Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

router på pc?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvordan program anbefaler dere for og kjøre router på en pc?

Har en liten pc stående som jeg har tenkt og sette i boden, til ts server osv...

Og tenkte også og bruke den som router, har dere noen prog og anbefale til meg?

Og om jeg bruker den som router så må linja gå først innom den?

Og i så fall taper jeg ping på det?

Trengs deet stor pc for og kjøre router prog?

på forhånd tusen takk for svar :thumbup:

Endret av Itw
Videoannonse
Annonse
Skrevet
ingen som sitter med noen erfaringer på dettan?

Det en av de mest stabile og minst krevende er smoothwall, går bra på en P75 med 32MB RAM

Da blir maskinen en dedikert router.

Skrevet

oki linux har jeg ikke peil på så vet ikke jeg tør begynne med det...

men agvg hva mente du? glemte du og skrive hva programet heter? for det du nevnte høres ut som det jeg er ute etter...

Skrevet

men agvg hva mente du? glemte du og skrive hva programet heter? for det du nevnte høres ut som det jeg er ute etter...

Smoothwall er en dedikert linuxrouter som er svært enkel og innstallere, alt settes opp med webgrensesnitt og den er ikke vanskelig.

Hvis du greier og innstallere XP så greier du den uten noe større problemer.

Bra dokumentasjon, dønn stabil og går i måneder uten noe reboot eller tull.

www.smoothwall.org

Skrevet

Smoothwall er en dedikert linuxrouter som er svært enkel og innstallere, alt settes opp med webgrensesnitt og den er ikke vanskelig.

Hvis du greier og innstallere XP så greier du den uten noe større problemer.

Bra dokumentasjon, dønn stabil og går i måneder uten noe reboot eller tull.

www.smoothwall.org

ja, har kjørt smoothwall selv, var meget godt fornøyd med den! :thumbup:

Skrevet (endret)

hmm høres gøy ut.. mulig verd ett forsøk.

bruker jeg xp som operativ system og kjører dette som ett prog i xp?

for skal jo kjøre andre prog også på dennan maskin.. som team speak osv..

edit: leif

Endret av Itw
Skrevet
hmm høres gøy ut.. mulig verd ett forsøk og den funker som router?

Ja, den er designet som router og brannvegg og bare det.

Svært god rapportering og har svært oppegående tem rundt produktet.

Skrevet

må jeg kjøre linja fra modemet rett inn i den maskinen med routern i da først og så dele til den andre maskinen?

er det noe ping tap i det?

Skrevet

pc med smoothwall blir innehlodende brannmur prog. vare, all trafikk går gjennom denne pc, ikke noe tap, nei, den skal ikke ha xp da smoothwall er ett linux "OS"...

Trenger 2-3 nettverkskort som fungerer med smoothwall. Ett inn (fra modem) og 1-2 ut...

Hvis du ikke har alle delene liggende er det billigere/bedre og kjøpe en brannmur med router... =billig...

Skrevet

har en liten pc og 2stk ekstrae nettverkskort liggende, kan jeg kjøre andre prog i smoothwall da? som f eks teamspeak?

• 2 uker senere...
Skrevet

2 Nettverkskort, merk begge under Nettverktilkoblinger og velg: Bridge eller "Opprett bro mellom tilkoblinger". Da funker maskinen som en router med Win XP installert.

Du må selvfølgelig bruk en intern IP serie på "innsiden" f.eks 192.168.0.1 og oppover. På de andre maskinene legger du inn IP addresse og setter opp den PC som er router som gateway.

Skrevet
har en liten pc og 2stk ekstrae nettverkskort liggende, kan jeg kjøre andre prog i smoothwall da? som f eks teamspeak?

Da bør du satse på Clarkconnect, den gjør det samme som Smoothwall men er en fullverdig server i tilegg noe som SW ikke er.

Skrevet

Jeg har en gammel maskin jeg kjører med windows 2000 advanced server og 2 nettverkskort. WAN inn på d ene med internet connention sharing,og LAN ut på d andre. Så har jeg konfigurert DHCP-server på den slik at den deler ut IP-adresser til alle klientene. Maskinen står i et rom for seg selv og jeg kontrollerer den med terminal server, forgjengeren til remnote desktop i XP. Dette funker fint som bare det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...