Gå til innhold

D70 - CFI/II vs Microdrive


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer litt på dette selv. Bestillte d70 m. 18-70 på tirsdag og fikk det i dag. :yes:

Har et 256mb twinmos CF -minnekort fra mitt tidligere kamera som jeg skal bruke til å begynne med.

 

Har snakket med flere butikker her i Trondheim ang. microdrive, og generelt kan man si at microdrive ikke levnes mye håp her i by'n. Så lenge microdriven står i kameraet så skal det vist gå bra, men i det øyeblikket man tar kortet ut av kameraet så skal man være meget forsiktig med det.

 

Tror at jeg bestiller meg et 512mb sandisk eller lexar CF II kort. Hadde vært fint om noen kan forteller litt om forskjellene mellom CF I og CF II.

Antar at CF II er både raskere og "bedre", men jeg har ingen fakta og begrunne denne antagelsen med.

Lenke til kommentar

Jeg selv har kjøpt 1 GB Sandisk Ultra II. D70 har en fantastisk ytelse som setter krav også til kortet og det vil være dumt å begrense denne med et for tregt kort. I tillegg vil god kapasitet gjøre at du slipper å gå ned på kvalitetskravene ved å velge JPEG eller til og med JPEG med lavere kvalitet for å spare plass.

 

Mitt kort gir plass til ca 180 bilder i RAW. På ferieturer planlegger jeg å ta med en bærbar for å tømme kort og evaluere dagens fotografering.

 

I noen forumer anbefales en portabel harddisk med god kapasitet. Da kan en evt. velge kort med lavere lagringskapasitet i komibinasjon med en slik og alltid ha med deg denne harddisken med innebygget kortleser i tillegg. De får vist plass i lommen og koster vesentlig mindre pr. GB enn kort. For de som tar mye bilder kan to kort på 512 MB pluss en slik både være rimeligere og gi langt mere plass til bilder enn f.eks. flere kort med GB kapasitet.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen...

 

Har lest litt på disse sidene og på diverse produsenters sider om hastigheter.

Er rimelig tilfreds med at jeg har bestillt Sandisk 1gb ultra II kortet.

 

Selv har jeg bærbar PC som jeg kan tømme kortet med... Satser på at det blir en fornuftig løsning foreløpig.

 

Nå gjelder det bare å få kameraet i hus og begynne fotograferingen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...