Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Eksamensoppgave: IKT-satsing ved Vik barneskole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som sagt, dropp ghost og gå for unatend installasjon over nettverk om du går for Windowsklienter (tykk :p ).

-----

En linuxvariant tynnklient er ikke noe værre å vedlikeholde enn en windows tynnklient.

KDE eller Gnome er enkelt å bruke til vanlig kontorarbeid, altså surfing, tekstbehandling, kanskje regneark og enkel bildebehandling.

Er fullt mulig å få support på linux.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg ville nok gått for tynne klienter. CAL lisenser er ikke så dyre. Husk at ved kjøp av nye PCer, så må man kjøpe nye lisenser som er ennå dyrere. (hvis man fortsatt skal bruke di gamle pcene..). Når det gjelder lisenser generelt sett, så får jo skoler veeeldig billig lisenser :)

Så er det bare å sette opp en Windows Server 2003 med strenge policyer (men nok til at dem kan f.eks ha egen e-post for di ungene som trenger det...)

klientene kan ha et ghost image med kun win98 + RDP klient (noe som mest sannynlig vil fungere på alle maskiner). Det får man plass til på en vanlig Cd-R plate.

Skrevet

Har samme oppgave, med vekt på B (operativsystemer, organisering av brukere, programvare og data, nettvekrskonfigurering.

Sitter å vurderer tynne klienter mot Unix/Linux XDMCP server på datarommet, men siden det er coax lurer jeg på om det nettverket hadde klart 20samtidige tynnklienter?

Som en del har sagt nå så burde dette nettverket byttes ut med TP 10/100Mbps, men jeg ville trodd dette ville blitt trekk fra sensor siden det er mye arbeid og dyrt (mangen nettverkskort + ny kabling) og det er ikke stort problem å route det over mot resten av skolenettverket (som eventuelt bruker vanlig TP kabling)

Men så klart hvis det ikke klarer 20 samtidige tynnklienter, så har man ikke noe valg :) (utenom å dele det opp i to nettverk?)

Skrevet
Har samme oppgave, med vekt på B (operativsystemer, organisering av brukere, programvare og data, nettvekrskonfigurering.

Sitter å vurderer tynne klienter mot Unix/Linux XDMCP server på datarommet, men siden det er coax lurer jeg på om det nettverket hadde klart 20samtidige tynnklienter?

Som en del har sagt nå så burde dette nettverket byttes ut med TP 10/100Mbps, men jeg ville trodd dette ville blitt trekk fra sensor siden det er mye arbeid og dyrt (mangen nettverkskort + ny kabling) og det er ikke stort problem å route det over mot resten av skolenettverket (som eventuelt bruker vanlig TP kabling)

Men så klart hvis det ikke klarer 20 samtidige tynnklienter, så har man ikke noe valg :) (utenom å dele det opp i to nettverk?)

Det ville ha vært latterlig å ha trekt deg for dette.

Coax er utdatert og lager mye problemer, det er helvette å jobbe i et coax nettverk.

Samt hvis utstyret går i stykker så er det ikke billig / lett å oppdrive coax utstyr nåtildags

Skrevet

Dette er et typisk skolelinux-miljø

Her er det bare å ta for seg av rapporter og dokumentasjon fra Skolelinux.

http://developer.skolelinux.no/artikler/br...c_skolemag.html - "Lønner det seg å ta i mot brukte PC’er til skolen? Går ikke vinningen opp i spinningen? Vi kan doble antallet maskiner eller halvere skolens datakostnader med Skolelinux, er svaret fra rektorene. Da er både drift og anskaffelser regnet sammen. Og “fri programvare” er balsam for skolebudsjettet. "

http://www.skolelinux.org/no/user_experience/reports - "Etter vår vurdering er Skolelinux velegnet til bruk i skolen." - Statskonsult

"Våre estimater viser at totalkostnaden over 6 år for en skole som tar Skolelinux i bruk vil være rundt 40 % av kostnaden for en skole som bruker Windows i et nettverk med tykke klienter" - Teleplan

