Gå til innhold

Vil noe bli ødelagt om jeg prøver hk/cpu?


Anbefalte innlegg

Hei

 

for en stund siden så var jeg uheldig og presset inn et sånt deksel som dekker forran en pci-port, og det kom bortig hovedkortet, rett under skjermkortet. da ble skjermen svart. det kom ingen pipelyder eller noe når jeg restarta pc'n.

da fikk jeg høre at det muligens var cpu'en som var ødelagt (xp2100). men etter jeg hadde skiftet cpu'en så funket ikke det heller, så jeg skiftet hovedkortet. og det funket heller ikke. så etter jeg fikk skiftet skjermkortet, så ville pc'n starte som normalt, og da hadde jeg koblet til det nye hk og cpu.

 

så jeg lurer på om det var bare skjermkoret som var feil med? og hvis jeg prøver det hovetkortet og den gamle cpu'en, og setter i det nye skjermkortet... er det en mulighet for at skjermkortet kan bli ødelagt om det også er feil med hk'et?

 

hvis jeg bare prøver cpu'en på det nye hk'et, kan hk'et bli ødelagt hvis cpuen er defekt?

 

jeg spør disse spørsmålene, for kanskje jeg kan bygge en til pc hvis hk og cpu funker.

 

håper på mange riktige svar.. gidder ikke å kjøpe noe nytt nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel, jeg vil ikke si for sikkert, men det virker for meg som om det bare var skjermkortet som tok kvelden, spesiellt hvis pcen startet opp, (vifter starter og gå osv.) men ikke noe skjermbilde.

 

Vet ikke hvilket HK du har, men de fleste kortene (sjekk manualen) har et "beep code" system, slik at det kommer piip fra pcen under boot-up hvis noe er galt, forskjellige kombinasjoner osv betyr forskjellige ting..

Lenke til kommentar

ja, det vet jeg, men det kom jo ingen pip. nå i ettertid så tenkte jeg at det kanskje kunne være skjermkortet. men er det noen som vet svar på spørsmålet mitt?

"hvis jeg prøver det hovetkortet og den gamle cpu'en, og setter i det nye skjermkortet... er det en mulighet for at skjermkortet kan bli ødelagt om det også er feil med hk'et?"

 

edit. det hovedkortet som jeg snakker om som stod i pc'n før, var et MSI KTV-L kt400

Endret av Krezzo
Lenke til kommentar

Jeg tror muligheten for at du ødelegger ditt nye skjermkort om du prøver det i ditt gamle hovedkort, er minimal. Dette pga. at det er lagt inn sikkerhet i maskinvaren som gjør at de kobler ut, om det er noe som ikke stemmer.

 

Jeg vet at jeg hadde prøvd selv, om det var min hardware.

 

_

johanf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...