Gå til innhold

Behandling av plexi


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke funnet noen post på forumet som betegner kun plexi og hvordan en kan utnytte det best mulig. Hvis noen vet at det finnes, please give me link, og vi får denne tråden stengt. Jeg puttet den i Vann- og ekstremkjøling fordi det brukes fx til å lage blokker med... Og det var det som slo meg ;) ... (Tenkte forresten at andre ville være interessert i dette også..)

 

Jeg vet dessverre ikke noe om behandling av plexi-glass, så det er litt derfor jeg lager tråden. Det hadde jo vært glimrende å kunne fått skjærekantene på plexien glatte, for ikke å si hele biten blank!

 

* Jeg har hørt litt rundtom på forumet at det går fx an å bruke aceton for å lime og få overflater av plexi-glass glatte? Jeg prøvde det og det fungerte ikke i det hele tatt.

 

*Går det an å varme opp plexien, fx i en stekeown, for å forme den, evt hvordan?

 

 

Ellers er jeg interessert i linker og tips for alt ang. plexi-glass som har vesentlighet med pc at all!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har ikke funnet noen post på forumet som betegner kun plexi og hvordan en kan utnytte det best mulig. Hvis noen vet at det finnes, please give me link, og vi får denne tråden stengt. Jeg puttet den i Vann- og ekstremkjøling fordi det brukes fx til å lage blokker med... Og det var det som slo meg ;) ... (Tenkte forresten at andre ville være interessert i dette også..)

 

Jeg vet dessverre ikke noe om behandling av plexi-glass, så det er litt derfor jeg lager tråden. Det hadde jo vært glimrende å kunne fått skjærekantene på plexien glatte, for ikke å si hele biten blank!

 

* Jeg har hørt litt rundtom på forumet at det går fx an å bruke aceton for å lime og få overflater av plexi-glass glatte? Jeg prøvde det og det fungerte ikke i det hele tatt.

 

*Går det an å varme opp plexien, fx i en stekeown, for å forme den, evt hvordan?

 

 

Ellers er jeg interessert i linker og tips for alt ang. plexi-glass som har vesentlighet med pc at all!

For og få kutte kantene rette og blanke på en plexi eller lexsan, tar du og spenner et 2000 vått sandpapir opp på et glass eller speil.

Puser helt til det blir plant (du kan begynne med 600-1000-1500 papir)

Når du har fått det plant tar du og varmer litt på kantene med en blåselampe med propan. Varm meget forsiktig og prøv deg frem.

Da smelter de tynne pussesporene og kanten bli blank og fin.

Lenke til kommentar
Vet du hvor en kan få tak i lexan? Og hva er det i forhold til plexi?

Plexi er meget sprøtt og knekker og sprekker for ingen ting.

Plexi bøyes etter og ha blit varmet opp med en varme tråd(spiral) over der som det skal bøyes.

Laxsan er det de bruker som skuddsikkert glass ved tykkelser over 10mm.

Lexsan knekker ikke og tåler vanvitig mye, kan blant annet kald bøyes.

 

Glassmester har som sakt begge deller og laxsan har gjerne 4-5 ganger prisen som plexi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...