Gå til innhold

Cpu vifte - valgets kval


Pingo68

Anbefalte innlegg

Er i ferd med å oppgradere maskina mi, og har planer om å kjøpe en AMD XP1800+, eventuelt XP2000+, avhengig av prisreduksjonen til uka.

 

Sjekket opp noen kjølere, og har kommet frem til 3 valg:

 

1. Zalman CNPS 5100 CU

2. Zalman CNPS 6000 CU

3. Thermaltake Silent Viking

 

Noen som har erfaringer med noen av de overnevnte? Støynivået er nøkkelordet for meg, og jeg vet Zalman har regulatorer på sine (silent og normal). Sånn foreløbig så har jeg Zalman´s CNPS 5100 CU som en favoritt, men ...

 

Andre gode forslag mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-04-11 23:20, PanzerFaust skrev:


Hvis du absolutt skal ha en av disse, så se bort fra nr 2. Kjøler ikke spesielt bra og er ikke akkurat støyfri. Dyr er den også.



 

salman 6000 koster 375,- 5100 koster 350,-

kan ikke si at det var så stor forskjell.. og ifølge hardware.no så kjøler 6000 best i shootout testen de hadde

Lenke til kommentar

Silent Viking er svær. Vil anslå at selve ribba er 7x7 cm, mens vifta er 8x8. Den veier ca. 500gram, og festes med klips, dessverre bare i ett øre på hver side, jeg begriper ikke hvorfor de ikke brukte alle tre, men når du først får festet den sitter den ikke så værst, litt bevegelse får du hvis du virkelig går inn for det. Størrelsen på ribba kan være et problem på enkelte hovedkort. På mitt Asus A7M266 ligger den nesten klint opptil en kondensator, men det går så vidt.

Lenke til kommentar

----------------------------------------------

hvordan ER festemekken og vekta egentlig? er det "fali" å montere i et tower/midi? lissom, HK'et vil ikke knekke eller no?

----------------------------------------------

 

prosessoren knekker

har selv prestert å knekke: 1 stk. AMD TB 1,33GHz

1 stk. AMD A-XP 1,4Ghz

Lenke til kommentar

Synes du skal gå for Thermaltake Volcano 7+, sinnsykt bra kjøler! Den koster 369,- på microplex, og isammen med litt Artic Silver 3. Jeg får al dette her på onsdag eller torsdag. Gleder meg... :smile:

 

Ta en titt på spesifikasjonene:

http://www.thermaltake.com/products/heatsi...sink/v7plus.htm

 

Og en test hos overclockerscafe.com:

http://www.overclockercafe.com/Reviews/Tt_...no7+/index.html

 

Vel den du! :grin:

Lenke til kommentar

Synes ribben er kjempebra.

 

(har volcano 7, men det er jo samme ribben. Har også moddet kjøleren ved å sette på en Enermax 80mm med rheostat..)

 

Det er vanlig klips-feste. Jeg anbefaler å demontere viften undre installasjon av ribben da du får bedre plass til hender.. :smile:

 

Jeg hadde for sikkerhets skyld hovedkort ute av maskinen, festet ribbe. Satte i hovedkort, festet vifte!

 

Når viften (enermax) gå på 14 db, har jeg en temp på ca 40 grader idle. Spiller jeg skrur jeg opp farten!

 

Lykket til!

Lenke til kommentar

Er det ikkje greit med ein copper shim. Blir ikkje varmeoverføringa betre siden tomrommet mellom prossesor og kjøler blir borte?

 

Forresten blir kjøleren meir stabil og ein blir kvitt problemet med at kjernen knuser...

 

Eg berre trur det -> har ingen erfaring med shims... nokon som har?

Lenke til kommentar

Jeg har også zaøman 6000 cu. Jeg er svært godt fornøyd med den, den bråker lite, kjøler vanvittig godt (bedre enn min gamle tt mini cooper orb med 1x 80x80 og 1x 60x60 vifter hengende i fronten for å "hjelpe til på kjølingen". Tempen var da ca 43C idle.). En annen ting anngående tt (minicooper orb og blue orb er det jeg har testet) er at de er av min mening i dårlig kvalitet. 2 ganger har jeg byttet begge viftene fordi det var mekansisk vibrasjoner som skapte en gedigen resonons i kabinettet mitt. Så jeg vil på mitt varmeste anbefale zalman cnps 6000 cu, eller det nyeste monsteret som er på vei til webshoppene cnps 6500 cu eller no.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-15 20:19, sanoj_20 skrev:

Quote:


On 2002-04-15 20:07, Spiff skrev:


prosessoren knekker

har selv prestert å knekke: 1 stk. AMD TB 1,33GHz

1 stk. AMD A-XP 1,4Ghz



 

Ja, men det er DEG... :smile:

 

 

Du mener du er like flink til å knekke hovedkort

:mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

Lenke til kommentar

Jeg har en cnps 5100 som på stilleste nivå (20db og 2800 rpm) kjøler min xp1700+ til omtrent 40 grader idle og 42-44 grader på heftig arbeid.

Veldig avhengig av resten av kabinett temperaturen er den, men om du har godt kjølt kabinett så klarer du å kjøre denne temmelig stille, men det spørst om du klarer deg med så veldig stille etter som maks på denne kjøleren er 2100+, men det går sikkert fint så lenge du får frisk luft inn i kabinettet ditt og den varme ut går det helt sikkert fint.

 

Jeg er i alle fall fornøyd med min kjøler.

godt feste, solid konstruksjon og den ser ikke ut som noen fra et lager har snikra sammen på vei ned i eska.

Lenke til kommentar

noe som er bra med flower-power viftene til zalman (bortsett fra et de er KULE å se på...) er at det er utrolig enkelt å montere en ekstra vifte over skjermkortet i viftearmen... tar jeg ikke helt feil skulle det være mulig å feste en 120mm vifte der - har sjøl en gammel psu-vifte over skjermkortet og tv-kortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...