Gå til innhold

12 volt adapter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det teknisk "beste" er selvfølgelig en DC-DC inverter, da denne er mer effektiv og kan være mye mindre enn en DC-AC-DC løsning. Slike fås kjøpt med støtte for de fleste bærbare, har faktisk sett det på Elkjøp/Expert. Mulig Dell også selger dette, IBM gjør det ihvertfall.

 

Når det gjelder å kjøre en bærbar med oppgitt innspenning på f.eks 15 volt - på 12 volt, vil dette ofte fungere fint, med unntak av at batteriet ikke blir ladet.

Lenke til kommentar
Dette er interessant! Er det noen som vet ca hvor lenge et et standard 12v 60Ah bilbatteri klarer å holde liv i en bærbar pc? :hmm:

Det avhenger selvfølgelig av strømforbruket til den bærbare, hvilket kan variere kraftig. Ved 24 Watts forbruk: 30 timer, ved 48 Watts forbruk: 15 timer. Om du poster størrelsen på batteriet til den aktuelle maskinen, samt ca. levetid med ønsket bruksmønster på maskinen med dette batteriet er det mulig å si noe litt mer nøyaktig.

Lenke til kommentar
Det teknisk "beste" er selvfølgelig en DC-DC inverter, da denne bruker mindre strøm og kan være mye mindre enn en DC-AC-DC løsning. Slike fås kjøpt med støtte for de fleste bærbare, har faktisk sett det på Elkjøp/Expert. Mulig Dell også selger dette, IBM gjør det ihvertfall.

 

Når det gjelder å kjøre en bærbar med oppgitt innspenning på f.eks 15 volt, vil dette ofte fungere fint, med unntak av at batteriet ikke blir ladet.

Er dette en DC-DC eller DC-AC-DC? Som du skjønner har jeg ikke peil! Det hadde vært fint om du kunne forklare litt om forskjellene. :)

Lenke til kommentar
Dette er interessant! Er det noen som vet ca hvor lenge et et standard 12v 60Ah bilbatteri klarer å holde liv i en bærbar pc? :hmm:

Det avhenger selvfølgelig av strømforbruket til den bærbare, hvilket kan variere kraftig. Ved 24 Watts forbruk: 30 timer, ved 48 Watts forbruk: 15 timer. Om du poster størrelsen på batteriet til den aktuelle maskinen, samt ca. levetid med ønsket bruksmønster på maskinen med dette batteriet er det mulig å si noe litt mer nøyaktig.

Denne maskinen Elitegroup Green 556E , og mp3 i båten i sommer :yes:

Batteri: Li-Ion battery @ 53 Whrs (8 cells) ? Eneste info jeg fant..

Endret av tein
Lenke til kommentar
Er dette en DC-DC eller DC-AC-DC? Som du skjønner har jeg ikke peil! Det hadde vært fint om du kunne forklare litt om forskjellene.  :)

Dette er nok en DC-DC adapter, som passer best for ditt behov. Denne konverterer likespenning "direkte" fra 12 volt til ønsket spenning, og er relativt effektiv.

 

Med DC-AC-DC mente jeg egentlig at du kjøper en inverter som konverterer 12 volt likestrøm til 230 volt vekselstrøm, og plugger laderen i denne. Dette er ikke spesielt effektivt, og du får en ekstra "boks" å passe på.

 

53 Whrs betyr at batteriet kan levere 1 Watt i 53 timer, (eller f.eks. 53 Watt i 1 time). Et 12 volts 60 Ah (60 ampertimer) bilbatteri kan levere 12 * 60 = 720 Whrs.

 

720 / 53 = 14. Mao. får den bærbare ca. 14 ganger så lang levetid på bilbatteriet som på det interne. I praksis må du trekke fra ca 20%, da bilbatteriet ikke leverer høy nok spenning når det begynner å gå tomt. (Et blybatteri blir skadet om det tappes 100%.)

 

(BTW: Husk å tenke på hvordan du skal feste den bærbare. Det å feste en bærbar på solid vis til underlaget kan være lettere sagt enn gjort.Har erfaring på området, den bærbare gikk rett i dørken under en noe uforutsett "broach". :blush: Det endte med at jeg bygde et komplett mini-itx basert system, som fungerer som kombinert tv/dvd/musikk/radio/navigasjons-system. :thumbup: (37" seilbåt))

Lenke til kommentar
(BTW: Husk å tenke på hvordan du skal feste den bærbare. Det å feste en bærbar på solid vis til underlaget kan være lettere sagt enn gjort.Har erfaring på området, den bærbare gikk rett i dørken under en noe uforutsett "broach".  :blush: Det endte med at jeg bygde et komplett mini-itx basert system, som fungerer som kombinert tv/dvd/musikk/radio/navigasjons-system. :thumbup: (37" seilbåt))

Tøft! Vet du om det går an å koble til ekkoloddgiver? Det hadde vært utrolig bra! Da snakker vi kontraster.. den gamle tresjarken og laptop med ekkolodd, navigasjon osv. :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...