Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

TCP/IP hastighetstap, og kompensasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tapet ligger i transmisjons protokollene (PPPoE, TCP/IP).

IKKE i modulengingen (ADSL, SHDSL).

 

"Tapet" kommer av at alle programmer som måler overføring, måler byte i payloaden i ip pakken og tar ikke med headeren.

 

Jeg er helt enig i at oppstrøms hastigheten burde få en liknende kompensasjon som nedstrøm har.

Lenke til kommentar

Det er ikke alle som kun laster ned data. Det er en del som laster opp også.

 

1. Da hadde det ikke vært så mange som hadde klaget på hastigheten fordi de ikke kunne noe om datatransmisjon. mao sluppet DEN diskusjonen.

 

Her var det snakk om ADSL. Jeg beklager om jeg virket litt generell i min uttalelse. Jeg mente på lavere hatstigheter (128 kbit, 256 kbit og kansje 512kbit) for ADSL massemarkedet.

 

Det er jo ikke mulig å "øke hastigheten" på f.eks en E1, E3, Ethernet eller FastEthernet.

Folk som trenger slike linker vet, eller burde vite dette.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at de en gang er nødt til å kompensere i det hele tatt. Det at det blir pakketap, og at headere bruker en del av båndbredden, er jo helt vanlig. Grunnen til at de "kompensere" er bare at kundene for det mest part ikke aner hva som skjer, og ikke vet hva forskjellen mellom bits og bytes er. Så for å slutte med telefoner fra kunder uten peiling valgte dem å kompensere. De sparer jo penger slik. Og det er akkurat disse kundene som kompenseringen var gjort for som ikke bryr seg om opplastingshastighet? Uansett bør dere "med peiling" (etter deres mening) slutte å mase på noe slikt. Vi får jo allerede mer enn vi betaler for.

 

Men at de som har Lyse som får i praksis kun 7-8Mbit opp er en helt annen sak. Det står sikkert i kontrakten noe om å få "opptil" 10Mbit/s, sikkert fordi linja er "delt" og at kollisjoner i nettet gjør linjene tregere i praksis. Les kontrakten og hør med dem om hvorfor. Det er i alle fall off topic. ;)

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Om det skulle skje at alle ISP'er må ta på seg regninga for hastighetstap påført av at TCP/ip protokollen ikke tar med headern i størelses beregninga, så vil om noen år, når hastighetene begynner å ta helt av, de som styrer med det bli tvunget til å skrive om protokollen slik at den tar med headern. (vil jeg tro) Støtter derfor det at ISP'ene skal ta på seg regninga for ALLT tap kunden har pga protokollen. :thumbup:

Lenke til kommentar

ta dere sammen har du kjøpt bil en uten hjul før eller ?? hvis jeg hadde betalt for 10/10mbt begge veier så skule faen meg hatt det hatt lagd kaos med isp hehe tar av litt :p

 

hadde man lagd litt røre på det så hadde det gått dem har linjer som tåler det

Endret av RAPTORR
Lenke til kommentar
ta dere sammen har du kjøpt bil en uten hjul før eller ?? hvis jeg hadde betalt for 10/10mbt begge veier så skule faen meg hatt det hatt lagd kaos med isp hehe tar av litt :p hadde man lagd litt røre på det så hadde det gått dem har linjer som tåler det

Stor bokstav og punktum?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...