Gå til innhold

PCen truffet av lynet, virker ikke. Verdt å fikse?


Anbefalte innlegg

#emnefeltet endret slik at det beskriver emnet bedre.#

 

Jeg har en bærbar PC som sto i støpslet da lynet slo ned.

Den virker i lenger... :/ Hva er mest sannsynlig ødelagt? Strømforsyning? Hovedkort? Er det vits i å prøve å reparere? Ladelyset kommer på så batteriet tar strøm.

Endret av It's me
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan regne med at psu er ødelagt. At hovedkort er ødelagt er heller ikke usannsynlig. I værste fall kan ram, cpu og hdd også være ødelagt. Det samme gjelder eventuelle mini-pcikort.

Det meste blir likevel gjetninger.

Var pcen i bruk da dette skjedde, eller var den avslått og med strømkabel tilkoblet? Hvis den ikke var i bruk kan du ha vært mer heldig.

Hva skjer når du prøver å starte pcen?

 

Om det er verdt å reparere er vanskelig å si. Hvor ny er pcen, hva kostet den og hvilke spesefikasjoner har den?

 

Jeg ville nok sendt den inn til reperasjon slik at de kan sjekke hva det vil koste å reparere. Det kan være veldig lite, men også mye om du er uheldig.

Endret av It's me
Lenke til kommentar

PSU er nesten 100% sikkert gåen. Hadde det vært en stasjonær PC, så hadde det vært en god sjanse for at det var alt, men bærbare er litt mer sårbare. Har du fremdeles noe garanti eller noe? Hvis ikke det, har du da forsikring? De fleste gode forsikringer dekker nemmelig skader på elektrisk utstyr fra lynnedslag.

 

I alle tilfeller, hvis det ikke er den eksterne PSU'en, så er det stor sjans for at du enten ikke kan reparere det, eller at det vil koste veldig mye + ta lang tid. Anntar du har en ekstern adapter som PSU?

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Hadde lynnedslag i en stasjonær maskin for noen år siden. Det var "skuddhull" i modem kortet. Såg ut som om man hadde skjært ut et hull (5mm diameter) med laser. Luktet svidd. Alt var ødelagt utenom CD-ROM, CD brenner og diskettstasjon. 4 mnd gammel maskin, huff huff. 19 store i dass... :(

Endret av sm1pea07
Lenke til kommentar

Takker for mange svar. PC'n er relativt gammel så det er ikke garanti, det er heller ikke forsikring. Den var avslått og sto til lading. Det er en ekstern adapter ja, men betyr det at det ikke er ekstern PSU? Adaptern ser ut til å fungere i og med at batteriet lades fullt opp. Det som skjer når jeg prøver å slå på PC'n er absolutt ingenting. Ikke en eneste lyd, lysblink, ingenting. Mulig jeg må prøve å bytte PSU for og se om det hjelper. Tror vel egentlig ikke det er vits i å bytte hovedkort eller andre dyrere komponenter.

Lenke til kommentar

Forsøk å fjerne HDD, CD-rom, RAM, modem-kort eller andre mini-pci kort.

Hvis batteriet er oppladet, forsøk å starte fra batteriet.

 

For å starte fra batteriet. Trekk ut strømkabelen.

Trykk inn strømknappen.

Se etter lys, eller hør om det blir noen pipe-lyder. Bør komme noen pip når RAM er tatt ut.

Endret av GKJ
Lenke til kommentar
Hadde lynnedslag i en stasjonær maskin for noen år siden. Det var "skuddhull" i modem kortet. Såg ut som om man hadde skjært ut et hull (5mm diameter) med laser. Luktet svidd. Alt var ødelagt utenom CD-ROM, CD brenner og diskettstasjon. 4 mnd gammel maskin, huff huff. 19 store i dass... :(

innbo og løsøre forsikkring?

Lenke til kommentar
Hadde lynnedslag i en stasjonær maskin for noen år siden. Det var "skuddhull" i modem kortet. Såg ut som om man hadde skjært ut et hull (5mm diameter) med laser. Luktet svidd. Alt var ødelagt utenom CD-ROM, CD brenner og diskettstasjon. 4 mnd gammel maskin, huff huff. 19 store i dass...  :(

innbo og løsøre forsikkring?

Jepp... Fikk ny tilsvarende maskin til slutt. Var uten i 4 mnd. Mye krangling med forsikringselskapet ja.

