Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nextgentel og inn-/uthastighet


Anbefalte innlegg

Et lite spørsmål til dere som har bredbånd fra Nextgentel; hvis dere laster opp, vil dette da begrense hastigheten dere kan laste ned med?

 

Jeg har 1024/256kbit fra Telenor nå, og de her en relativt irriterende "feature" med sin ADSL-løsning. Hvis jeg bruker 50% av upload (128kbit), vil jeg maks kunne laste ned med 50% av maks download, 512kbit.

 

Er det slik med Nextgentel også ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et lite spørsmål til dere som har bredbånd fra Nextgentel; hvis dere laster opp, vil dette da begrense hastigheten dere kan laste ned med?

 

Jeg har 1024/256kbit fra Telenor nå, og de her en relativt irriterende "feature" med sin ADSL-løsning. Hvis jeg bruker 50% av upload (128kbit), vil jeg maks kunne laste ned med 50% av maks download, 512kbit.

 

Er det slik med Nextgentel også ?

Høres jo helt teit ut.Hvorfor gir de deg ikke bare en 512/128 istede da? :no:

 

Laster du opp så struper det automatisk nedlasting med adsl.Derfor er det så fint med shdsl.Der er oppfart og nedfart uavhengig og vil ikke strupes av den andre.

 

Svarte vel kanskje ikke helt på ditt spørsmål men at du struper nedfart når du laster opp er et faktum.Vertfall med adsl. :angry:

 

Shorty

Lenke til kommentar
Hva er det du prøver å si ShortyBoy? I det ene øyeblikket er det teit, i det neste er det et faktum.

Det er teit at Telenor lager en styring på noe som er et faktum!

 

Adsl er slik at opp og ned går på samme linja/frekvens eller hva man kaller det.Derfor strupes opp hvis man bruker all ned.At Stjelenor lager et program som struper extra sier litt om det firmaet.

 

Get it? ;)

 

 

Shorty

Lenke til kommentar

5kB synes jeg da var litt lite. Jeg vet jo ikke hva du har av programmer og sånt noe, men jeg har strupa min 704/128 linja til 12kB og har likevel ingen problemer med å laste ned maks

 

EDIT: Leste innlegget igjen og fant ut at jeg tolket innlegget helt feil :blush:

Endret av reybr
Lenke til kommentar

Er vel ikke slik at opplasting skal strupe nedlasting på Asyncron Digital Subscriber Line....... Asyncron betyr at du ikke har samme upload som download....

 

Syncron Digital Subscriber Line..... Syncron betyr at man har samme nedlastingshastighet som opplasting (og av mange definert som da man føst kan si at man har bredbånd... noe man ikke har med opplasting på f.eks 128 kb/s)

 

Forøvrig i praksis får man noe lavere download med upload... dette skyldes IKKE at ADSL skal ha det slik, men andre forhold som konfigurering i router fra nettselskap... linje etc...

Lenke til kommentar

For de late:

 

Hvorfor linjen ikke kan brukes 100% inn og ut samtidig

 

Det er sikkert en del personer som har oppdaget at man ikke kan bruke inn- og ut-linjen 100% samtidig. Dette er grunnet måten kommunikasjonsprotokollene er bygget opp.

 

Det er ikke noe enkelt svar på dette spørsmålet. Mange faktorer spiller inn på hastigheten du får. Svaret på dette spørsmålet finnes i hvordan protokoller snakker med hverandre. Mesteparten av trafikken som sendes og mottas er "nyttig" trafikk hvor selve dataene som brukes overføres, men det finnes også "usynlig" trafikk som passer på alt foregår slik som det skal og at det ikke skjer feil.

 

Den mest brukte protokollen TCP/IP (den som brukes i http, email, ftp, osv) har noe som kalles ACK pakker. Disse pakkene fungerer som kvitteringspakker for at alt var OK med datapakken. En enkel illustrasjon kan være slik. Du sender en pakke til en annen datamaskin og venter på at mottaker skal bekrefte at alt er OK. Det mottakeren gjør når den mottar pakken din er å sjekke om den er korrekt (dvs om det har oppstått feil underveis el.l) og sender en ACK pakke tilbake. ACK pakken betyr "alt greit med pakken, jeg er klar til å motta neste pakke". Hvis du aldri får den ACK pakken sender maskinen din den på nytt etter en liten stund. På denne måten blir det sikret at dataene kommer intakt frem til mottaker. Som du sikkert har tenkt på nå så resulterer dette i trafikk begge veier. Når du laster ned data fra en server må du også sende tilbake ACK pakker (som betyr at når du laster ned laster du også opp). Selvfølgelig er ikke ACK pakkene så store som selve datapakkene noe som gjør at du ikke merker de før du bruker linjen 100%.

 

Hvis man nå sender ut data med nær 100% av linjekapasiteten og du prøver å laste ned en webside. Det som skjer er at ACK pakkene som du skal sende i retur blir satt i en kø og venter på ledig linjekapasitet. Hvis nå det tar lang tid før denne ACK pakken blir sendt, da vil serveren sende den samme datapakken på ny. Resultater er at du får samme datapakke to ganger, noe som betyr at du får dårligere effektiv nedlastingshastighet. Så rent teknisk sett så sender du 100% ut og 100% inn, men det er ikke all trafikk som du har like mye nytte av.

