Gå til innhold

Ytelsesproblemer - Radeon 9800PRO


Anbefalte innlegg

Hei

 

For omtrent en måned siden kjøpte jeg skjermkortet Radeon 9800PRO 128MB og hovedkortet MSI KT6V fra komplett.no. Fikk delene i posten og plasserte de i pcen. Formaterte disken, installerte windows på nytt, og gjorde meg klar for å kunne nyte spill med mye bedre grafikk enn hva pcen min har kunnet kjøre noensinne. Jeg installerte nyeste drivere for både hovedkort og skjermkort, men når jeg startet den nylig nedlastede demoen av Farcry fikk jeg nesten klump i halsen. Det gikk så hakkete at det gjorde vondt i hjertet. Jeg tenkte jeg kanskje hadde noen innstillinger litt høyt, så jeg gikk ut i windows og satte enkelt og greit alt av kvalitetsinnstillinger til minimum. Inne på options i Farcry gjorde jeg det samme, og når jeg så startet demoen igjen - gikk det fortsatt grusomt hakkete.

 

Etterpå kjørte jeg 3DMark03 to ganger under optimale forhold, hvor jeg fikk henholdsvis 5296 og 5292 3DMarks.

 

Hva i all verden er logikken her?

 

Jeg har vært i kontakt med komplett i ukesvis uten at de har klart å gi meg noen form for nyttig hjelp, så jeg tenkte jeg skulle søke råd her. Jeg fikk senest denne helga bekreftet at det ikke er noe som helst galt med skjermkortet. (Satte det i pcen til en kompis som har nøyaktig samme kortet, og sammenlignet 3Dmark03 resultatene når vi kjørte de på hans maskin. Identisk score med begge kortene - 5400.)

 

Maskinen min består altså av disse komponentene:

MSI KT6V hovedkort

Amd Athlon XP 2400+

512 MB DDR RAM

Western Digital Caviar 120GB

Radeon 9800PRO 128MB

 

Noen som kan hjelpe meg?

Endret av LostProphat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei du skjønner ikke. Ytelsen er seriøst helt forskrudd. Med de komponentene jeg har så skal det utvilsomt kjøre MYE bedre. Jeg har flere venner med tilsvarende kort som kjører dette spillet bra.

 

Det er derfor jeg ikke skjønner hvordan i all verden jeg kan få en "korrekt" score i 3DMark. Jeg prøvde også diverse andre spill, inkludert Counter-Strike, Big Mutha Truckas og Battlefield. De gikk mye dårligere enn forventet. Det gikk nesten like dårlig som mitt gamle GeForce4 MX440 kjører.

Lenke til kommentar

Dette kan være så mange grunner egentlig. Den største bremsen i systemet ditt er nok 512 mb ram. Det er ikke allverden. Når windows xp krever 256 mb kun for å få seg opp og gå, er det ikke mye igjen til spill. Far cry spillet blir nødt til å lagre info på harddisken din til enhver tid (en teori).

 

5300 poeng i 3dmarks 2003 er vel heller ikke så ille tatt xp2400+ og 512 mb ram i betraktning?

 

Det høres ut som en software feil med farcry. Du har lastet ned catalyst 4.5 og siste via 4 in 1?

Jeg ville kanskje gått igjennom bios innstillinger og skrudd av fast writes, den har en tendens til å ødelegge hos noen, oppgradert til siste bios (man vet aldri), lastet ned alle patcher til spill og windows.

Lenke til kommentar

Det kan ikke være at du har noen krevende prosesser i bakgrunnen? Som Antivirus eller lignende? Har du gjort vanlige ting som testet andre spill, defragmentert, sjekket drivere, holdt øye med ressursbruken til bakgrunnsprosesser, reinstallert windows (bør gjerne ikke være det første du gjør) osv?

Lenke til kommentar

Alt dere foreslår er allerede gjort. Jeg har lastet ned catalyst 4.5, og lastet ned siste via 4in1. Jeg installerte tilogmed nytt BIOS, og har skrudd av fast writes. Alt dette er gjort under en helt fersk formatert harddisk med windows xp professional installert, og jeg har ingen bakgrunnsprogrammer som spiser ressurser.

 

For å nevne noe: I counter-strike får jeg mellom 40 og 60 fps med ALT av kvalitetsinnstillinger på absolutt minimum.

Endret av LostProphat
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Harryhoover:

Far Cry krever MYE RAM og du vil helt sikkert ha mye større glede av dette spillet om du økte RAM til 768 eller 1024Mb.

LostProphat:

Nei du skjønner ikke. Ytelsen er seriøst helt forskrudd.

 

Øøøhh.. Han skjønner ikke? Du fikk ett forslag som kan forbedre ytelsen?

Men du tror ikke på det, eller at det er andre problemer..

Hva med å prøve ett spill som ikke er lastet ned som demo?

Kan det være ett forsøk verdt?

Bare ett forslag.. men dette veit nok "gamerbois" mere om.. ;)

Lenke til kommentar

Jeg kan godt forstå at Farcry vil kjøre bedre med mer RAM. Men les de nyere postene mine. Counter-strike skal ikke kreve særlig mye ressurser, og at jeg ikke klarer å kjøre 100fps konstant med 9800pro er helt og holdent føkka. Jeg kjørte nesten 100fps konstant med GeForce4!

Lenke til kommentar
Jeg kan godt forstå at Farcry vil kjøre bedre med mer RAM. Men les de nyere postene mine. Counter-strike skal ikke kreve særlig mye ressurser, og at jeg ikke klarer å kjøre 100fps konstant med 9800pro er helt og holdent føkka. Jeg kjørte nesten 100fps konstant med GeForce4!

Tja.. jeg kjørte FarCry helt greit med 512 mb ram selv om det ble bedre med dobbelt.. Tror neppe det er det som er problemet her..

Lenke til kommentar
Jeg kan godt forstå at Farcry vil kjøre bedre med mer RAM. Men les de nyere postene mine. Counter-strike skal ikke kreve særlig mye ressurser, og at jeg ikke klarer å kjøre 100fps konstant med 9800pro er helt og holdent føkka. Jeg kjørte nesten 100fps konstant med GeForce4!

9800PRO er IKKE laget for spill som cs, men for nyere spill..

Skal du ha cs-pc så er det ingen vits med 9800PRO!

Dessuten, ikke bli sur på alle som prøver å hjelpe deg, det får du igjen for senere..

Lenke til kommentar

Jeg har slitt lenge med både BFV og FarCry, uten å egentlig finne ut hva som er galt. Nå sist har jeg lastet inn gamle Catalyst drivere (4.1) og nå fungerer det ganske bra. Kan spille BFV uten at PC'en låser seg og Far Cry går greit på medium instillinger. Har dog kun Radeon 9600 kort. Får ca. 3600 i 3DMARK03.

 

Tror vel egentlig ikke det er mangel på minnet som gir deg den veldig dårlige ytelsen, men på min PC med 'nok' RAM så ser jeg at FarCry laster opp til at PC'en totalt bruker snaut 800MB RAM, men det betyr ikke at den må ha det for å spille.

Endret av Asak
Lenke til kommentar

far cry kjører greit på min p4 1.7, 512mb sd-ram 133 og gf4400 ti, med alt på medium og 1024x758.. så du burde absolut kunne kjøre det bedre enn meg ja.. spesielt hvis det hakker med alt på minimum.. det har jeg bare sett far cry gjøre med et gf2mx og 256mb ram.. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...