Lenke til kommentar
#emnefeltet endret slik at det beskriver emnet bedre.#

 

Jeg har en bærbar PC som sto i støpslet da lynet slo ned.

Den virker i lenger... :/ Hva er mest sannsynlig ødelagt? Strømforsyning? Hovedkort? Er det vits i å prøve å reparere? Ladelyset kommer på så batteriet tar strøm.

vil du selge den til meg? send en pm

Lenke til kommentar

Noe lignende skjedde med meg for noen år tilbake, var en pentium 200 ghz, både pcen og skjermen var fucked. Ringte forsikrings selskapet som ba meg stikke innom et verksted som de samarbeidet med, fikk beskjed om å kjøpe meg ny tilsvarende pc dagen etter, måtte betale 1500 i egen andel hvis jeg ikke husker feil.

 

Nå husker jeg ikke hvilket forsikringsselskap det var, men det var gjennom LO medlemskapet til muttern, så det er store sjanser for at det var storebrand.

 

Sjekk med forsikrings selskapet ditt, det er mitt råd....kanskje du kan få dekket en nyere bærbar hvis denne har gått ad undas?

Lenke til kommentar
Det er en ekstern adapter ja, men betyr det at det ikke er ekstern PSU?

Jeg skal ikke si noe helt bastant, men jeg er rimelig sikker at bærbare som regel ikke har innebygde PSU'er. Hele poenget med en PSU er jo å kovertere strømmen fra 230V til noe maskinen kan bruke. Siden dettte gjøres i adapteren for bærbare, så ser jeg ikke noen grunn til at det skal være en PSU i PC'en også. Mulig at det er en bitteliten trafo som lager 12V->3,3V og 5V for et par små komponenter eller noe sånt. Jeg er ikke noen ekspert på bærbare =/

 

Anyway, hvis maskinen ikke starter med en adapter som du vet fungerer, så sliter du. En stasjonær kan repareres rimelig enkelt, men bærbare er mye værre. Når det i tilleg er en gammel PC, så er det ikke vits å punge ut tusener i reparasjoner.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Noe lignende skjedde med meg for noen år tilbake, var en pentium 200 ghz, både pcen og skjermen var fucked. Ringte forsikrings selskapet som ba meg stikke innom et verksted som de samarbeidet med, fikk beskjed om å kjøpe meg ny tilsvarende pc dagen etter, måtte betale 1500 i egen andel hvis jeg ikke husker feil.

 

Nå husker jeg ikke hvilket forsikringsselskap det var, men det var gjennom LO medlemskapet til muttern, så det er store sjanser for at det var storebrand.

 

Sjekk med forsikrings selskapet ditt, det er mitt råd....kanskje du kan få dekket en nyere bærbar hvis denne har gått ad undas?

pentium 200 ghz!! Bra pc det :p

Lenke til kommentar
Noe lignende skjedde med meg for noen år tilbake, var en pentium 200 ghz, både pcen og skjermen var fucked. Ringte forsikrings selskapet som ba meg stikke innom et verksted som de samarbeidet med, fikk beskjed om å kjøpe meg ny tilsvarende pc dagen etter, måtte betale 1500 i egen andel hvis jeg ikke husker feil.

 

Nå husker jeg ikke hvilket forsikringsselskap det var, men det var gjennom LO medlemskapet til muttern, så det er store sjanser for at det var storebrand.

 

Sjekk med forsikrings selskapet ditt, det er mitt råd....kanskje du kan få dekket en nyere bærbar hvis denne har gått ad undas?

pentium 200 ghz!! Bra pc det :p

Den var det på den tiden, husker jeg gledet meg så jævelig til å kunne spille Duke Nukem 3d på den, var mye lettere å bli imponert da, husker ikke hvor mange ganger jeg måtte formatere og installere windows på nytt igjen på grunn av noe crap jeg prøvde på, men er vel slik man lærer :)

Lenke til kommentar

Hvist en PC er Lynskadet, og ikke starter, prøv og ta ut modem/nettverks kort.

 

noen ganger hender det at dette er det eneste som tar kvelden, men pga at det er en slags kortsluttning i modem feks. så vil ikke pc starte.

 

Laptoper som blir lynskadet er tapt vare, desktopper har størst sjans og overleve overspenning.

 

lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...