Gå til innhold

Gainward FX5900XT(GS), FX5900XT og FX5900

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Virker som noen poster uten erfaringer her.. GF 5900XT Golden Sample har meget gode overklokkingsmuligheter.Mitt har default klokkehastigheter på 300/700, men jeg kan kjøre på 500/920. (Kjører på 476/920) Er kjempefornøyd ! :thumbup:

Endret av fLR
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Okey, da kjører vi en liten useriøs poll på hva jeg skal kjøpe. Jeg handler hos norek og fra de har jeg følgende utvalg av skjermkort som jeg vurderer:

1. Asus V9950SE GeForce FX 5900 128MB DDR AGP, 128MB DDR,TV-Out, DVI, Retail

2. Gainward GeForce FX5900 128MB DDR 2.8ns AGP, "Ultra/1100TV-DVI", Retail

3. Gainward GeForce FX5900XT 128MB DDR 2.8 AGP, "Ultra/1100XT TV-DVI", Retail

4. Gainward GeForce FX5900XT 128MB DDR 2.8 AGP, "Ultra/1100XT TV-DVI GS", Retail

Eneste jeg har å si i mot den siste her, er at den er litt dyrere enn jeg har tenkt meg.

Jeg har et tilleggs spørsmål, og det er om ASUS kortet er "ordentlig" fx5900 eller fejk?

Siden det har vært så mye fram og tilbake med Gainward sine latterlige kallenavn så har jeg vurdert ASUS kortet, men dette er SE versjon(hva betyr nå egentlig det?).

Jeg har gått meg vill i en jungel av skjermkort

Endret av Steinar2k
Gjest Slettet+6132
Skrevet

Artig... jeg tok opp dette temaet for en tid siden her http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=239904&hl=

Ingen kom med noen bedre svar enn jeg fant selv..

ikke så overraskende egentlig... :p

Tviler på at det er mange "non fanbois" som har testet ett utvalg av kort fra ATI/Nvidia i denne klassen på samme platform (HK/CPu/RAM). Og dermed kan komme med ett nøytralt, erfaringsbasert råd...

Det *kan* se ut (for meg) at det XT GS-kortet du refererer til er det beste kjøpet..

Da er du garantert at det lar seg overklokke..

Men er du heldig er det "plain" 5900-kortet (som *IKKE* er "plain" 5900) ett bedre kjøp såfremt det lar seg klokke like lett som ett XT GS-kort. Det er jo noen kroner billigere..

Tror ikke det Asus-kortet er noe "bedre" enn det tilsvarende fra Gainward. Det som er synd er at Gainward bevisst? bruker villedende betegnelser som "ULTRA".

Det samme gjør jo også Asus ved å kalle det 5900 og lure inn en SE-betegnelse i sin "interne" noe kryptiske modellbetegnelse (V9950SE). Se den tabellen jeg linker til i tidligere tråd om hva som er specs. på de ulike variantene av 5900-korta.

5900 skal *ikke* ha 400/700 (GPU/Mem). Det er vel rett og slett villedende markedsføring av både Gainward og Asus. Eller? :dontgetit:

Skrevet

Hei.

Jeg har dette kortet, Gainward GeForce FX5900 128MB DDR 2.8ns

AGP, "Ultra/1100TV-DVI", Retail og er veldig fornøyd med det. Klokker til 500/950 uten problemer, kan også klokkes enda høyere med ekstra kjøling.

Gjest Slettet+6132
Skrevet
Hei.

Jeg har dette kortet, Gainward GeForce FX5900 128MB DDR 2.8ns

AGP, "Ultra/1100TV-DVI", Retail og er veldig fornøyd med det. Klokker til 500/950 uten problemer, kan også klokkes enda høyere med ekstra kjøling.

Har vurdert dette kortet selv en tid, men er for tiden "gjerrig".. Venter og ser på prisutvikling etter at de nye korta fra ATI/Nvidia har vært i salg en stund..

Det virker mildt sagt rart at dette kortet lar seg klokke "uten problemer" fra 400/700 til 500/950.

Gainward har "verstingkort" (1600XP) med vannkjøling som har de specs.'ene der.

Så derfor spør jeg:

Kjører kortet ditt Mother Nature testen i 3Dmark03 uten artifacts med den overklokkingen du har gjort? (Den testen stresser kortet skikkelig i DX9).

