Gå til innhold

Lære å spille gitar.


Anbefalte innlegg

Så, har lenge hatt lyst, men har endelig bestemt meg for å begynne å spille gitar. (woot) Anyhoo, skulle gjerne fått noen tips og råd og svar på spørsmål fra "erfarne fjellfolk", regner med at det er noen her. :)

 

Here goes:

 

1) Hvor foreslåes det at jeg begynner? Elektrisk eller akustisk? Vet det er et tema mange er uenige om, men vil gjerne ha _deres_ synspunkter.

 

2) Har en akustisk gitar type nokså standard med stålstrenger som vi liksom bare har hatt i alle år. Utrolig vanskelig å stemme, spesiellt den tynneste strengen (som jeg ikke kan navnet på :blush: ). Noen tips? Har brukt diverse fiffige online-greier for å stemme hittil, har fungert OK, utenom den siste jæver'n. :(

 

3) Noen tips til gode sider/kurs/innføringer? Hva slags sanger foreslåes det at jeg begynner på? Har prøvd på litt småtterier, men er ikek akkurat veldig tilfredsstillende når gitaren er ustemmt.

 

4) Er det en god idè å bruke 4-5 tusen når man først kjøper elgitar? Tenkte noe i retning en Epiphone Les Paul Standard? Eller blir dette unødvendig? Noen gode tips til utstyr?

 

5) Hvor mye må jeg ut med for sånn fænnsi stemme-ting? (Nei, ikke stemmegaffel)

 

6) Er det noe særlig poeng å ta gitartimer i dyre dommer?

 

7) Noe dere vil legge til? Noen øvrige tips? Propp meg gjerne full av informasjon.

 

Tusen takk. :)

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan bare si at en kamerat av meg (veldig dreven) brukte 1500 på gitar og forsterker, så det behøver ikke nødvendigvis være veldig dyrt. Han startet med akustisk på skolen, tok ikke lange tiden før han gikk over på elektrisk. Har ikke erfaring i det hele tatt med gitar, så ikke hør altfor mye på meg :)

Lenke til kommentar
1) Hvor foreslåes det at jeg begynner? Elektrisk eller akustisk? Vet det er et tema mange er uenige om, men vil gjerne ha _deres_ synspunkter.

Eg begynte akustisk, det var helt topp det. Men det gjør ting lettere å ha en god

gitar, en lettspilt, da blir det artigere og man slipper å ble helt oppgitt.

 

2) Har en akustisk gitar type nokså standard med stålstrenger som vi liksom bare har hatt i alle år. Utrolig vanskelig å stemme, spesiellt den tynneste strengen (som jeg ikke kan navnet på  :blush: ). Noen tips? Har brukt diverse fiffige online-greier for å stemme hittil, har fungert OK, utenom den siste jæver'n. :(

 

Kjøp deg en stemmboks, koster noen hundrelapper. stemmegaffel gjør også

samme nytten, men da må du lytte selv så litt gehør kreves.

Slik er gitar stemt (mørk til lys); E-A-D-G-H-E

Du kan prøve å smøre stemmeskruen om den er treg. Evt skifte hele greia.

 

3) Noen tips til gode sider/kurs/innføringer? Hva slags sanger foreslåes det at jeg begynner på? Har prøvd på litt småtterier, men er ikek akkurat veldig tilfredsstillende når gitaren er ustemmt.

 

Enkle grep sanger, lær deg en sang med f,eks 3 grep som du lærer deg godt. Så

går du videre når du er blitt trygg på disse. Blues er flott å lære seg, lett å leke

rundt. Ellers er det å spille etter cd, mp3 e.l veldig god trening, det du lærer mest

på nesten.. Lytt til plata og prøv å finne akkorder etc på gehør, altså selv ved

lytting.

 

4) Er det en god idè å bruke 4-5 tusen når man først kjøper elgitar? Tenkte noe i retning en Ephiphone Les Paul Standard? Eller blir dette unødvendig? Noen gode tips til utstyr?

 

Det er bestandig fint å utstyr man trives å spille på, noe dritt kan bære ta motet

fra deg. Har du tenkt å gå inn for å lære deg gitar er det bare å kjøpe.

 

5) Hvor mye må jeg ut med for sånn fænnsi stemme-ting? (Nei, ikke stemmegaffel)

 

ja, det har eg vel svart på.

