Gå til innhold

Til dere med fingerspitzgefül (Audigy 2 zs)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nvidia sin lydstorm har egentlig relativt lite med lydkvalitet å gjøre, Nvidia sin lydstorm er i hovedsak til digital lyd-/signalbehandling (til bl.a. surre-meg-rundt-lyd aka. surroundsound) som er integrert i sørsiden på NForce2 chip-settet. Den jobben gjør Nvidia med relativt god kvalitet etc. Lydkvaliteten derimot vil dessuten i stor grad avhenge av hvordan bla. de analoge lydkretsene på mammakortet er designet.

 

Dersom det du har tenkt å gjøre er å koble datamaskinen med en SP-DIF link til en integrert surre-meg-rundt forsterker, og dermed ikke benytte de analoge lydkretsene på mammakortet/lydkortet, så vil det så vidt jeg kan forstå ikke være noe som helst poeng å bytte til et Audigy lydkort (ikke dermed sagt at det ikke finnes andre grunner til å vurdere et separat lydkort).

 

mvh

KJ

Endret av KJ
Lenke til kommentar
Nå vil jeg ikke si at Creative sin lydkvalitet er så mye å rope hurra for,...

Det var litt av en generalisering. Det er merkbar forskjell på f.eks. SB Live og et SB Audigy/Audigy 2, hvis en da kobler lydkortet til et kurant anlegg. Tror nok stereo-lydkvaliteten til f.eks. Audigy 2 holder i massevis for de fleste. Det svake leddet i et typisk PC-oppsett er som oftest høyttalerne og forsterkeren som lydkortet er koblet opp mot. Kobler du lydkortet opp mot en ekstern dekoder så vil naturligvis det ha mye å si på lydgjengivelsen. Synes spill-lyden er ganske bra også. Kan være fordelaktig med Audigy 2 hvis en ønsker full EAX-støtte f.eks.

 

Generelt sett vil jeg anbefale separate lydkort, men hvis man er på et budsjett så kan integrerte lydkort være en grei løsning. Hovedkort med HD Audio-støtte skal etter planen komme senere i år. Vi får se hvordan disse kan måle seg med f.eks. Audigy 2. Creative vil nok før eller senere komme med et nytt kort for å møte utfordringen fra integrerte HD Audio-kort

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...