Gå til innhold

Vcore - hva betyr dette?


Anbefalte innlegg

Jeg er ingen erfaren overklokker, så her kommer noen spørsmål som noen kanskje synes er litt dumme. Håper i hvert fall at noen gidder å svare slik at jeg lærer meg dette.

 

Altså; når jeg går inn i bios - på PC Health Status, så dukker det opp mange fine tall..:

 

Vcore - 1.81 V

2.5V - 2.59 V

3.3V - 3.31 V

5V - 4.88 V

12V - 12.18 V

 

Jeg vet selv at jeg har stilt inn Vcore til 1.800V, mens jeg skjønner ikke de andre tallene. Er det noen som gidder å gi meg en god forklaring?

 

Og én ting til; når man øker Vcore i bios. Hva øker man egentlig spenningen på da? Og er det antall MHz som avgjør Vcoren, eller trengs det mer Volt når man øker multiplier kontra når man øker fsb-en?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-04-08 00:17, psilocybe skrev:

snøft.. så harddiskene må også tåle overklokking via fsb?


tror det var 153mhz*10.5 jeg var på da ting gikk gale.



 

Harddiskcontrollern sitter på PCI bussen. Når du overklokker FSBn, overklokker du PCI bussen. Noen harddisker tåler ikke dette, og kan ta kvelden. Som regel skal det gå helt greit, men noen ganger er uhellet ute. 153 MHz FSB= 38 MHz PCI

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-07 17:22, havegg skrev:

Jeg er ingen erfaren overklokker, så her kommer noen spørsmål som noen kanskje synes er litt dumme. Håper i hvert fall at noen gidder å svare slik at jeg lærer meg dette.


Altså; når jeg går inn i bios - på PC Health Status, så dukker det opp mange fine tall..:


Vcore - 1.81 V

2.5V - 2.59 V

3.3V - 3.31 V

5V - 4.88 V

12V - 12.18 V


Jeg vet selv at jeg har stilt inn Vcore til 1.800V, mens jeg skjønner ikke de andre tallene. Er det noen som gidder å gi meg en god forklaring?


Og én ting til; når man øker Vcore i bios. Hva øker man egentlig spenningen på da? Og er det antall MHz som avgjør Vcoren, eller trengs det mer Volt når man øker multiplier kontra når man øker fsb-en?



 

1,75v er standard innstilling.

Lenke til kommentar

Jeg vet at 1.750V er standard innstilling! Uklokket kjørte jeg på 1.650V for å få det kjølig. Nå må jeg ha 1.800V for at maskinen skal gå stabilt på 1400@1610...

 

Det jeg lurer på er hva tallene nedenfor betyr. 2.5V, 3.3V, 5V og 12V. Hva skal jeg med disse verdiene? Hva betyr det?

 

Vcore - 1.81 V

2.5V - 2.59 V

3.3V - 3.31 V

5V - 4.88 V

12V - 12.18 V

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-12 17:38, psilocybe skrev:

Quote:


On 2002-04-12 14:26, CFD skrev:

Tenkte ikke på at IDE interfave ditt kanskje ikke tålte det.


 

bruker samme hovedkort som guttaboys på slapps.com (abit kr7a), som kjøres på 200+ fsb.

 

jeg burde vel få lov å vurdere muligheten at også mitt kort burde klare noe lignende, eller hur?

 

 

Alt er jo indivinduelt da.

Noen Hk klarer Mye OC og andre ikke.

Slaps hadde jo Tatt kjøleribber på MOS-Fetène (hvis jeg ikke tar feil så er det efektfeltTransistor)

Metalic Oxcide S Field Efect Transistor (husker ikke hva S`en står for)

 

Og du kan være uheldig med at IDe grensesnittet ikke tålte det ,men siden pci busen bare var 38mhz så burde ikke det være problemet ,men man kan ikke utelukke det.

 

PS. Neste gang du er inne på badass Norway 1 så pass deg for "|=-PuMpErN=-| Macho-CFD"

Bare en advarsel før jeg forsøker og skyte deg.

_________________

Noen som vil kjøpe en:

Silent Systems "Q Technology" quiet 300W ATX (AMD&P4 OK) For 350kr+portoKoster jo 550kr+porto ny og det følger med garanti og alt.

Den er bare brukt i ca.2uker.

 

[ Denne Melding var redigert av: CFD på 2002-04-13 09:40 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-13 01:34, havegg skrev:

Jeg vet at 1.750V er standard innstilling! Uklokket kjørte jeg på 1.650V for å få det kjølig. Nå må jeg ha 1.800V for at maskinen skal gå stabilt på 1400@1610...


Det jeg lurer på er hva tallene nedenfor betyr. 2.5V, 3.3V, 5V og 12V. Hva skal jeg med disse verdiene? Hva betyr det?


Vcore - 1.81 V

2.5V - 2.59 V

3.3V - 3.31 V

5V - 4.88 V

12V - 12.18 V


 

Stømforsyninge transformerer ned til forskjellige Spenninger , så det er forskjelige komponenter som tar ut 5V og 12V fra PSU.

Hvis du har et multimeter liggende så kan du måle kontakten.

Jeg mener og huske at du hadde en guide til og kjøre vifter på 7V.

Da kobler du inn 12V og 5V så får du 7V.

Er ikke så god til og formulere meg ,men dette skal gå ann og skjønnes

Lenke til kommentar

Vcore - 1.81 V = Dette er volten til cpu'en din

2.5V - 2.59 V = dette er så vidt jeg vet ramen din

3.3V - 3.31 V = eller var det denna ramen kjørte på?

5V - 4.88 V = De fleste komponentene i maskina kjører på denne volten

12V - 12.18 V =

 

Som CFD sa "lager" psu'en forskjellige spenninger slik at flere komponenter kan brukes i PC'en. Blant annet er det vifter som trekker opptil 12V (om du ikke har en svær strømforsyning kan det lønne seg å plugge på¨en til som kan kjøre disse)

 

Grunnen til at tallene ikke er de samme som de egentlig skal være kan du blant annet lese om her:

 

http://forum.oc-forums.com/vb/showthread.p...&threadid=58333

 

Lang, men er nok verdt det :smile:

 

elysium

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

De verdiene du ser der viser hvor mye toleranse (eller avvik) spenningene har fra den verdien de egentlig skal ha.

 

5v - 4.88v viser at der det skal være 5v, er det bare 4.88v, altså 0.12v under den optimale verdien.

 

Større avvik kan forekomme ved bruk av dårlige strømforsynger, men også hovedkort har en liten del av jobben med å likerette/stabilisere spenning.

 

Forøvrig er verdiene dine helt ok :) (skal også mye til før noen av de verdiene vil avvike for mye)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...