"HANDLINGSPLAN IKT BIRKENLUND BARNESKOLE 2004" - Under halv pris. http://birkenlund.bzz.no/linux/budsjett03_05.html

http://birkenlund.bzz.no/linux/tux_i_barneskolen.html - "Med tux i barneskolen"

Skrevet
Hei,

jeg har kommet opp i IT-B (systemdrift) muntlig. Legger ut oppgaven her, i tilfelle noen har lyst å komme med innspill :)

Problemstilling:

Vik barneskole er en 1-7 skole. Skolen har fått mye kritkk fra elever og foreldre for manglende bruk av IKT i undervisningen. Skolen har 20 lærere og 250 elever fordelt på 14 klasser. Den nye rektoren på skolen ønsker at skolen fra neste år skal ha IKT som et satsingsområde. Lærerne skal tilbys kurs og det er avsatt midler til anskaffelse av nytt utstyr. Skolen har en lærer som er dataansvarlig i en 20% stilling.

I dag har skolen følgende utstyr (se skisse over bygninger på siste arket):

•  

• 4 relativt nye PCer og 1 HP LaserJet 2200 for bruk til lærerne (står på arbeidsrommet i bygg A)

• 20 stk. elev PCer av varierende kvalitet fra Pentium 100 MHz til Pentium 3 og 1 stk HP LaserJet 4M. Disse PCene står i et datarom i kjelleren i Bygg A.

• 3 PCer i biblioteket (Bygg B) med internettilgang fra Nextgentel (ADSL Bravo 500 - 512/256 Kb/s) og 1 Epson fargeblekkskriver 600DPI.

• PCene i datarommet er koblet sammen med 10 Mbit nettverkskort og coaxialkabler, på lærerarbeidsrommet og i biblioteket er maskinene koblet til med UTP cat. 5 kabler til hver sin 8 porters 10 Mbit hub - 3Com OfficeConnect.

• Hvert enkelt rom er satt opp i et Windows workgroup nettverk der en av PCene deler ut skriver og på biblioteket deles også internettilgangen.

• Alle PCene kjører Windows OS (Win98 - WinXP)

Det er flere problemer med dagens løsning, og skolen har satt følgende mål med sin IKT-satsing:

•  

• Tilgang til internett fra alle maskiner - med OK hastighet

• PCer i alle klasserom i tillegg til ett datarom og i biblioteket

• Tilgang til egne data og aktuelle program fra alle maskiner

• Enkel drift av PCer (lett å tilbakestille oppsett ved krasj av (PC)

• Sikkert og stabilt nettverk - at lærerne kan stole på at utstyret fungerer til enhver tid

• Egne hjemmesider for informasjonsutveksling med foreldre

• Mailadresse til alle lærere og elever

Skolens hovedmål er at:

•  

• Elever og lærere skal bli personlige brukere av IKT i læringsarbeidet

Oppgave:

Du får i oppdrag å lage en presentasjon for driftsstyret ved skolen der det legges fram forslag til hva skolen bør gjøre for å nå sine mål. Ta hensyn til at skolen ønsker å oppnå flest mulig mål innenfor et begrenset budsjett. Ta forutsetninger der det er nødvendig.

Presentasjonen deles i 3 ulike tema. Du får ansvar for å legge hovedvekt på ett av disse:

A) Utstyr, kravspesifikasjon og kabling/topologi (det er denne jeg har)

B) Operativsystemer (PC og server), organisering av brukere, programvare og data, nettverkskonfigurering (protokoller, tjenester, osv.)

C) Internettilgang, e-mail løsning, sikkerhet og drift.

Det fulgte også en tegning av bygningene. Den var ganske enkel, så jeg forklarer den bare her.

Bygg A - 3 etasjer, datarom, klasserom, lærerarbeidsrom og administrasjon som ligger 13 meter fra Bygg B - musikk, bibliotek og skolekjøkken.

