Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Skal bytte router, konfigurere på nytt?


Anbefalte innlegg

hai,

 

mamma og pappa skal straks få ei bærbar maskin som skal ha trådløs forbindelse, medan dei to eksisterande stasjonære PC'ane skal fortsatt ha kabel.

 

Vi har allereie ein ruter frå før, ein liten SMC router som er kopla til dei to stasjonære og ADSL modemet.

 

SMC routeren: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=121673&cks=PRL

 

 

Og med den nye routeren blir opsettet det samme berre at det blir ein trådløs connection til.

 

routeren er vel denne uten USB tillegget: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123177&cks=PRL

 

So korleis blir det med å bytte ut routeren? er det berre å plugge inn og så er ein på internett pga at dei stasjonære er alle reie konfigurert til å ha "kontakt" med router?

 

tips/svar/råd er velkomne med eit takk;)

Endret av AshtraY
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du uplinker den nye trådløse routeren til den gamle, altså en TP fra en av portene på SMC'en til en av de 4 på 3Com'en.. ( IKKE WAN porten )

 

Da trenger du ikke konfigurere noe som helst, eneste du trenger er å koble deg til det trådløse nettverket fra laptopen.

Lenke til kommentar
Du uplinker den nye trådløse routeren til den gamle, altså en TP fra en av portene på SMC'en til en av de 4 på 3Com'en.. ( IKKE WAN porten )

 

Da trenger du ikke konfigurere noe som helst, eneste du trenger er å koble deg til det trådløse nettverket fra laptopen.

blir det ikkje mykje krull med to routera?

Lenke til kommentar
Du uplinker den nye trådløse routeren til den gamle, altså en TP fra en av portene på SMC'en til en av de 4 på 3Com'en.. ( IKKE WAN porten )

 

Da trenger du ikke konfigurere noe som helst, eneste du trenger er å koble deg til det trådløse nettverket fra laptopen.

blir det ikkje mykje krull med to routera?

Nei , fordi du bruker den ene som switch bare, ved å deaktivere DHCP på den.

Det er ikke vanskelig, glemte å si at det blir jo det eneste av konfigurering..

Lenke til kommentar
kva med å kun bruke 3com routeren?

 

For meg er det viktigast at routeren køyrer stabilt, og at den ikkje disconnecter.

Ja men da må du konfigurere den, kommer jo selvfølgelig ann på hva slags ISP du har, med TN må router konfigureres til å ringe opp PPPOE.

Lenke til kommentar
kva med å kun bruke 3com routeren?

 

For meg er det viktigast at routeren køyrer stabilt, og at den ikkje disconnecter.

Ja men da må du konfigurere den, kommer jo selvfølgelig ann på hva slags ISP du har, med TN må router konfigureres til å ringe opp PPPOE.

ergo; det er som å innstallere ein ny router ,uten å ha hatt router før?

har telenor ja.

 

dei stasjonære er konfigurert til å motta automatisk ip adresse so, eg trur det er berre å konfigurere -> plug and play .. yes?

Lenke til kommentar
kva med å kun bruke 3com routeren?

 

For meg er det viktigast at routeren køyrer stabilt, og at den ikkje disconnecter.

Ja men da må du konfigurere den, kommer jo selvfølgelig ann på hva slags ISP du har, med TN må router konfigureres til å ringe opp PPPOE.

ergo; det er som å innstallere ein ny router ,uten å ha hatt router før?

har telenor ja.

 

dei stasjonære er konfigurert til å motta automatisk ip adresse so, eg trur det er berre å konfigurere -> plug and play .. yes?

Yes, hvis du kjører win98 ( antar du er windowsbruker ) så må du kjøre i run:

command , så skrive ipconfig /renew_all

 

En restart gjør samme nytten.

 

Ja, routeren må konfigureres som om du aldri har hatt router før, men dette er ikke vanskelig, selv for nybegynnere ;). Følger som oftest med instruksjoner.

Lenke til kommentar

Dimdal,

jeg trodde du hadde løst problemet mitt - men den gang ei... Jeg har en Linksys router koblet til ADSL-modemet mitt (jeg har forøvrig Telenor ADSL). Denne fordeler signalene til de fire nettverkskontaktene i huset. I tillegg har jeg et 3Com router m trådløst aksesspunkt som jeg har koblet til den ene nettverkskontakten. Denne routeren hadde jeg ønsket å bruke som et "dumt" aksesspunkt uten routerfunksjon. For å sette opp/teste 3Com routeren som aksesspunkt har jeg koblet en PC til en av LAN portene og nettverkskabelen til en av de andre LAN-portene i 3Com routeren. Jeg oppnår ikke kontakt ved å "pinge" på verken Linksys-routeren eller 3Com routeren. Og jeg kommer meg ikke ut på internett. Tar jeg bort 3Com routeren slik at jeg kobler meg direkte til Linksys routeren fungerer alt greit.

 

 

3 Com Routeren har ingen enkel "av/på" knapp for firewall - jeg har ikke funnet ut hvordan jeg kan deaktivere alle brannveggfunksjonene i den. Kan det ha noe med saken å gjøre?

 

Hva med oppett av LAN IP adresser og submaske i de to routerne? Har prøvd med både like og forskjellige IP adresser og submasker, men uten suksess.

Kan jeg få til dette på en annen måte, f.eks. ved å tilordne statisk IP adresse til 3Com routeren???

Lenke til kommentar

Du skal deaktivere alt som har med DHCP / IP'er / Firewall på 3Com'en som jeg sa og bruke den som switch.

 

Har samme oppsett her hjemme, bortsett fra at jeg har en SMC + 1 3Com..

 

På 3Com'en så kryss vekk "Gateway Acts as DHCP-Server" etc..

 

 

Kan også hende de routerene dine ikke vil kommunisere, prøv å bruk en krysset TP-kabel mellom LAN <-- ( VIKTIG , IKKE WAN ) portene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...