Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Calibra Turbo - eller ?


Anbefalte innlegg

Har i lang lang tid (rettere sagt siden man som 12 åring snubla over den første calibraen ca i 1990) hatt et stort ønske om en gang å eie sn slik bil. Vet ikke helt hva det er men tror det er selve formen på bilen som appelerer. Har aldri vært noe motorfantast og kan endel "fagterminologi" men ikke mye.

 

Derfor kan man si at jeg er passe grønn på mye rart men har prøvd som best jeg kan å sette meg inn i hva som er bra/dårli med disse kjerrene og hva man bør unngå og hva man må forvente å betale for en slik. Har også i enkelte svake øyeblikk vurdert andre biler som Civic Coupe, MR2 (litt vel upraktisk egentlig), A3/A4 osv. Synd RSX først kom nå for noen år siden, likte den veldig godt, men aaaalt for dyr.

 

Tenkte å legge i noe slikt som 100 000 +/- på kjerra, og legge litt i småtteri som evt må fixes. Vil helst ha en orginal slik at det er med skinn interiør og full pakke. Har hørt endel om ett eller anna "hjul" i motoren i enkelte modeller som er dårli, samt at enkelte topper har en tendens av å være sprø. I tillegg er jeg helt låst i det at bilen MÅ være sort! Sort og blank og deilig :) Gjør det liksom ikke mye enklere heller. Har fortstått det slik at det er lettere å finne en ikke blodkjørt calibra turbo enn en vanlig 8/16v siden dem kosta en 500 000 i sin tid og ble mest kjøpt av velbeslåtte eldre herrer.

 

Siden jeg har så mye krav til kjerra funderer jeg også på muligheten om import for å evt finne "min" bil, men kan veldi lite tysk og er livredd for å bli lurt. Ender vel kanskje opp med å finne en pen en og heller svi av en 20 000 på lakk?

 

Planen er vel også å putte inn en EDS Phase 3/3,5, forsterke 4x4, gule koni, stabstang, blanding av GTX og DTM Evo kit, bredding, skifte ut toppen (coscast/KS) evt forsterke. Huff høres ut som den værste råne kjerra. Uansett, har lyst på en "gøy" bil, samt ha mulighet til å faktisk kunne ta med ting i bagasjerommet (som man ikke har i en MR2).

 

Hadde vært gøy å høre hva folk her har å si/kommentere. Er jeg helt på trynet, finnes det andre alternativer, og hva må man ut med for noe slik. Og ja jeg vet at Opel har mye rust problemer på endel biler.

 

PS: er over 25, har dette noe å si forsikringsmessig ? Har aldri hatt kjerre før og en av grunnene er at jeg bestemte meg tidli for å unngå skrap og kjedelige biler og heller spare til man har råd til "drømmegreia".

Endret av n0stra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er vel ikkje den einaste som har lyst på calibra turbo. Skulle ikkje sagt nei om noen hadde gidd en til meg men hadde neppe kjøpt en.

 

Litt av problemene er vel rust, rust og rust :p samt stor motor = litt større kjangs for at ting tar kvelden. Kan vel vere ei utfordring og finne en norsk bil som ikkje er rævkjørt også. Men det som stopper de fleste er vel forsikringa, ligger vel på rundt 15-20k men har hørt om de som har fått den ned på 12.

 

Men er vist det er farten som lokker så er det jo ikkje så mangen andre alternativer innen 100000kr klassen bortsett fra sierra cosworth men der er jo de samme problemene.

 

bmw m3 :dribble: eller m5 :dribble::dribble::p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Om du er 25, og har litt is i magen, så ville eg ha reist til tyskland og importert en calibra turbo. Dette må du vel og merke gjer med en som har garantert km stand, for der nede er dei jo ikkje så nøye på det...

 

om du då finner et prakteksemplar, (for det finst prakteksemplarer der nede), så få med deg en mekaniker venn, (som dei fleste av oss har), eller få bilen inn på en lignande naf-test, og om det blir bra så blir det nok kjøp... ;)

 

Du skal vel og merke passe deg for å kjøpe katta i sekken også, for det fins mange "prakteksemplar" av dei og der nede :)

Lenke til kommentar
Tenkte å legge i noe slikt som 100 000 +/- på kjerra

For 100.000,- vil du finne en bra bil, når du legger til moms og toll på den fra Tyskland. Om du ikke helt vet hva du skal se etter vil jeg annbefale deg og la et importfirma hente bilen til deg og kjøpe den fra dem. Det vil koste litt ekstra, men da vil du få bruktbilgaranti på bilen, altså 3 måneder. Det du da gjør er å dra rett på NAF test med bilen når du har kjøpt den, så vil selger være "tvunget" til å fikse eventuelle feiler bilen måtte ha. Bare husk å sjekke at det ikke står "selges i den stand den er" i kontrakten.

