Gå til innhold

Min Samsung 160 GB er nå bare 32 GB


Anbefalte innlegg

Nyinstallert AMD64 3200 med Asus K8V SE Deluxe. Etter å ha knotet noe forferdelig med Raid1 på 2xRaptor 36GB fikk jeg det endelig til å fungere. Men på noe tidspunkt må jeg ha inkludert min Samsung disk i Raid fordi den er nå bare på 32GB uansett hva jeg prøver på.

 

Finnes det noen måte å nullstille disken? Har prøvd Partition Magic men den påstår også at disken er på 32 GB - også om jeg sletter partitionen.

 

:(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

The Cable Guy: Siden han har støtte for RAID så vil jeg anta at han har støtte for harddisker over 32 GB :)

 

bwl: Jeg synes det er litt rart at du klarte å "inkludere" Samsung-disken siden det hovedkortet vel har kun to S-ATA RAID-kontakter.. Uansett; here's what you do - mekk deg en bootdisk/bootCD (kanskje Knoppix eller en annen Linux rescue-CD også, hvis du er komfortabel med Linux), napp ut de to raptor-diskene dine og boot med Samsung-disken som eneste disk i maskinen (og da IKKE koblet til RAID-kontrolleren, selvsagt).

 

Hvis du fortsatt ikke får satt disken tilbake til normal størrelse så er det noe ekstremt loco med maskina di.

 

Btw; Du har selvsagt enablet støtte for store disker (48 BIT LBA) i Windows 2000 (om du kjører Windows 2000, that is) - Jeg -tror- ikke det er det som er feil da sperren vel kicker inn over 137 GB, ikke 32 GB. Anyway, du kan jo teste det. Link til Microsoft Supportside om 48 bit LBA

Lenke til kommentar

Kjører XP Pro. Når jeg begynte med installasjonen så var disken på 130 GB og allerede da reagerte jeg på hvorfor den ikke vistes med 160GB.

 

Har testet med Samsungen som eneste disk med samme resultat (32 GB).

 

Skal nå teste den på en eldre maskin (men fortsat XP Pro) hvor jeg kan stille inn dataene for disken manuelt så får vi se om det hjelper.

 

Foreløpig takk for tips og hjelp. :yes:

Lenke til kommentar

:blush: Har jeg først spurt så får jeg bryte sammen og tilstå. Jumpers på Samsungdisken har innstillinger for Master og Slave men også innstillinger for Master og Slave som 32 GB disk. Dette hadde jeg altså klart å montere feil :blush::blush:

 

Men et annet problem dukket opp, disken er tilbake til 160GB og installert som Primary Slave i Primary IDE på hovedkortet. Så kommer problemet:

 

BIOS finner disken men maskinen stopper i Boot-sekvensen. Hele systemet henger.

 

Om jeg monterer disken på hovedkortet i Primary Ata Raid kontakten så får jeg boote men disken vises ikke noen plasser.

 

WinXP Pro er installert på SATA Raid 1. Samsungdisken er for datalagring.

 

Har jeg gjort noe mere dumt nå eller ......?

Lenke til kommentar

Har Sata som first boot device.

 

Hvor skal en enslig IDE-disk sitte på hovedkortet

 

- IDE-1

- IDE-2

- PRI Raid ATA Connector

 

Har prøvd alle - uten hell.

 

Det finnes dessuten 4 SATA-kontakter på hovedkortet:

 

- SATA1

- SATA2

- PRI_SATA

- SEC_SATA

 

Det føltes naturlig å sette SATA-diskene i de to siste men da nektet BIOS å finne diskene.

 

Er det noen som har et oppsett med ASUS K8V og 2xRaptor som bootdisk og en eller flere IDE-disker ved siden. Iflg. manualen er alt mulig men lite fungerer i praksis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...