Gå til innhold

svchost.exe bruker 90-100% av cpu


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har et litt kjedelig problem..Når jeg sitter å jobber på pc'n min, spiller online eller et eller annet, begynner den å gå skikkelig tregt. Ser i taskmanager at det er svchost.exe som tar alle ressursene. Booter jeg maskinen kan det gå greit en times tid igjen.. Jeg kjører windows2000 sp4, nylig oppdatert (windowsupdate).

Har akkurat scannet maskinen for virus, og den finner ikke noe.

 

Jeg begynner å bli dritt lei av å reboote maskinen. Har en helt ny maskin, med AMD cpu. Løser jeg dette problemet med f.eks winXP ? Har alltid likt w2k godt, men nå begynner jeg som sagt å få nok.

 

Veldig fint om noen har noen forslag... Takk!

 

Martin :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

svchost.exe er ei fil som er frå Norton Antivirus etter det eg husker. Den kjører i bakgrunnen for å finne virus på maskinen. Det mest sansynelege er at denne fila krasjer med ei annen fil som kjører i bakgrunnen. Hvis du går inn på symantec.com sine support sider, så tru eg du kan finne løysninga der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg
svchost.exe er ei fil som er frå Norton Antivirus etter det eg husker. Den kjører i bakgrunnen for å finne virus på maskinen. Det mest sansynelege er at denne fila krasjer med ei annen fil som kjører i bakgrunnen. Hvis du går inn på symantec.com sine support sider, så tru eg du kan finne løysninga der.

Feil, det er en samleprosess for diverse windows tjenester, og det er nok en av disse tjenestene som feiler som forårsker problemet.

Man har rundt 4-6 kjørende instanser av svchost kjørende (kommer ann på OSet).

 

Ta en kikk på event loggen (kontroll panel -> admin verktøy -> event viewer), og se om du finner noen feil (røde kryss).

Lenke til kommentar

Denne filen er IKKE fra Norton.

 

utdrag fra: http://www.liutilities.com/products/wintas...ibrary/svchost/

 

svchost - svchost.exe - Process Information

Process File: svchost or svchost.exe

Process Name: Service Host Process

Description: Application that works as a host process for services that run from dynamic link libraries.

Company: Microsoft Corp.

System Process: Yes

Security Risk ( Virus/Trojan/Worm/Adware/Spyware ): No

Common Errors: N/A

 

Det finnes også ett virus bruker navnet svch0st.exe. Anbefaler å ta en virussjekk.

Endret av stoners
Lenke til kommentar
svchost.exe er ei fil som er frå Norton Antivirus etter det eg husker. Den kjører i bakgrunnen for å finne virus på maskinen. Det mest sansynelege er at denne fila krasjer med ei annen fil som kjører i bakgrunnen. Hvis du går inn på symantec.com sine support sider, så tru eg du kan finne løysninga der.

Dette er helt feil.

 

svchost.exe er en fil som windows 2000 bruker til å "fyre i gang" flere prosesser, og er vital for operativsystemet.

 

http://support.microsoft.com/default.aspx?...;EN-US;Q250320&

 

MEN det finnes falske svchost.exe filer, søk lokalt på maskinen din etter den filen, finner du andre enn den som er under winnt\system32 er det en trojaner

Lenke til kommentar

Korreksjonen fra folkene over her stemmer bra den - svchost.exe er en kommunikasjonsfil som windows OSet bruker i nettverkskomunikasjonen. For å identifisere hvilket program/prosess som har fyrt svchosten som bruker 100% kan du når maskinen begynner å bli sirup:

 

a) Stenge ned programmet spillet som du holder på med og starte det opp igjen for å sjekke.

 

b) Gå i taskmanager og kille svchosten som sluker ressurser UTEN å stenge programmet/spillet du holder på med.

 

c) Gjør b og så a

 

 

Hvis du gjør a og alt ordner seg betyr det at en prosess du ikke har startet går helt bannas og da bør du seriøst sjekke maskina di for virus/trojanere og lignende. Funker b så er det spillet/progget det er noe feil med - likeså med c.

 

Lykke til og meld tilbake hvis det ordnet seg!

 

 

*Tronaldo*

Lenke til kommentar

Hei, og takk for god respons.

 

Jeg formaterte maskinen, og la inn xp, tenkte det var like greit uansett.

Fikk ikke avsluttet prosessen..Tviler sterk på at det var virus btw, for jeg har akkurat scannet maskinen med norton, og onlinescan hos trend.

Når det gjelder hardwarefeil, kan jeg neppe tenke meg at det var det, for det fungerer jo fint nå i xp.

 

Martin

Lenke til kommentar
Hei, og takk for god respons.

 

Jeg formaterte maskinen, og la inn xp, tenkte det var like greit uansett.

Fikk ikke avsluttet prosessen..Tviler sterk på at det var virus btw, for jeg har akkurat scannet maskinen med norton, og onlinescan hos trend.

Når det gjelder hardwarefeil, kan jeg neppe tenke meg at det var det, for det fungerer jo fint nå i xp.

 

Martin

Scanna du med ad-ware eller SpyBot før du formaterte ?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...