Gå til innhold

WaterChill, med større vanntank.


Anbefalte innlegg

Heisann, har vurdert og skaffe meg en større vanntank til mitt WaterChill vannkjølings sett. Vil det hjelpe på temperaturen, eller blir det bare lettere for meg å få ut luften av systemet. Den tanken som følger med er ganske liten, og inntaket og uttaket sitter veldig nære hverandre, så det tar lang tid å få ut luft.

 

mvh

Torbjørn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter kva eg huser frå andre tråden om vanntankstørrelsen så trur eg du måtte opp i ein ganske stor tank for at varmetapet frå tanken hadde noko innverknad på cpu/system temperaturen.

 

mvh

JanEirik

Det er helt korrekt.

 

Trådstarter kan se helt vekk fra bedre temperaturer med en tank på f-eks 1/2 liter. Men ja, det kan være lettere og lufte systemet. Men det er etter min mening en dårlig grunn til å skifte ut en (vel)fungerende tank. Man lufter tross alt ikke systemet hver dag :)

Lenke til kommentar

Den er grei, da vet jeg det. :)

Er fremdeles ny på vannkjøling, så det er en del å sette seg inn i.

Neste skritt nå blir å bytte ut kjølingen på skjermkortet. Har et Sapphire Radeon 9800Pro, og det satt en veldig stor kjøleribbe og... heatpipe?.. på den.

Hva trenger jeg av deler til å kjøle den? Prosessor og ram, eller bare prossessoren?

Lenke til kommentar

Stor tank ger mindre variation i temperaturen under normal drift.

 

För att snabbare få bort luften ur systemet med den ordinarie tanken har jag sett tipset att öppna locket och hålla en tesked mellan inlopp och utlopp, så att vattenstrålen bryts.

 

/Olle

Lenke til kommentar

Kommer litt an på hva du da mener med "stor tank", Olle P?

Inntil en viss grense (0,5 til 2liter) vil det til syvende og sist ikke være forskjell i temperaturene, i forhold til et system med en liten (0,2ltr) tank.

Det som derimot skjer, er at temperaturvariasjonene tar lengre tid.

 

Atså; "stor" tank: "Lang" tid å varme vannet, og desto lengre tid å kjøle det ned. Jeg ser her bort ifra at tanken har noen kjølende effekt.

Lenke til kommentar

Det at temperaturvariasjonene tar lang tid kan jo vere ein fordel. Dei fleste har jo ikkje 100% load heile tida.

 

Tanken vil ha ein kjølande effekt. I mitt tilfelle stabiliserer tempen seg rundt 35-45C. Om tanken ikkje hadde ein kjølande effekt ville temperaturen stege med ca 120 grader på 24 timar.

 

Sånn ser tanken ut

 

Den er laga av tynnare materiale enn ein vanlig vannkjølingstank. Derfor er den sikkert meir egna til formålet.

Hydrauliske powerpacks har også ofte kjøling kun vha tanken. Disse lagar jo betydlig meir varme enn ein pc.

Endret av Kvakksalveren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...