 

6) Er det noe særlig poeng å ta gitartimer i dyre dommer?

 

Ja, du vil få mange gode tips, lære teknikker etc.

 

7) Noe dere vil legge til? Noen øvrige tips? Propp meg gjerne full av informasjon.

 

Øve, øv, øve og ikkje gi opp. starten er verst, blodige fingrer og annet faenskap.

Lenke til kommentar

Husk å ikke øve feil, hver sikker på at du øver rett. Hvis du lærer noe feil så det sitter, så har du bæsja på leggen ;)

Øv sakte, så litt fortere og fortere osv. det gjør susen.

 

Noen gitar timer med en ordentlig lærer er også et pluss, gitarlærere lærer deg noen teknikker som kan være ganske greie på gitar så det ikke blir for vanskelig eller "umulig" å spille det.

 

 

De som spiller fingerspill skjønner hva jeg mener når jeg sier å ha riktige finger på riktige strenger, ellers blir det vanskelig.

 

 

*bare svada fra min side da men noe lærdom er det sikkert..*

Lenke til kommentar

Stemmeboks her Sound 1 295,-

 

Når det gjelder pris på selve gitaren så vil jeg si jo mer jo bedre. Ephiphone er billige kopier av dyrere og bedre gitarer, Gibson feks.

Problemet med en billig gitar er ikke at den er forferdelig å spille på, men lyden bruker ikke være den beste, grunnet billige pickups. Dårlige/billige stemmeskruer blir veldig lett ustemte, dette er nok greit for en nybegynner (du lærer deg å stemme siden du gjør det ofte) men når man skal øve med band eller spille konsert blir dette bare slitsomt.

 

Det er en grunn for at noen gitarer koster 10.000,- +++ :)

 

Men for en nybegynner vil nok en billig gitar funke helt greit, men jeg tror jeg ville styrt unna ephiphone Les Paul kopier. En vanlig standard gitar fra noen andre vil nok være bedre, desverre er det bare Gibson som lager skikkelig brae Les Paul gitarer :)

Lenke til kommentar

Det letteste å starte på er en nylonstrenger. (Synes i allefall de aller fleste.)

 

Skal du kjøpe en gitar holder det nok med en billig en i første omgang. Bare få en med en god hals som ikke gir seg. (Spesielt viktig på stålstrengere.) Ellers er smaken som baken. (Delt, mener jeg...)

 

Min første gitar var en koreansk stålstrenger med kjip hals, noe som førte til at den aldri gikk å stemme. I tillegg er det en del mer knot å lære seg grep på stålstrenger hvis man ikke er veldig sterk i klypa.

 

Hvis du skal ta timer kan det være greit å snakke litt med læreren og sette opp en fremdriftsplan der du tar ansvar for å lære en del enkle ting selv, for så å bruke tiden i timene på mer avanserte / vanskelige ting.

 

Lykke til, og som en annen sa tidligere; Alt dreier seg om å øve. :)

 

-KJ

Lenke til kommentar

Tipsene overfor er absolutt å anbefale!

 

Vil legge til at det kan vere lurt å lære deg noen oppvarmingsøvelser ;) Da er det lettere å ungå senebettenelse, pluss at oppvarmingsøvelsene er ofte veldig gode tekniske, selv om de er kjedlige.(Hold ut! det skal ikke så mye til, 5-10 min er nok, du skal bare bli varm)

 

En erfaring jeg har fått, er at ofte er de kjedligeste øvelsene de som gir best framgang. :yes:

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg er veldig enig i det jevel sier her, nylon strenger er best i begynnelsen. Det lyder ikke like kult, men absolutt mest skånsomt for fingrene i begynnelsen til du får trent deg opp.

Ikkje nødvendigvis dette da!

 

Er man f.eks litt kort i fingrene er nylon-strenger (klassisk gitar) et

helvete, merk; bred hals.

 

Nylon strengene er også ganske grove.

 

 

Man kan gjøre en stålstrenger til en kjempegitar ved å få helt rette strenger

og få halsen justert skikkelig. Da skal gitaren om den er vits å samle på bli

bra.