Jeg skal altså legge vekt på hva slags utstyr skolen bør kjøpe, både nettverk og datamaskiner. I tillegg skal jeg forklare litt om kabling og topologi.

Hmm... minner syykt om Vik Barneskole i vikebygd, bortsett fra noen små detaljer som elevantall, klasseantall, romplasseringer i bygg og avstander, ellers er det nesten klin likt... :w00t:

cecolon: kor du går på skole hen?

Skrevet

Fint om du korter ned på den quoten din litt :) Jeg går på Hetland VGS i Stavanger. Jeg er ikke sikker på om læreren vår har valgt en reell skole eller funnet det på. Vik er uansett et navn som er lett å finne på :)

Skrevet

Jeg , som også går på hetland, har dette bare c'en,"C) Internettilgang, e-mail løsning, sikkerhet og drift", jeg bare lurte på om noen hadde noe å si om dette??

Så langt jeg vet om internetten står det at de har "Nextgentel (ADSL Bravo 500 - 512/256 Kb/s)" på bibloteket, og som jeg forstår vil de ha på hele skolen, da ville jeg ihvertfall anbefalt 2Mbit inn og ut.

e-mail til en hel skole er jeg ikke like kjent m og lurt på om dere hadde noe innspill til dette?

Skrevet
Coax-kabelen bør skiftes ut med en Cat5e TP-kabel. Ikke bare tillater dette raskere hastighet, men du unngår å dra med deg jordingsfeil mellom rom/bygg.

Hvorfor ikke CAT6?

Hvertfall mellom BYGG A og BYGG B

Kanskje også fiber?

cecolon, lager du et bilde over "skolegården" ?

Fiber=Dyrt, Cat7 ville jeg godt for. Sikkerheten er noe bedre med CAT7 + at dette kan brukes på eldre utstyr.

Alt jeg kan komme på er sagt ang. klienter etc. Men for all del Kjør enten Win2k eller XP. Kjøp, evnt leasing? Fra feks. dell kan og lønne seg, veldig greit med service og slikt. Btw. et alternativt til tynneklienter: http://nettverk.idg.no/index.cfm?fuseactio...F0B5CCC4DFA6EA8

Husk UPS for server(e) og dyrt nettverksutstyr en ups til 10000 kan fort spare inn alt utstyret og spare admin for et rent helvette den dagen lynet slår ned.En ting mange glemmer veldig lett er at strøm, uttak etc. og fort koster litt penger, et datarom bruker fort litt strøm og dette MÅ gjøre sikkelig.

Syns oppgaven mangler en vesentlig ting.....noen hint om hva begrenset budsjett er, og noe difust å si ok hastighet, skolen jeg går på har 100mbit linje det er ok hastighet for meg.... 15 minutter er altfor lite til å gå i noen som helst detalj på et så omfattende prosjekt(UMULIG å få med absolutt), husk å få med litt av allt.

Skrevet
Min første tanke er at man benytter eksisterenede datarom med eksisterende maskiner som tynnklienter. Skaffer en solid server som gir internett og printer tilgang for disse klientene. Systemet kan f.x. kjøre skolelinux.

Nå er det ikke så lett å finne netkort med coax kabel, men det får man sikkert tak i brukt. Jeg har hvertfall et par liggende i delelageret mitt. Har også en hub som kombinerer coax og rj45.

Dette var billigløsningen. Dog noe mer avansert oppsett siden maskinene der er såpass forskjellige.

10 megabit COAX vil ikke holde til Skolelinux da skolelinux krever ganske mye båndbredde.. (2megabit pr klient) et et 100 megabit nettverk vil man kunne kjøre max 48-50 klienter pr server..

(Jeg jobber med Skolelinux)

Skrevet
Bare for å sjekke: Har dere som er opptatt av tynne klienter sjekka hvor mye lisenser til dette koster? Dette er altså ikke noe freeware man bare laster ned på nett...