 

En annen protokoll som brukes er UDP. Men i motsetning til TCP har ikke UDP noe kvitteringspakker eller ACK pakker. Det betyr at dataene blir sendt, men det finnes ingen garanti for at de kom frem.

 

Hovedforskjellen er:

TCP: "Jeg sender deg en datapakke, men jeg sender ikke en ny før du har gitt meg beskjed om at du har mottat pakken og den er uten feil"

UDP: "Jeg sender deg en datapakke og jeg bryr meg ikke om den kommer frem eller ikke."

 

UDP benyttes oftest i programmer hvor det ikke er essensielt at alle data kommer frem. Feks i telefonsamtaler spiller det ingen rolle om du ikke hører hva som blir sagt i et 1/30 sekund. Men i databaser derimot spiller det en stor rolle. (Du har vel ikke lyst å enkelte tall forsvinner når du sjekker saldoen din i nettbanken).

 

Nå stopp med å spre feilinformasjon :p

Lenke til kommentar

hmm..

 

Det er en del rekke faktorer som spiller inn ved nedlastning og upload.

 

Man trenger alltid litt fri bandwith for å få svar på sine pakker når man laster ned, og dette løses enkelt ved å alltid ha f.eks 2-5KB/s ledig. Da vil ikke dette gå utover hastighet ned. Og som nevnt tidligere i denne tråden, kan dette løses ved programmet netlimiter.

 

 

En annen ting som jeg har lagt merke til, er hvor god routing/forbindelse man har til diverse kilder når man laster ned og opp.

 

F.eks. Jeg uploader filer til USA. Dette tar maks av linja mi, men så begynner jeg å laste ned fra serverere fra Norge som ligger på uninett/powertech som alle isp'er i Norge har god forbindelse til. Da vil automatisk min upload til USA gå ned til den hastigheten som er nødvendig for at jeg skal få maks ned.

 

Vet ikke om dette er noe logisk, men jeg synes hvertfall det spiller en ganske viktig faktor ved utnyttelse av linja mi. Vi kan også ta et annet eks.

 

Jeg laster ned filer fra Tyskland, og jeg har maks inn hastighet på 200KB/s. Jeg laster ned på ca. 150KB/s. Så påbegynner jeg å laste ned fra powertech sine servere. Da vil plutselig denne ta bortimot 80-90% av linja. Mens downloaden min fra Tyskland går ned til skarve 10KB/s.

 

Derfor synes jeg at opp og ned hastighet er avhenging av hvor god forbindelse/routing man har til diverse steder når man skal laste ned og opp.

 

Jeg har 1300/384 linje og kan bruke 164KB/s ned ved å ha en upload på 52KB/s. Har 54KB/s maks opp. Dette ved mest gunstig valg og routing.

Lenke til kommentar
Ja, det er slikt for oss med NGT også. Problemet løses uansett relativt lett med programmer lignende Netlimiter hvor jeg har satt max upload til 5kB under max. Da er alt bare bra :)

Istedefor å så å si stenge uploaden din, så er det nok å bare begrense den litt. Altså ikke la den flyte villt som den vil selv. Hvis du feks har 50kB på max, så setter du den på 40 og allt går som det skal. Vet ikke om dette vil fungere til deg, men til meg er nå dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Istedefor å så å si stenge uploaden din, så er det nok å bare begrense den litt. Altså ikke la den flyte villt som den vil selv. Hvis du feks har 50kB på max, så setter du den på 40 og allt går som det skal. Vet ikke om dette vil fungere til deg, men til meg er nå dette tilfellet.

Trenger vel ikke å ha 10KB/s ledig for å utnytte full hastighet ned? Det er hvertfall ikke for mitt vedkommende. Holder med maks 2KB/s.

 

Men dette er igjen bestemt av software/routing/forbindelse.

Lenke til kommentar
Er det veldig vanlig å feiltolke ting jeg sier om dagen? :)

 

Altså, jeg har satt grense til 5kB under max. Jeg sa det bare slikt pga jeg ikke husker hvor mye det faktisk blir. Men si at jeg har 50kB/s så står sperren på 45kB/s ;)

Ahh....! Beklarger!! Er visst ikke helt våken i dag :blush:

Lenke til kommentar
Hva er det du prøver å si ShortyBoy? I det ene øyeblikket er det teit, i det neste er det et faktum.

Det er teit at Telenor lager en styring på noe som er et faktum!

 

Adsl er slik at opp og ned går på samme linja/frekvens eller hva man kaller det.Derfor strupes opp hvis man bruker all ned.At Stjelenor lager et program som struper extra sier litt om det firmaet.

 

Get it? ;)

 

 

Shorty

Fortsatt ikke nei :)

 

Telenor har vel ikke laget noe program som struper linja ved bruk av upload. Som du sier selv, det er naturlig ved bruk av ADSL.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...