 

Bruk en tusen lapp på strenger og justering av gitar;

Geir Falck på Tre45 gjør underverker med gitaren din... Gjorde iallefall det

med min (merk, den var helt jævlig pga skjev hals)

 

 

Til oppvarming er skala øvelser veldig kjekt... Litt Google og du vil

finne masse tips. Viktig å varme opp!!! kjipt med senebetennelse :cry:

Lenke til kommentar

Mye bra nevnt ovenfor.

 

Angående stemming, det kan være et reint helvete i starten - særlig på en billig og skranglete gitar. Jeg hadde planer om å kjøpe en stemmeboks, men søkte litt rundt på nettet/kazaa og fant en guitar tuner mp3, med korrekt standard tuning. Så jeg stemmer alltid etter den, bra for gehøret er det også. Et piano er også kurrant om du har det i huset.

 

Hvis du evt skal spille sanger med annen enn standard tuning er nok en stemmeboks lurt å ha.

 

Noen bra nybegynner sanger (som låter relativt fett):

Nothing else matters, Wonderwall, Everybody Hurts, Tears in Heaven, Idyll, Stygge lille Trine, etc

 

Lær deg grep/akkorder, og hvordan skifte raskt + fingerspill, og riktig plassering av fingrene på strengene. Øv som en helt!

 

En bra side med en del øvelser:

Ultimate-Guitar

Lenke til kommentar

Det er mange som vil lære å spille gitar men som hopper av etter at de erfarer at det ikke er så lett som det ser ut som. Derfor, ikke kjøp så vanvittig dyrt utstyr.

 

Når det gjelder gitartuner så er min mening at den kjøper du den dagen du kan stemme en gitar etter øret. Det er jo høvelig flaut å ikke kunne stemme en gitar på noen sekunder den dagen selve spillingen sitter.

Tuner er mere beregnet for at gitaren/bassen skal være riktig stemt i forhold til andre instrumenter.

 

Ellers vil jeg anbefale hjemmsiden til Marios Musikk/Sound 1.

Der ligger det og et diskusjonsforum.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Nå tenkte jeg at jeg skulle være riktig så ekkel, og nærmest banne i kirken for enkelte.

Jeg skal nemlig være påståelig!

 

- Skaff deg en OK gitar. Er nok enig i at det er greiere med nylonstrenger i begynnelsen. Funker med stålstrenger, også, men du holder gjerne ut litt lettere på nylonstrenger.

 

- Skaff deg en bok der du lærer deg gitarspill fra begynnelsen av, etter noter. Ja, jeg mener det. E t t e r n o t e r ! Du får sinnsykt mye igjen for dette senere.

 

- Lær deg å varme opp, slik mange skriver her. Jeg har hatt kronisk senebetennelse i håndleddene i henholdsvis 16 og 12 år, etter mange år med klassisk gitar og dårlig tålmodighet.

 

- Gjør det vondt, husk å puste. Slutter det ikke å gjøre vondt, så ta en pause.

 

- Lær deg å stemme etter øret.

Når det gjelder gitartuner så er min mening at den kjøper du den dagen du kan stemme en gitar etter øret. Det er jo høvelig flaut å ikke kunne stemme en gitar på noen sekunder den dagen selve spillingen sitter.

:yes:

 

- Spill låter du liker, spill mye.

 

- Er du tøff, så spiller du låter du ikke liker, også. Det kan være du kan lære noe av det.

 

 

Ellers er det bare å si:

Lykke til, og stå på!

Lenke til kommentar
- Skaff deg en bok der du lærer deg gitarspill fra begynnelsen av, etter noter. Ja, jeg mener det. E t t e r  n o t e r ! Du får sinnsykt mye igjen for dette senere.

Ikkje helt enig, selvsagt nyttig å kunne, men skal du bare drive på hobbybasis

har du ikkje bruk for noter. Kan selv noter og bladspilling, men har ikkje hatt

en døyt bruk for det etter musikklinja... Selv om eg spiller mye, spiller eg kun

på besifring, og da er lytting og gehør det viktige... pluss å kunne skalaer seff.

 

Det er nesten kun i profesjonel sammenheng det er behov for noter, til og med

da er det ikkje nødvendig...

 

Noter kan også føre til at man spiller med lite sjæl, et typisk problem for "blad-

spillere"... Mange som har sinnsyk bra teknikk og kan masse teori spiller like

fint som en motorsag kutte negler.