Skolelinux koster ikke en dritt.... det er GRATIS programvare! ;)Skolelinux

Skrevet
Så det holder med CAL for å koble seg til en terminalserver? Blir jo utrolig billig til MS å være?

Du trenger CAL og Terminal Server CAL pr terminalserver bruker. og eventuellt Metaframe lisens om du skal ha noe skikkelig og ikke bare RDP ting :)

Noen av 2k/xp versjonene inkluderte en lisens (cal) men dette ble faktisk ikke lovelig i norge så om dei nyeste har det er for meg usikkert (hadde en duskusjon om dette med en fra Linpro en gang)

Ellers så kan jeg nevne at du kan jo sette Multiframe som ett alternativ for gjennbruk av gamle pc'ene som tynnklienter, genualt system der en har en server som distrubuerer en liten linux installasjon til klientene via PXE og tftp. Da slipper en omtrent alt av tull på pc'ene siden dem ikke kan gjøre noe lokalt og du kan reinstallere eller endre configurasjonen med ett museklikk i det sentrale webgrensesnittet :)

Kan nevnes at Multiframe koster ca. 5k for server og 350 pr klient.

P.S. Multiframe er INGEN terminalserver så du trenger å prosjektere dette også.

også en sisste ting, kjør merke maskiner hele veien. Det er ikkeno å spare på å skulle bygge maskinene selv. Du får tynnklienter som kan brukes med multiframe system fra ca. 1600 (basert på VIA c3 m/cf kort som disk så dei er 100% lydløse)

Skrevet (endret)
Bare for å sjekke: Har dere som er opptatt av tynne klienter sjekka hvor mye lisenser til dette koster? Dette er altså ikke noe freeware man bare laster ned på nett...

Skolelinux koster ikke en dritt.... det er GRATIS programvare! ;)Skolelinux

Problemet med skolelinux er at det har ett sykt krav til nettverket som brukes, en klient bruker min. 2MBit mot serveren om det skal være brukandes.

[såg nå at dette var nevnt over, slett innlegget noen som har tilgang til det ;)]

Endret av ftpman
Skrevet

Hvorfor velge en tynnklientløsning?

- Investeringene har lengre levetid

- Mindre utskiftning av PC`er

- Full Windowsfunksjonalitet (Linux også vell?)

- Krever lite av klientene

- God sikkerhet og oppetid

- Mindre support

- Perfekt for en skole

Skrevet

I oppgaven står det at på datarommet er datamaskinene koblet sammen via coaxialkabel. Dette kan vel både bety ethernet og token ring? Hvordan bør jeg ordlegge meg for å si at jeg vil bytte til "vanlig" ethernet med rj-45/cat 5 kabler?

Skrevet (endret)

TP/RJ45 er relativt billig i forhold til hvilken utrolig forbedring det gir! Coax er også avhengig av at det ikke blir brudd mellom maskinene (blir vel brudd når en maskin skrus av?) da det er seriebasert.. Hvis en maskin skulle bryte sammen, faller hele nettverket sammen... Lite stabilt og TREGT.

EDIT: CAT5/CAT5-e osv = Stjernetopologi

Coax= serietopoligi eller hva det heter..

Endret av burnoutboy
Skrevet

cat5 betyr ikke nødvendigvis en stjernetopologi. riktignok er det en fysisk stjerne når man bruker hub, men det blir da en logisk buss. men jeg får forklare det med litt flere ord :)

Skrevet
Coax er også avhengig av at det ikke blir brudd mellom maskinene (blir vel brudd når en maskin skrus av?)

Så ille er det da ikke.

Skrevet

Coax er ikke noe tess... Alt kobles i serie med en slags T plugg. Og når noe finner ut at de skal koble maskinen fra nettverket så har de en tendens til å koble feil plass og HELE nettet detter ned. Dette skaper masse arbeid for dataansvarlig som da må gå rundt på ALLE pcene og finne ut hvilken som er koblet fra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...