Gå til innhold

Tv-kort i pc: Hvordan få parabolkanaler?


jbb

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettopp gått til anskaffelse av et Pinnacle PCTV Pro TV-kort. Det jeg lurer på, er om jeg på noen måte kan få inn kanalene fra paraboltuneren et annet sted i huset. Vi har en standard Canal Digital tuner. Hva må til for at jeg skal kunne se på parabolkanalene på Pc'en?

 

Jeg har hørt noen snakke om digital mottaker, men er ganske grønn på dette området selv.

 

Takker for svar

Mvh

Jbb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å få parabolkanaler på PC'en er du avhengig av en satelittuner (dette kan fåes som PCI-kort for et par tusenlapper) og mest sannsynlig en CAM-modul (ca 1500 kroner)+Canal Digital kortet (du må ha et ekstra abonnement hvis begge tunerene skal brukes). For å kunne se forskjellige programmer på to eller flere tunere må du også ha spesielle hoder på parabolen, dette kan du få for noen hundrelapper. Det må da trekkes separate kabler til hver tuner (det finnes andre, men dyrere løsninger). Den enkleste løsningen er vel å benytte en ledig utgang hvis dette finnes på den eksisterende tuneren (S-video e.l. SCART-splitt) og tilsvarende inngang på PC'en (Jeg tror PCTV-kortet har s-videoinngang). Kanalskifte foregår da via tuneren, slik at dere fremdeles må krangle om fjernkontrollen. Da kan du vel egentlig like godt sette deg i stua og være sosial ;)

Lenke til kommentar

Det enkleste er og skaffe seg eit rimlig digtital tuner kort, helst med ein ca-slot (vil vel vere på rett side av loven vel ;) ) Viss du gar ein rimlig oppegående maskin så holder det med eit kort uten hardware dekoding. Prisen ligg vel mellom 1000-1500, avhenging av merke.

 

Det neste du gjer er og bruke "loop-trough'n" frå tuneren i stua og kopler signalkabelen til tuneren i pc'n.

 

Nb, denne "signal-løsnigen" kan få bildet til og henge avogtil på pc'n.

Lenke til kommentar

Ja slik er det nok når man har parabol ja, da må man også ha et tvkort beregnet på satelitt tv

 

- Vanlig tvkort passer best til vanlig antenne og kabeltv

- Man får tvkort beregnet på parabol/satelitt basert tv

- Man har også tvkort beregnet på bakkebasert digital tv, også kalt DTV

Lenke til kommentar

eh?

 

Jeg ser på parabol på min maskin, og jeg har verken cam modul eller sattelitt tuner i maskina. Fra parabol tuneren til maskinen har jeg bare en vanlig antenne ledning og så søker jeg etter parabol kanalen på tv kortet - voila!

 

Jeg kan ikke bytte kanal via maskinen da, men det gjør jeg jo på tuneren med fjernkontroll - funker fino...

 

_

johanf

Lenke til kommentar

Hvis man er fornøyd med å se på samme kanal som paraboltuneren står på så vil nok johanf sin løsning funke ja, fordi da så trikser man det til slik at tvkortet får et innsignal fra tuneren. Fordi da er signalet allerede dekodet osv i paraboltuneren..

 

Så dette er en mulig løsning ja

Lenke til kommentar

Jada, du kan se VHS kassetter på PC også, uten å ha en VHS spiller innebygd i PC'en. Det er samme prinsippet.

Et problem med den antenneledningen er at kvaliteten på signalet blir forringet. Tuneren din har flere utganger, det vanlige er å bruke RGB til TV'en, det gir veldig bra kvalitet. Hvis du har S-Video utgang så gir det noe dårligere, men fremdeles ganske bra signal. Du har helt sikkert kompositt utgang, nå er det såpass dårlig kvalitet at de fleste unngår å bruke denne. Og til slutt så har du det aller dårligste, antenneutgangen.

Lenke til kommentar

Ein monitor gir laangt bedre bilde enn ein tv, problemet er at monitoren er skarpere som du seier, og vil dermed vise alt av feil i bilde.. Et dårlig inn signal vil dermed virke greit på tv siden tven uansett ikkje klarer å vise detaljer skikkelig.. mens ein vil sjå at det er dårlig på ein monitor da bildet og alle det skavanker vises i full detalj...

Endret av crusade
Lenke til kommentar
Ein monitor gir laangt bedre bilde enn ein tv, problemet er at monitoren er skarpere som du seier, og vil dermed vise alt av feil i bilde.. Et dårlig inn signal vil dermed virke greit på tv siden tven uansett ikkje klarer å vise detaljer skikkelig.. mens ein vil sjå at det er dårlig på ein monitor da bildet og alle det skavanker vises i full detalj...

Åja, så det er derfor filmer ol. med dårlig kvalitet ser så mye bedre ut på tv. Alltid lurt på hvorfor det er sånn.

 

Men ang. topic: Det enkleste er vel, som andre har nevnt her, å sende signalene fra tuneren og opp til pcen. Finnes også en liten sak som sender fjernkontrollsignalene fra et rom til et annet, det er jo greit å ha hvis ingen bruker tven i stuen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...