For de fleste kort lar seg jo overklokke langt mer enn godt er uten artifacts i diverse "lame" DX7/8-spill som egentlig ikke presser kortet noe særlig...

En annen ting dersom du virkelig har testet en del så vil du ofte se at ytelsene går ned når du passerer en gitt frekvens.. både for GPU og Mem...

Så det er fint om du "backer" opp med noen tall fra 3DMark03/Aquamark for kortet ditt.. før og etter overklokking.. Etter den postingen din så må jeg si at jeg ble overmåte fristet til å oppgradere Ti4200-kortet jeg har i en maskin :)

Skrevet

Mitt 5900XT kjører hele 3dmark03 uten artifacts på 500/900.

Stabilt i 20 timer på 475/875 i ati tool. (artifacts testeren funker også med nVidia)

Veldig fornøyd med det kortet.

Skrevet (endret)

Ja, jeg tror alle fullblods FX5900/5950(og ultra) har 2.2 ns minne. Det de kaller Gainward GeForce FX5900 128MB DDR 2.8ns AGP, "Ultra/1100TV-DVI" er et FX5900 XT, men Gainward har vel tatt bort XT på dette kortet for at det skal selge bedre. Men det gjør ikke mye, det klokker langt over fullblods FX5900 unansett.

Endret av hasuwest
Gjest Slettet+6132
Skrevet (endret)
Finnes det 5900 kort med 2,2ns minne ? mener å ha lest at disse

er de raskeste 5900 kortene ?

GeForce FX 5900 XT - 390MHz GPU / 700MHz Memory

GeForce FX 5900 SE - 400MHz GPU / 700MHz Memory

GeForce FX 5900 - 400MHz GPU GPU / 850MHz Memory

GeForce FX 5900 Ultra - 450MHz GPU / 850MHz Memory

GeForce FX 5950 Ultra - 475MHz GPU / 950MHz Memory

http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/faq.html

Ja det gjør visstnok det... ihvrtfall iflg. Leadtek's hjemmeside...

Følg linken fra Multicom's webshop - skjermkort -Geforce FX - Leadtek.

Det som er merkelig er at det billigste 5900-kortet de selger er det beste. Selv om dette er ett "LX"-kort.

http://www.leadtek.nl/nts/uk/products/gc/c...=Specifications

Jeg synes ikke det er rart at mange (inkl. undertegnede) ikke får helt tak i hvilke 5900-kort som er best/gode kjøp..

Den jeg linker til ovenfor ser ihvertfall "konge" ut.. :p

Edit:

Gainward's 5900-kort har også 2.2ns minne..dvs. 1200XP utgaven...

Endret av Slettet+6132
Skrevet (endret)
Hva mener dere om prisen på dette kortet? QXL

se denne:

http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=12...um=1&Catg=11760

Det kortet har 2.2ns minne og bedre/tøffere kjøling

Gainward FX PowerPack Ultra/1600 XP 256 VIVO

http://www.gainward.se/products/gffx/5900/...ra_1600_xp.html

450/900 mhz orginalt...

Om det ikke var for at jag skal svi av ca 4300 på et 6800GT snart ville jeg bydd litt på det kortet her... :yes:

Endret av Npvk_X
Gjest Slettet+6132
Skrevet
Weeeeeeeeeeeeeee... i dag fikk jeg mitt Gainward FX 5900XT GS, og hittil så er det svært tilfredsstillende. :)

Kult! Kom med noen tall da!! :p

3DMark01.. 3Dmark03.. Aquamark.. før og etter evt. overklokking..

Ta gjerne med resten av specs... Chipset, CPU, Minne.

Lurer sterkt på om jeg ikke "bare må" ha ett slikt kort nå...snart.. :p

Skrevet

Heheheheh, sorry, tror ikke det blir noe av. Jeg har ikke noe spesielt bra datamaskin for benchmarking og desutten så liker jeg ikke å drive med det. Gidder heller ikke å formatere, eller å laste ned / installere benchmarking verktøy.

Det er derimot en del tester ute å går, sjekk google.com.

Hittil vil jeg også anbefale dette kortet svært mye, kjempekos med ordentlig skjermkort som har ordentlig linux-støtte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...