Gå til innhold

Hvilket skjermkort til en tre år gammel Compaq?


Anbefalte innlegg

Kjæresten min ønsker å oppgradere Pc-en sin med ett skjermkort. Det er en gammel (cirka tre år) Compaq med en Pentium III prosessor (733 MHz).

 

Hvilket kort vil dere anbefale til denne maskinen?

 

Er det mulig å sette i dette 9800 pro skjermkort? - eller blir det rent overkill ?

 

Herunder følger spesifikasjonene.

 

Jeg håper på hjelp da jeg har lite/ingen peiling på dette.

 

PFT

 

 

Maskinnavn:

Operativsystem Microsoft Windows 2000 Professional

Operativsystem Service Pack Service Pack 4

 

Hovedkort:

CPU type Intel Pentium IIIE, 733 MHz (5.5 x 133)

Hovedkort Compaq Deskpro

Hovedkort chipset Intel Solano i815

System minne 256 Mb (SDRAM)

BIOS type Compaq (08/25/00)

 

Skjerm:

Skjermkort Intel® 82815 Graphics Controller (4 Mb)

3D kort Intel i752

Skjerm Compaq V710 (036CG26SA256)

 

Multimedia:

Lydkort Intel 82801AA I/O Controller Hub - AC'97 Audio Adapter

 

Lagring:

Diskett stasjon Floppy disk drive

Harddisk Maxtor 51536W3

Optisk disk COMPAQ CD-ROM CR-589

 

Partisjoner:

C: (NTFS) 14322 Mb (3739 Mb ledig)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke helt se nytten av ett slikt kort i denne maskinen. Du vil nok begrenses kraftig av maskinvaren. Kanskje det hadde vært lurere å gått for noe slikt:

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300696&cks=PRL

 

Eller hvis du vil litt høyere i pris og muligens ytelse, noe slikt:

 

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=34540

 

:edit byttet ut en link.

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar

9800 Pro bruker 1.5 volt AGP. Er ikke sikker på om en tre år gammel Compaq har det. Du kan forsøke å finne maskinen på www.hp.no eller www.hp.com

Vil nå si at det kanskje er litt overkill å velge et nytt skjermkort til 1700 kr på en maskin som ikke er verdt mer enn ca 1500?

Lykke til.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar.

 

9800 Pro bruker 1.5 volt AGP. Er ikke sikker på om en tre år gammel Compaq har det.

 

Det jeg vet er at maskinen har en brun slot, som jeg regner med er AGP-port.

Jeg har førsøkt å finne ut om den har 1.5 volt, men har ikke funnet noe...

Kan jeg bruke AIDA32 til å sjekke dette?

 

Hvilke kort bruker ellers lavere volt?

 

Jeg vurderer nå å skaffe dette 9600-kortet til maskinen. Jeg vet dog ikke hvilken volt dette kortet bruker...

 

 

 

PS: Jeg har sjekket bruktmarkedet, men jeg syns at brukte kort er priset for høyt. Om det er noen som ligger inne med et brukbart kort, så er det bare å sende en pm.

Lenke til kommentar
Jeg vurderer nå å skaffe dette 9600-kortet til maskinen. Jeg vet dog ikke hvilken volt dette kortet bruker...

Ser ut som ett fint kjøp dette :) Da kan du jo ta enn titt på dette etterpå og se om det er en mulighet for deg: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=201580

 

Det er sikkert noen som vet om dette funker på dette kortet. I såfall syns jeg du har fått mye for pengene.

Lenke til kommentar

De fleste Compaq maskiner på markede bruker hovedkort fra kjente produsenter. Disse kortene har da en egen betegnelse, og du kan finne kortet hos den respektive produsenten. Hovedforskjellen på disse kortene er bios'en, som på compaq sine er egen. Det er ofte ikke noe problem å bytte bios, MEN vær sikker på at du finner riktig kort. Et annet proble som kan dukke opp er at din orginale gjenopprettings cd ikke lenger lar seg bruke.

Etter et bios skifte skal det ikke være noe problem å kjøre et vilket som helst grafikk kort på en 3 år gammel maskin.

 

(Compaq Presario 5000 (5030 for å være nøyaktig) er det ikke mulig å bytte bios på. Dersom noen vet noe annet, så takk................)

Lenke til kommentar

Jeg ville kalt det bortkastet å kjøpe ett så bra kort til å rett å slett må si det en sånn maskin ! gå heller å bestill alt hovedkort,prosessor..ect..hvis du har økonmi til det og bygg den selv ! skal gjøre det selv nå og alt er bestilit så !

 

lykke til ! ;)

Lenke til kommentar
Hvis det er for å få bedre ytelse i spill, og man har pengene, burde det være et helt greit kort til en sånn maskin. Bare sjekk at maskina faktisk har AGP-port (brun slot). Dette er de fleste skjermkort avhengig av.

Alle 3år gamle PCer har AGP. Til og med min 7år gamle Cinet med PII på 233, 32MB SD RAM har en Riva 128 på AGP.

Tror at du heller mente AGP 4x og opp over ? Siden 9800 ikke passer i AGP 1x.(tror jeg, da min 9200 tokk kvelden så paste ikke Riva 128AGP i AGP slotte på NF-7)

Lenke til kommentar
Jeg ville kalt det bortkastet å kjøpe ett så bra kort til å rett å slett må si det en sånn maskin ! gå heller å bestill alt hovedkort,prosessor..ect..hvis du har økonmi til det og bygg den selv ! skal gjøre det selv nå og alt er bestilit så !

 

lykke til ! ;)

Ja, enige her ... du får bedre nytte av nytt hk med duron 1600+ ATI-9200-9600 enn den gamle pentium på 733 med ATI 9800Pro.

Lenke til kommentar

Compaq har strømforsyninger med veeldig liten kapasitet. Radeon 9800 kan du bare glemme. Compaq er ikke laget for å oppgradere så jeg synes du skal legge pengene i noe annet. Prøvde å sette GF2 MX400 i en tilsvarende maskin og fikk problemer med ustabilitet pga. skjermkortet dro for mye strøm, dvs. den greide seg bra i desktop og enkle programmer men frøs i spill.

Lenke til kommentar
Hvis det er for å få bedre ytelse i spill, og man har pengene, burde det være et helt greit kort til en sånn maskin. Bare sjekk at maskina faktisk har AGP-port (brun slot). Dette er de fleste skjermkort avhengig av.

Alle 3år gamle PCer har AGP. Til og med min 7år gamle Cinet med PII på 233, 32MB SD RAM har en Riva 128 på AGP.

Tror at du heller mente AGP 4x og opp over ? Siden 9800 ikke passer i AGP 1x.(tror jeg, da min 9200 tokk kvelden så paste ikke Riva 128AGP i AGP slotte på NF-7)

Du har selvfølgelig rett i det du skriver om AGP 4x, men jeg mente det jeg skrev.

Jeg er nemlig ikke sikker på om samtlige "merke-pc-er" med onboard grafikk hadde AGP-port i tillegg. Har vært borti bl.a Dell-pcer som har hatt strippa hovedkort som i bunn og grunn har vært gigabyte-kort, men hvor en god del features mangler. Komponentene er rett og slett ikke loddet på kortet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...