Gå til innhold

Lydkortdrivere til DOS?


Anbefalte innlegg

Har installert DOS for å kunne kjøre noen eldre artige spill, problemet er at jeg ikke klarer å fremtvinge noen form for lyd ut av spillene. Har tittet litt rundt på nettet uten å nærme meg noen form for løsning.

 

Har noen her erfaringer å dele med seg på dette området?

 

Foresten er lydkortet integrert på hovedkortet av typen Asus A7N8X-DL.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet finnes det ikke lydkortdriverer for dos. I dos måtte alle programmene ha sine egne drivere. Det gjorde at det var et relativt begrenset antall lydkort som var støttet. Soundblaster/sb pro/sb 16 var stort sett støttet av alt. Så hvis lydkortet ditt er sb-kompatiblet, så skal det i teorien gå an. Men det er ikke så lett.

 

I autoexec.bat bør du ha noen linjer om irq, i/o-adresse og dma for lydkortet (noe som kan være vanskelig å vite siden det er pnp). Jeg har forsøkt det selv, og av og til fått litt lyd, men det er ikke så veldig mye poeng når det ikke funker ordentlg. Dessverre, nå som det ikke er ISA på maskinene lenger, er det vanskelig å sette opp ting manuelt. Vurder å skaffe deg en gammel pc med det du trenger for å spille gamle spill, og sett opp en KVM-svitsj så du kan veksle mellom den vanlige maskinen din og dos-maskinen.

 

Erik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...