Gå til innhold

hvor mange ohm


Anbefalte innlegg

vil mode inn en klokke på motorsykkelen min... jeg ser ofte på klokken og det er vansklig når man sitter på sykkern så tenkte jeg skulle mode inn en klokke (ved speedometeret) men jeg vil bruke sykkelens bateri ikke klokke bateriet..

klokke bateriet er på 3v men jeg lurer på hvordan motstand jeg må ha jeg vet jo ikke strømen..

Endret av lilfire
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså.. du har tenkt å modde en klokka fast på sykkelen, og bruke sykkelenns batteri fremfor klokkebattereiet.....

 

Har sykkelen din et batteri?

 

Spør du om det er mulig, om du trenger motstand, hvilken motstand... eller hva snakker du egetlig om?

 

Virker som du spør om motstandsstørrelsen.. du burde nesten finne ut om denne klokka har et jevnt strømforbruk, hvor stort forbruk den har, og hvor mange volt sykkelbatteriet er på..

Endret av EspenGunnufsen
Lenke til kommentar
Det nytter ikke bare med en motstand, du må ha en spenningsregulator

Joda. En klokke trekker ikke rare strømmen, så det burde gå å lage en enkel spenningsdeler med 2 motstandere. Evt. lage en veldig enkel regulator med én motstand og en zenerdiode.

Fra et simpelt batteri så hadde det helt sikkert vært mulig lage en enkel speningsregulator selv vha spenningsdeler, zenerdiode eller lignende. Men jeg ville ikke satse på det på en motorsykkel/moped, da spenningen gjerne varierer litt. En spenningsregulator koster ikke mange kronene og er enkel å koble opp.

Lenke til kommentar
vil mode inn en klokke på motorsykkelen min... jeg ser ofte på klokken og det er vansklig når man sitter på sykkern så tenkte jeg skulle mode inn en klokke (ved speedometeret) men jeg vil bruke sykkelens bateri ikke klokke bateriet..

klokke bateriet er på 3v men jeg lurer på hvordan motstand jeg må ha jeg vet jo ikke strømen..

Viss du skal bruke en motstand, MÅ du vite strømmen... :roll: går ut fra at spenningen inn er 12V?

Lenke til kommentar
sry har ikke vært her på en stud pga klassetur...jepp er 12v batteri ja..

ang det diode snakket så tror jeg ikke det er den beste løsningen..noen som kan komme med et enkelt koblingsskjema på en løsning

Viss du ikke vil bruke dioder, må du vel ha motstand eller spenningsregulator. Motstand er nok det enkelste, men da må du som sagt vite strømmen... du kan jo prøve å koble klokka på en "riktig" spenning, og måle strømmen... :roll:

Lenke til kommentar

Kan kjøpe ferdig spenningsdeler med tre bein som ser ut som en liten effekttransistor..

 

eks:

 

Ben 1: 12V eller 6V

Ben 2: GND

Ben 3: Finnes mange forskjellige typer.

 

Sjekk www.elfa.se

Tror den som heter LM 317A skal funke. Trenger litt kjøleribbe

 

Edit: leif ++

Endret av morcan
Lenke til kommentar

LM317 mener jeg å huske er en variabel spenningsregulator, da trenger du et par motstander for å justere spenningen.

Fant en enkel spenningsregulator på elfa LE30ABZ du trenger bare den og to kondensatorer, hvis du kan litt om elektronikk finner du datablad på elfa der står det hvordan du skal koble den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...