 

Spill etter plater!! Da får du trent det viktigste, nemlig lyttingen. Finn deg også

gjerne noen å spille ilag med, bandspilling erfaring er veldig nyttig (men det har

vel du HalTan? mener eg har fått med mæ at du så spiller trommer... eller?)

Endret av kvikks
Lenke til kommentar
Er man f.eks litt kort i fingrene er nylon-strenger (klassisk gitar) et

helvete, merk; bred hals.

 

Nylon strengene er også ganske grove.

 

 

Man kan gjøre en stålstrenger til en kjempegitar ved å få helt rette strenger

og få halsen justert skikkelig. Da skal gitaren om den er vits å samle på bli

bra.

 

Bruk en tusen lapp på strenger og justering av gitar;

Geir Falck på Tre45 gjør underverker med gitaren din... Gjorde iallefall det

med min (merk, den var helt jævlig pga skjev hals)

Kunne ikkje vore meir enig :yes:

 

Har hatt min stålstrenger inn på Tre45i trondheim, og for 750 kroner, gjorde han min tungspelte stålstrenger om til en usedvanlig lettspelt gitar.

 

Sett på den "tynne" strenger og du har nesten en elektrisk gitar :D (litt overdrivelse)

 

Men grunn nr 2 til at stål er best er pga at om du en gang skal over til elektrisk gitar, så er avstanden mellom strengane nøyaktig den samme (så og sei), og i tillegg er du blitt meget sterk i fingrane av å spele stål, og då blir elektrisk en walk in the park...

 

Men om du eventuelt går elektrisk med en gang, så kjøp deg i såfall en stemmepedal. Denne er meget grei å ha på bandøving, og eventuelle konserter.

Boss har en fin stemmepedal bl.a.

 

Personlig syns eg ikkje skalaer er så viktig....spel og ha det gøy. Greit nok skal du kun spele solo og bli det nye medlemmet i G3, så må du nok begynne med skalaer med en gang, men viss ikkje så er det ikkje poeng i.

 

En sang som eg syns er fin og øve opp "huda" på fingrane med er Wonderwall med oasis. En bruker stort sett alle fingrer konstant... og då får du kjapt hard hud.

 

og ja...hard hud på fingertuppane er alfa og omega. Det kjem du eventuelt til å merke.

Lenke til kommentar

Det første du må lære deg er de vanlige grepene, D, E, C osv. Finn noen gitar bøker på biblioteket og spill noen enkle sanger.

 

en tng: el gitarer er vanligvis en del enklere å spille på enn kasse gitarer. Hvertfall spanske gitarer (kasse gitarer med tykk hals og stor avstand mellom strengene).

Derfor "burde" du skaffe deg en el- gitar etterhvert. Men du kan lære mye på en kasse gitar.

 

Etterhvert må du lære deg barè grep og noen skalaer. Og når du føler du kan spille litt bra seg finner du tabs (gitar noter) til favoritt sangene dine:

 

Olga.net

Mxtabs.net

 

På disse sidene finner du også en del "lessons".

 

Og en ting til: ov litt hver dag. Ikke sitt å øv masse en dag i uka. øv ca. 30 min hver dag, litt ettersom du føler for det.

 

Lykke til!

 

EDIT: har sikkert repetert noe noen andre har sagt.

Endret av andesam
Lenke til kommentar

Hvordan du stemmer på gehør :

 

Ta utgangspunkt i den øverste strengen (E). Hold pekefingeren på 5.bånd (tell fra halsen mot kroppen) og slå en åpen/løs 5.streng. Tonen på den 5.strengen (A) skal da stemmes slik at den blir helt lik tonen du holder i 5. bånd på 6. streng.

 

Forvirra? Helt sikkert, men les det en gang til å prøv :p

 

For å stemme neste streng gjør du akkurat det samme : hold nede 5. bånd på 5 streng, å slå en løs/åpen 4 streng. Tonen på den 4.strengen (D) skal da stemmes lik tonen du holder i 5.bånd på 5.streng.

 

Sånn gjør du hele veien BORTSETT fra når du skal stemme 2.streng. Du må da holde nede på 4.bånd på 3.strengen.

 

Gå på gitarkurs! Veldig vanskelig å lære av seg rotete teknikk når den først har satt seg. Finn noen som kan lære bort det DU vil lære. Første gang jeg gikk på gitarkurs (kritt-perioden) spillte vi bare Uriah Heep og Led Zeppelin :green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...