Gå til innhold

Skjermkort til bruk i dual-oppsett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har nettopp brukt en liten time og lest den fantastiske guiden til schmelck, UTROLIG bra jobba. UltraMon er på vei ned for testing nå.

Per i dag kjører jeg et GF 4200 AGP (dvi) og et Matrox Millennium PCI (dsub) på et oppsett med 2x19" LCD (Philips 190B4CS heter de).

Tenkte å oppgradere litt, og iflg guiden til schmelck var det de 'dyre' nvidia-kortene som hadde dual-dvi, som jeg da bør ha her synes jeg ihvertfall selv.

På komplett, som forresten er umulig å lete etter skjermkort i, fant jeg til slutt to modeller av type Gainward GeForce FX5700:

1. 256 MB DDR 3,6ns AGP, "Ultra/980XP", TV-Out,2xDVI,Retail - 1895,-

2. ULTRA 128 MB DDR3 AGP, "Ultra/960 TV-DVI-DVI GS", 2xDVI Retail - 2095,-

Fant ikke noe særlig forskjell på disse da komplett ikke oppga så veldig mye informasjon om dem.

Lurte på om det var noen som hadde noen anbefalinger her, evt andre kort jeg burde kikke på. Mitt spillbruk er ganske begrenset, men vil ha såpass at jeg kan teste litt spill avogtil (nei, ikke matrox kort). Tenkte å gå for nvidia pga anbefalingene i dual-guiden til schmelck, da med tanke på span- og dual-dvi-mulighetene.

På forhånd takk

René

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Guiden til schmelck satte jeg også veldig pris på, utmerket guide!

Er vel egentlig ett fett hva du velger siden du nesten ikke spiller så mye, men klart 2xDVI vil være å anbefale siden du kjører 2x19" LCD :)

Jeg har funnet ut at man bør nesten velge et godt skjermkort, ikke det dyreste men hvertfall ikke det billigste, per i dag kjører jeg Radeon 9600xt i dualbruk (1 LCD og 1 CRT) som fungerer helt utmerket.

Jeg bruker da bare vanlig dual display. altså ikke clone, kun "stretch" eller hva nå man vil velge å kalle det. Men siden du spiller litt så bør du vel gå opp til rundt 2000 i pris sånn som du har gjort. Bare pass på at du kjøper 2xDVI så du får utnyttet LCD'ene dine mest mulig.

Jeg har også hatt gode erfaringer med Matrox kort (men ikke til spill selvfølgelig), men kun til applikasjoner så har de veldig god 2D kvalitet.

Så råd : sats litt penger (ikke for lite men ikke for mye), de du har satt opp ser jo fine ut. Et 256MB kort vil også være et smart valg, så vidt jeg veit, ikke helt sikker, men så blir vel de 256MB delt i to hvis du bruker 2 skjermer? eller bommer jeg helt?

Du kan vurdere og vente litt, kanskje de gamle FX kortene vil falle litt i pris etter at de nye 6800 kortene kommer? Muligens du kanskje kan gå litt opp i ytelse også?

Så har du jo hvertfall kort som kan takle litt nyere spill som vil komme, i tilfelle du får et jeg-må-spille-noe-innfall.

Endret av lavizh
Skrevet (endret)

Link til produktdata på det første kortet du nevnte...

Helt greit kort, bare DDR1 men det er vifteløst.

http://www.gainward.se/products/gffx/5700/...vi_dvi_pro.html

det andre kortet di nevner er litt kjappere har DDR2 og Viftekjøling, men disse kortene støyer neppe noe veldigt

http://www.gainward.se/products/comparison_fx5700.html <- sammenligning av 5700 kortene..

vil tro begge er finte til ditt bruk.

mvh

Espen

Endret av Npvk_X
Skrevet
Vent på 6800 kommer. Det har dual dvi.

Betaler ikke over 2500 for et skjermkort når jeg som sagt ikke skal bruke det til spillbruk. Men kan være enig i å vente til 6800 kommer hvis de kortene som er i markedet nå vil synke i pris da...

Takker for svar folkens!

Forresten, hvorfor er det med 256MB billigere enn det med 128MB ? Vifteløst må vel koste mer, men dyrere ram på det andre?

- René

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...