mens om ei kabinettvifte går mot slutten, så er det ikkje så farleg.

Endret av zeph
Lenke til kommentar
Hvor de forskjellige kablene skal plugges inn står i manualen.

 

IE1394 er firewire. Pwr fan og cha fan er tilkoblinger for vifter, sett prosessorviften på pwr-fan1.

PWR-fan = Power fan, som i straumforsyningsvifte

CPU-fan = Prosessor fan, som i vifta på prosessorkjølaren

CHA-fan = Chassi fan, som i kabinettvifte.

 

Grunnen til at dei har forskjellig uttak for PSU vifte, CPU vifte og kabinettvifte er for at du lett skal kunne lese av status for dei forskjellige viftene. Dersom CPU vifta plutselig går frå 3000rpm til 1000rpm er det viktig å få beskjed om dette fort, mens om ei kabinettvifte går mot slutten, så er det ikkje så farleg.

ok.. takker for hjelp.. men kan ikke se at det går noen slik kabel/plugg fra psu`n.. det er et aopen h600b kabinett.. og manualen ja.. har vel kikka for lenge på den ;) men så litt mer med bedre lys nedi der nå.. hehe

 

også går det en kabel fra psu`n som heter P2.. finner den ikke noe sted i manualene

Endret av ChainDoG
Lenke til kommentar
den s-ata kabelen skal på s-ata raid plassen ja.

 

cha fan, cpu fan er kontakter som du finner på hovedkortet ditt.

 

ta det med ro og bla i boka som fulgte med hovedkortet så får du det nok til!

satt meg ned med en kopp kaffe og bladde nok en gang i manualen.. hjalp med litt kaffe gitt :w00t: men den P2 kabelen fatter jeg meg ikke på enda...

Lenke til kommentar

uff... nå begynner jeg å bli en smule trøtt.. har koblet til alt av kabler (så vidt jeg vet) men når jeg skrur på pc`n er skjermen svart.. det er ingenting i veien med skjermkortet, så nå vet ikke jeg hva som er galt.. sikkert bare en filleting, men fy så irriterende.. alle gode innspill er velkommen nå. :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...