 

er over 25, har dette noe å si forsikringsmessig ?

Ja, noen selskap opererer med grense på 23 andre på 25. Det du sparer er "ungdomstilegget" som er ca 10% hos de fleste selskap. Når du passerer 30 vil du oppnå enda mer rabatt :)

 

Opel er nok helt klart ikke det beste du kan kjøpe, men heller ikke det verste. Om bilen er godt tatt vare på, vil du nok finne en glimmrende bil.

Lenke til kommentar

Har lagt merke til i løpet av en del bildiskusjoner at calibra er enten en bil en syns er fin, eller så syns en at den er drit stygg....det fins omtrentlig ingen mellomting...(som eg har funne iallefall)

 

Dette var OT...beklager...

 

du er forresten sikker på at du skal ha en 4x4 ?

Lenke til kommentar

som jeg vet så finnes det ikke turbo uten 4x4 orginalt (vikke ha en hjemmesnekra turbo da dem ofte er svinekjørt), og det fører jo til at kjerra blir bedre på vintern også og ligger bedre. Har forstått det slik at for å unngå feil på dette området skal man finne en med jevnlig gjenomgått service, gjerne forsterka ganske tidlig, evt få det gjort etterpå.

Lenke til kommentar
som jeg vet så finnes det ikke turbo uten 4x4 orginalt (vikke ha en hjemmesnekra turbo da dem ofte er svinekjørt), og det fører jo til at kjerra blir bedre på vintern også og ligger bedre. Har forstått det slik at for å unngå feil på dette området skal man finne en med jevnlig gjenomgått service, gjerne forsterka ganske tidlig, evt få det gjort etterpå.

Du har jo også dei calibraane med 150 hester...V6 er det det det er? :dontgetit:

 

Men det er altså uaktuelt? eller er det opp til vurdering?

Lenke til kommentar

V6'ern er vel like under 200hk trur jeg. Den er uansett mindre økonomisk på forbruket og er uhorvelig færre til salgs slik at det blir mindre å velge mellom. Har ikke bruk for en stor motor heller. 16v 2.0 turboen holder i massevis. Ekke så keen på bakhjulstrekk heller. Har ingen "burne" planer :)

Lenke til kommentar

En kompis av meg har nettopp en slik bil. Den er helt orginal og han har hatt den i mange år. Han er også "voksen" og kjører pent, så bilen er veldig godt tatt vare på. Han mekker heller ikke selv, og derfor er alt gjort på verksted. Det er altså turbo og 4x4, med skinn-intr og full pakke. Har sendt en sms til han nå og spurt om pris. Han vurderer nemlig å selge..

Lenke til kommentar

4*4 på calibra fungerer på den måten at framhjulene trekker til vanlig. Når de begynner å miste feste slår 4*4 inn og du drar med bakhjulene også.

Service på denne bilen er ufattelig mye billigere i Sverige, ta en telefon og hør!

Kan foreslå AB Motor i Østersund.

Priseksempel bytte av clutch 16V 4*4:

Merkeverksted 13'000kr

AB Motor 4'000kr

 

Calibra får du i disse utgavene:

2,0i 8V 115hk

2,0i 16V 150hk (både med og uten 4*4)

usikker på V6 176hk

2,0i 16V turbo 204hk 4*4 6 gir :w00t:

 

Som nevnt tidligere er Vectra A og Calibra mye like. Samme dashbord, samme bremser og girkasser (F16, F20 osv), samme motorer. Astra F eller G har også mye av det samme. (rundt samme årsmodell)

Lenke til kommentar

Litt uenig i det du skriver ang 4x4 på disse bilene. En kompis av meg har en Vectra 2000. Den har som kjent 4x4 og 2l 16v 150hk. Den har kontinuerlig 4wd, med mulighet til å slå av 4wd og kjøre 2wd med bryter i kupeen. Derfor har de jo ikke viskosekobling.. Da er det ikke kontinuerlig 4wd jo..

Lenke til kommentar

Ja jeg kom på i etterkant at jeg glemte å nevne Vectra 2000.

Kjenner ikke den så godt heller så jeg får bare ta feilen på min kappe :blush:

 

4*4 jeg fortalte om er den jeg kjenner fra calibra 16V.

 

En slik bryter er ikke noe problem å ordne. Hvis du tar ut sikringen til 4wd får du kun 2wd. Enkelt å fikse til dette med en bryter da ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...