Gå til innhold

Tyske og Sovjetiske krigskirkegårder


Anbefalte innlegg

Noen som har en tysk eller sovjetisk krigskirkegård nær der de bor? Det skal være fem tyske og syv sovjetiske i Norge, da flere hundre krigskirkegåder (vi har bl.a 17.000 tyske soldater begravd i Norge...) ble samlet tidlig på 50-tallet, men enda så mye jeg leter klarer jeg ikke å finne ut hvor mer enn et par av dem ligger ved hjelp av Internett... :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du mener slike massegraver der de stappa fult av soldater ned i?

 

Sånne er det noen av her i område... Men vet ikke om det er tyskere eller russere eller norske soldater som ligger i dem....

 

Men vil ikke akuret kalle det en kirkegård :no: For det er ikke noen kirke eller noe arangerte greier... det er likosm bare en donge med lik som er gravd over :cry:

Lenke til kommentar

Se hva jeg fant: ;)

I samråd med sovjetiske myndigheter ble det anlagt en egen sovjetisk krigskirkegård med ca. 8000 falne på Tjøtta i Helgeland (innviet 8.7. 1953). 2098 sovjetiske fanger omkom — sammen med nordmenn og tyskere — da Rigel ble senket av allierte fly ved Rosøya utenfor Tjøtta 27.11.1944. De gjenfunne ble gravlagt på egen kirkegård, Tjøtta internasjonale krigskirkegård. I tillegg finnes 6 egne kirkegårder med sovjetiske fanger, bl.a. på Jørstadmoen (954 falne), Oslo, Vestre Gravlund (349 falne) og Vinjeøra i Sør-Trøndelag (165 falne).
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...