Gå til innhold

en liten utfordring


Anbefalte innlegg

Jeg fikk for meg at jeg skulle ta på meg å forsøke å fikse et overvåkningskamera fra jobb..

 

Når det gjelder kunnskap om elektronikk stiller jeg dårlig, men jeg er av den oppfatninga at det som regel går an å SE hva som er galt med en maskin eller lignende. Målet er å finne hvilken del som er defekt og bytte den med en ny tilsvarende for å se om det virker.

 

Jeg har klart det med hell flere ganger (lcd-skjerm, oppvaskmaskin osv).

 

Jeg tror jeg har funnet delen som er ødelagt på det kamera også:

 

 

kamera1.jpg

 

 

Den stod sammen med en liten skog av kondensatorer (som selvfølgelig alle var merket slik som vanlig).

 

 

kamera2.jpg

 

 

Problemet mitt er bare at jeg ikke vet hva den delen er.. Jeg ville jo tippet at det f.eks var en kondensator, men den ser jo ikke ut som en. Det eneste som står på den er 101 K.

 

Jeg har sett gjennom hele Elfa-katalogen, men jeg så ingenting der som ser slik ut. Jeg skal ikke si at det ikke finnes der, men jeg så det i alle fall ikke.

 

Hjelp meg med denne, Elektronikk-nerder! :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tipper en spole eller "drossel" som det heter på godt norsk :p men som Hårek sier, hvorfor tror du den er ødelagt? sjeldent spoler blir ødelagt, består bare av en kobbertråd som vanligvis er vikla rundt en jernkjerne.

 

Cheers!

Lac.

Lenke til kommentar

Jeg tror også dette er en spole, da man skimter viklingene gjennom plastikken. Hvis du har tilgang på multimeter, så kan du jo måle resistansen gjennom spolen. Hvis spolen er i orden så skal resistansen være rundt 0 Ohm (DC). Du kan på denne måten se om noen av viklingene er svidd av eller ikke.

 

Jeg også lurer på hvorfor du tror at det er noe galt med spolen, den ser helt fin ut på bildet.

Lenke til kommentar

Har sammenlignet den lille saken som ligger på bordet med de spolene som de har på Elfa. Det kan jo så absolutt ligne på en slik chip-drossel som de kaller det. Formen er jo ganske lik.

 

Elfa har imidlertid ikke den spolen i sortimentet sitt ser det ut som.

 

Hva gjør en spole, og hvilken funksjon har den? Er det mulig å teste den på ett eller annet vis for å bekrefte at det er en spole, og evt spesifikkasjoner?

 

I Elfakatalogen så jeg ingen tall som kunne forklare hvorfor det står "101 K" på den. Er det noen som vet hva den betegnelsen kan stå for?

 

Grunnen til at jeg tror det er akkurat den komponenten som er defekt, er at da jeg studerte de forskjellige komponentene på kortet så at det var noe brunt, nesten rust-aktig ved beina til denne komponenten. Beina virker også nesten litt løse. Jeg har tidligere klart å fikset endel ting ved å plukke ut de komponentene som skiller seg ut visuellt, så jeg tar en sjanse denne gangen også. Jeg har jo lite å tape.

Lenke til kommentar

Da jeg målte den med mulitimeter fikk jeg først 1,4. Rett etterpå sank målingen til 1,3 - så til 1,1 osv, helt til den gikk i 0. Deretter startet den på nytt igjen.

 

Nå er jo elektronikk som sagt ikke min sterkeste side. Jeg mangler mye basiskunnskap, så jeg famler litt i blinde.

 

Jeg tippet jo på at det var en kondensator, også pga de målingene jeg fikk med multimeteret.

 

Det er kobber-viklinger under plastikken.

Lenke til kommentar
Har sammenlignet den lille saken som ligger på bordet med de spolene som de har på Elfa. Det kan jo så absolutt ligne på en slik chip-drossel som de kaller det. Formen er jo ganske lik.

 

Elfa har imidlertid ikke den spolen i sortimentet sitt ser det ut som.

 

Hva gjør en spole, og hvilken funksjon har den? Er det mulig å teste den på ett eller annet vis for å bekrefte at det er en spole, og evt spesifikkasjoner?

 

I Elfakatalogen så jeg ingen tall som kunne forklare hvorfor det står "101 K" på den. Er det noen som vet hva den betegnelsen kan stå for?

 

Grunnen til at jeg tror det er akkurat den komponenten som er defekt, er at da jeg studerte de forskjellige komponentene på kortet så at det var noe brunt, nesten rust-aktig ved beina til denne komponenten. Beina virker også nesten litt løse. Jeg har tidligere klart å fikset endel ting ved å plukke ut de komponentene som skiller seg ut visuellt, så jeg tar en sjanse denne gangen også. Jeg har jo lite å tape.

Dette er nok en drossel ja. De blir ifølge en kar her oppgitt i Ohm, og ikke i Henry. RF-drossel gis opp i DC resistans og resistans ved f.eks. 100 MHz.

 

Spoler kan brukes til mye, og her kanskje i forbindelse med en filter.

 

Det er ikke noe problem å teste drosselen skikkelig, men det krever en del kunnskap opp elektronikk. Det er bare å lage et filter og påtrykke inn et testsignal (AC). Du ser på amplitudespenningen på utgangen hvilken verdi drosselet har, og om det er en drossel.

