Gå til innhold

GALE 3080W Subwoofer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når det gjelder hi-fi er det EN regel som gjelder nesten uansett hva du kjøper:

 

Du får det du betaler for.

Den var jo litt halveis da.. Du får mange unntak der, men som regel må man bruke litt penger for å få det til å låte bra.

 

Gale lager fine subwoofere de, jeg ville gått for 3090.

 

Da får du større element, som i tillegg går dypere, samt en kraftigere forsterker enn på 3080 til å holde kontroll på det.

 

Skal du bruke det til musik eller hjemmekino?

Endret av moho
Lenke til kommentar

Jeg er en av de som har GALE 3080W subwooferen. jeg syntes den går dypt og gir mye bass. Jeg syntes den egner seg best til film men den kan spiller bra på musik å. Jeg har satt gale suben oppå en slik betong helle, det strammer opp bassen hjelper veldi på lyden syntes jeg.

Her er en link om betong heller: http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=6579

 

Til 2300kr er denne suben helt topp etter min mening.

 

noen tester av Gale : http://hifiklubben.no/files/prod/What_Home...5_-_May_041.pdf

 

http://www.hifiklubben.dk/files/prod/Gale_...mmabio_2004.pdf

Lenke til kommentar
Jeg er en av de som har GALE 3080W subwooferen. jeg syntes den går dypt og gir mye bass. Jeg syntes den egner seg best til film men den kan spiller bra på musik å. Jeg har satt gale suben oppå en slik betong helle, det strammer opp bassen hjelper veldi på lyden syntes jeg.

Her er en link om betong heller: http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=6579

 

Til 2300kr er denne suben helt topp etter min mening.

 

noen tester av Gale : http://hifiklubben.no/files/prod/What_Home...5_-_May_041.pdf

 

http://www.hifiklubben.dk/files/prod/Gale_...mmabio_2004.pdf

Og på side 4 ligger bilder av subben min med helle ja.

 

Muligens at 3080 er raskere enn 3090, men det vet jeg ikke noe om..

Lenke til kommentar
Når det gjelder hi-fi er det EN regel som gjelder nesten uansett hva du kjøper:

 

Du får det du betaler for.

nå har jeg "all gale" surround system ala det som er omtalt i de artikklene der, så det er mulig jeg er en smule inhabil. Likevel:

 

"Du får det du betaler for" prinsippet er noe som er gjeldene for alt "hi-fi" lydutstyr, alt utenom Gale.... Gale gir mye mer for pengene "i forhold til hva du betaler for", enn du noen gang kan tenke deg. Greit, de kan ikke måle seg med B&W woofere til 15,000, men i forhold til eltax, og andre billigmerker, er det en ekstrem forskjell.

 

Gale 3080W, er en flott subwoofer for 2300 kr, en sub som jeg virkelig kan anbefale.

Den kan få hele huset til å riste (gammelt trehus ;)) hvis det var det du var ute etter, og den kan levere laid-back og "tight" bass, hvis det var det du ville ha.

Desverre er den ikke (etter min mening. Har hørt mye forskjellig akkurat her) så god på ekstrem rask, og samtidig veldig dyp bass, men for å få det til så tror jeg man uansett må opp noen prisklasser.

Gale 3090W har jeg selv ikke hørt, men ut i fra "statsene" oppgitt hos Hifiklubben, går denne _litt (5hz) dypere, og er vel med andre ord enda bedre egnet i "jeg rister huset" klassen.

 

(btw. jeg tror 3080W, er et bedre valg til ditt bruk: både film og musikk)

Endret av tipp-ex
Lenke til kommentar

Jeg har mine tvil på at gale sine subwoofere går såå dypt som 25Hz og 20Hz...

 

Har ellers NAD 320BBE og Proson Twin 716. Så trenger sub'en til å fylle ut det høyttalerne mangler i dybden, selv om de trykker ganske greit alene

 

Jeg vet ikke helt hvordan subwooferen er laget, men hvis du skal sende signalet gjennom den og ut til høytalerene er det forsterkeren som vil drive den. Derimot, hvis du har en egen subwoofer utgang på forsterkeren, er det ingen sak.

