Gå til innhold

Egentlig et spørsmål om windows XP aktivering


Anbefalte innlegg

Hei!

De fleste av dere vil helt sikkert synes dette er et teit og unødvendig spørsmål, men jeg stiller det alikevel :ermm:

 

For en tid tilbake jobbet jeg for et firma som for tiden oppdaterte maskinparken sin ganske hyppig. De nyinnkjøpte maskinene kom med "Windows XP", men det ble ikke benyttet fordi alle PC'ene skulle ha "Windows 2000" som standard, så hver maskin hadde da XP-lisensen sin på maskinen uten å bruke den...

Jeg tok rett og slett og tok av XP-lisensen (som sitter på selve PC'n i form av et klistremerke) og tok med meg medfølgende installasjons-CD og la dette inn på min egen PC.. Det funket fint, fikk aktivert den.. Den XP-versionen har jeg hatt på PC'n min i over 1 år nå..

 

MEN.. for to dager siden satte jeg inn nytt hovedkort, prosessor og harddisk.. Da måtte jeg naturlig nok legge inn WinXP på nytt igjen, men aktiveringen var nede den dagen, så jeg ringte et nr som stod der og fikk lest opp noen tall.. Versionen ble nok en gang aktivert..

 

Mitt spørsmål er: Har jeg, i Microsofts øyne, gjort noe ulovelig da jeg tok denne lisensen fra den nyinnkjøpte PC'n? (må understreke at det var greit for han i IT-avdelingen at jeg gjorde det..)

Er dette noe jeg kan bli "tatt" for?

Lisensen er jo egentlig kjøpt og betalt( ? )

 

Uansett.. Setter pris på de saklige svarene (skjønner pussigheten i spørsmålet..) :shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det avhenger av om lisensen er en OEM (som lovlig sett kun skal gis ut med ny PC) eller om det er en fullversjon (Retail), hvor det da er din lisens helt og holdent såfremt du fikk den av jobben på lovlig vis. Dog ikke helt sikker på hvordan det er med skatteregler på slikt ;)

 

Skulle nok tro du likevel er på den trygge siden.

Endret av cairn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...