 

EDIT: La til litt mer informasjon...

Endret av johanlo
Lenke til kommentar
Da jeg målte den med mulitimeter fikk jeg først 1,4. Rett etterpå sank målingen til 1,3 - så til 1,1 osv, helt til den gikk i 0. Deretter startet den på nytt igjen.

 

Nå er jo elektronikk som sagt ikke min sterkeste side. Jeg mangler mye basiskunnskap, så jeg famler litt i blinde.

 

Jeg tippet jo på at det var en kondensator, også pga de målingene jeg fikk med multimeteret.

 

Det er kobber-viklinger under plastikken.

En kondensator har stor motstand i DC, så det er ikke en kondensator. Det er heller ingen motstand, så det tyder sterkt på at det er en drossel.

 

Grunnen til at resistansen varierer litt er at det kan være dårlig kontakt mellom probene og komponenten. Og hvis du i tillegg holder komponentbeina med fingrene så vil du måle resistansen av parallellkoblingen mellom deg og komponenten.

 

EDIT: Skriveleif

Endret av johanlo
Lenke til kommentar

Takker så mye for informasjonen.

 

Hvis det er lite sannsynlig at det er denne komponenten som er årsaken til at kameraet ikke virker...får jeg vel bare se litt til (etter å ha loddet på denne drosselen ) :blush:

 

Nesten like greit at det ikke var den likevel siden de ikke hadde den på Elfa! Det er tross alt begrenset hvor mye jeg har tenkt å legge i dette kameraet som ikke engang tilhører meg. Jeg har jo andre prosjekt å henge fingrene i.

Lenke til kommentar
..... De blir ifølge en kar her oppgitt i Ohm, og ikke i Henry. RF-drossel gis opp i DC resistans og resistans ved f.eks. 100 MHz.

Har ikke hørt noe sånt før. Tok en rask kikk på diverse drosler på Elfa, samtlige er spesifisert i Henry. I tillegg er DC resistans oppgitt.

Lenke til kommentar
..... De blir ifølge en kar her oppgitt i Ohm, og ikke i Henry. RF-drossel gis opp i DC resistans og resistans ved f.eks. 100 MHz.

Har ikke hørt noe sånt før. Tok en rask kikk på diverse drosler på Elfa, samtlige er spesifisert i Henry. I tillegg er DC resistans oppgitt.

Du må kikke på RF-drossel, dvs drossel for høyfrekvens signalbehandling. F.eks.har artikkelnummer 58-792-67 30 Ohm ved 100 MHz og 0,06 Ohm ved DC.

Lenke til kommentar

101K betyr jo sannsynligvis 100 000 Ohm :roll: Og "henry-tallet" er induktansen, med andre ord er det en spole ;) Da kan du heller ikke måle den totale motstanden ved vekselstrøm, men kan utregnes viss du har induktansen...

Endret av ok2k
Lenke til kommentar

Hei.

 

Dette er en spole (kalles også drossel) med jernpulver (ferrite) kjerne.

 

Verdien på denne er 100 mikroHenry.

 

For eksempel på koding se her:

 

http://193.113.211.245/tfc/data_library/22...00_ind_CD75.pdf

 

 

Bedre bilde:

http://haitong.en.alibaba.com/product/5001...e_Inductor.html

 

Ellers så er det meget sjelden at disse spolene blir ødelagt. Det "brune" som det refereres til er sannsynligvis flussmiddel-rester fra lodding.

 

Et av problemene med feilsøking på switch mode power supplyer er at en må få de til å virke før en har noe å måle på! Catch 22.

 

For en guide se her:

 

http://www.repairfaq.org/REPAIR/F_smpsfaq.html

 

Vær oppmerksom på at disse supplyene likeretter 220V, spenningen på kondensatorene etter likeretter er 310V. Dette er livsfarlige spenninger og en bør ikke arbeide på disse supplyene om en ikke vet hva en gjør! Spenningen på kondensatorene kan være tilstede i mange timer etter at spenning er slått av om kondensatorene ikke har motstander som lader dem ut. PC-power supplyer er av denne typen!.

 

Good Luck

Lenke til kommentar
Du må kikke på RF-drossel, dvs drossel for høyfrekvens signalbehandling. F.eks.har artikkelnummer 58-792-67 30 Ohm ved 100 MHz og 0,06 Ohm ved DC.

OK. Men dette er jo ingen spole, så vidt jeg forstår så er det mer å sammenligne med en ferrittkjerne som du trer ledninger gjennom, slike som den "klumpen" som sitter på VGA kabelen.

Lenke til kommentar
Du må kikke på RF-drossel, dvs drossel for høyfrekvens signalbehandling. F.eks.har artikkelnummer 58-792-67 30 Ohm ved 100 MHz og 0,06 Ohm ved DC.

OK. Men dette er jo ingen spole, så vidt jeg forstår så er det mer å sammenligne med en ferrittkjerne som du trer ledninger gjennom, slike som den "klumpen" som sitter på VGA kabelen.

Ja, du har nok rett i det.

 

Etter en kort stasjonær analyse, så jeg kommet fram til at "spolen" på en VGA-kabel er der for å skjerme mot høyfrekvent støy. Kan det stemme?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...