 

Jeg leste at den har bassrefleksrør for å forsterke bassen. Det vil gjøre at membranet vil bli litt tregere i og med at det ikke får samme motkraften i trykket/vakumet som skapes inni kassen. Det ideelle, etter min mening, hadde vært å bruke to subwoofere av den 10-tommeren hvor hver høytaler har sin egen subwoofer.

Lenke til kommentar

Mulig du kan koble på subben med vanlige høytalerkabler ut fra høytalerutgangene.

 

Jeg har gjort slikt før, men det ble ikke et videre vellykket resultat.

 

Endte derfor opp med å kjøpe med suround reciever, for egen sub-utgang..

 

Og nå holder jeg på å kjøpe senter og bakhøytalere også, så det baller på seg...

Lenke til kommentar

Du bare kobler + og - fra forsterkeren til high level inn på suben og så high level ut fra suben til høyttalerne. og så stiller du inn delfrekvensen der du vill at suben skal ta over for høytalerne. jeg har prøvd dette på min egen gale sub og det virket like fint det som og bruke sub utgangen på reciveren (Hvis det stereo da). det er ikke forsterkeren som som driver suben. suben bare filtrerer ut de laveste frekvensene. :thumbup:

 

Her er ett bilde av 10-tommeren bak fra.

http://www.gale.co.uk/pix/3080large.jpg

Endret av mX mann
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke helt hvordan subwooferen er laget, men hvis du skal sende signalet gjennom den og ut til høytalerene er det forsterkeren som vil drive den. Derimot, hvis du har en egen subwoofer utgang på forsterkeren, er det ingen sak.

 

Jeg leste at den har bassrefleksrør for å forsterke bassen. Det vil gjøre at membranet vil bli litt tregere i og med at det ikke får samme motkraften i trykket/vakumet som skapes inni kassen. Det ideelle, etter min mening, hadde vært å bruke to subwoofere av den 10-tommeren hvor hver høytaler har sin egen subwoofer.

2 sub'er har jeg verken råd eller plass til.

 

Men har pre amp out på forsterkeren, så vil bruke den til å styre sub'en.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke helt hvordan subwooferen er laget, men hvis du skal sende signalet gjennom den og ut til høytalerene er det forsterkeren som vil drive den. Derimot, hvis du har en egen subwoofer utgang på forsterkeren, er det ingen sak.

 

Jeg leste at den har bassrefleksrør for å forsterke bassen. Det vil gjøre at membranet vil bli litt tregere i og med at det ikke får samme motkraften i trykket/vakumet som skapes inni kassen. Det ideelle, etter min mening, hadde vært å bruke to subwoofere av den 10-tommeren hvor hver høytaler har sin egen subwoofer.

2 sub'er har jeg verken råd eller plass til.

 

Men har pre amp out på forsterkeren, så vil bruke den til å styre sub'en.

Hvis den er koblet til pre-out, vil da volumet til subben holde seg konstant? eller vil subben følge med som den var koblet vanlig??

Lenke til kommentar
Men når er det da at dete skjer? At du må selv justere volumet på subben etterhvert som du øker volumet??

 

HAr hørt at dette har blitt påpekt av og til..

Volumet på sub'en blir da styrt som av forsterken akkurat som resten av høyttalerne. Så alt sammen bli styrt av en enkelt volumkontroll.

Lenke til kommentar

Altså, dette er jo ikke noe nytt.. Men ved å koble på en eller annen måte, har subben konstant volum, og må dermed justeres manuelt etterhvert som du øker volumet..

 

Det er en eller annen måte å koble slik på, skal ikke gjøre slik selv, men bare prøver å komme ihug hvordan det gjøres, slik at jeg vet det...

 

Capish?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...