TheBoz Skrevet 30. april 2004 Skrevet 30. april 2004 (endret) Heisann! Lurer bare på om det er noen som har testet ut WDS jeg? Har noen spørsmål: - Hvordan er hastigheten når f.eks to WDS AP`er er linket sammen via trådløst og du overfører data mellom noen som er tilkoblet den andre AP`en? - Er det stabilt? - Fungerer det så bra på kryss av merker som de skryter av? Tror WDS er nyttig, har manglet noe bra bridging og linking system på wlan. Skulle ønske det kom AP`er med to antennetilkoblinger, en for mottak, sending på retningsantenne mot en annen AP og en rundstråle for sending/mottak til klientene.. Har vært en genial måte å spre internett på! Endret 30. april 2004 av TheBoz
knut Skrevet 30. april 2004 Skrevet 30. april 2004 Regner med at du mener WDS. Dette fungerer egentlig veldig bra, men er en foreløpig en ny standard så 100% stabilitet kan ikke forventes. Det finnes aksesspunkter med to radioer som gjør akkuratt det du mener, men disse koster endel 3Com, Avaya, Orinoco, Proxim har slike løsninger.
prolixin Skrevet 30. april 2004 Skrevet 30. april 2004 Regner med at du mener WDS. Dette fungerer egentlig veldig bra, men er en foreløpig en ny standard så 100% stabilitet kan ikke forventes. Det finnes aksesspunkter med to radioer som gjør akkuratt det du mener, men disse koster endel 3Com, Avaya, Orinoco, Proxim har slike løsninger. WDM på trådløst ja
TheBoz Skrevet 30. april 2004 Forfatter Skrevet 30. april 2004 Regner med at du mener WDS. Dette fungerer egentlig veldig bra, men er en foreløpig en ny standard så 100% stabilitet kan ikke forventes. Det finnes aksesspunkter med to radioer som gjør akkuratt det du mener, men disse koster endel 3Com, Avaya, Orinoco, Proxim har slike løsninger. Oii, mener så klart WDS Har du trestet noe med WDS? Hvordan er hastigheten? Fortell meg mer om hvilke AP`er som har to radioer! Gjør ikke noe om de koster litt!
knut Skrevet 30. april 2004 Skrevet 30. april 2004 Jeg har testet Asus WL-300g mot en WL-500g og fikk en ytelse mellom 22 og 24 Mbps. Har også testet en Buffalo Airstation WBR-G54 mot en lik enhet og fikk den samme ytelsen. Testet også den samme buffalo stasjonen mot en CNet CWR-800 med den samme ytelsen. Har også testet CNet enheten mot en Asus WL-330 (802.11b) med rundt 5 Mbps i ytelse. Se på AP-4000 her: http://www.proxim.com/products/wifi/ap/ap4000/index.html Disse high end løsningene har dessverre ikke WDS, men en properitær løsning for bridging/repeating som krever at du har en tilsvarende enhet i den andre enden av broen.
pantrax Skrevet 30. april 2004 Skrevet 30. april 2004 (endret) Kan vel også skrive under på at WDS fungerer fint. Jeg har selv 3 buffalo airstation 54g enheter stående i denne modusen. Såvidt jeg vet så har buffalo hatt dette lenge nå. Begynner å nærme seg 8 måneder siden jeg installerte de første enhetene med dette. WDS er en teknikk for å binde ilag rutere, og ikke en ny teknikk for å sende data. Så man bruker enda .b eller .g standarden for å sende data. Det eneste problemet jeg har kommet over er at den siste firmwaren av buffalo hadde problemer med å holde WDS stabilt, men den som kom ut før der igjen er rock solid. WDS er vel kanskje med på å gjøre nettverket vanskligere å sniffe opp for utenforstående om man bridger to trådløse rutere på denne måten, som egentlig er funksjonen til WDS. Å få rutere til å bridge med hverandre på en enkel nok måte. Mer om slik jeg har satt det opp. En buffalo i hver ende koblet opp via WDS, rekkevidden det er snakk om er en kilometer eller mer. I den ene enden sitter catch sitt sdsl modem. Det er selvsagt plassert kraftigere antenner på utsiden. Den andre enden har ikke noe som helst problem med stabilitet, har utført en lengre test med bare en eller to stk packet loss. Dataspill fungerer også helt utmerket over dette, har ikke opplevd noe negativt i forhold til ping eller loss. Til slutt. Det du snakket om hørtes fryktelig tungvint med to stk antenner. En rundtstråle antenne burde vel være nok. Du får ikke mer datamengde igjennom enheten med flere antenner siden grensen sitter i hardwaren (i allefall den som ødelegger for hastigheten pr. idag). Men jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår deg helt. *Edit: ble et helt nytt innlegg jo, og ett par skrivefeil luket ut. Endret 1. mai 2004 av pantrax
TheBoz Skrevet 30. april 2004 Forfatter Skrevet 30. april 2004 Til slutt. Det du snakket om hørtes fryktelig tungvint med to stk antenner. En rundtstråle antenne burde vel være nok. Du får ikke mer datamengde igjennom enheten med flere antenner siden grensen sitter i hardwaren (i allefall den som ødelegger for hastigheten pr. idag). Men jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår deg helt. Takker for grundig forklaring. Men det jeg tenkte med to antenner, er at det ofte er behov for retningsantenner på lange linker, ikke alltid det fungerer med en rundstråle i endene når avstanden er stor.
pantrax Skrevet 1. mai 2004 Skrevet 1. mai 2004 (endret) Etter min erfaring når de veldig langt da. I allefall ved en 15 dbi rundstråle. Jeg har målt kjempesignaler 5 km unna. men wlan og radiosignaler er avhengig av altfor mye, og variblene er sykt mange - som egentlig er grunnen til at antennene ikke er oppgitt med rekkevidde. Endret 1. mai 2004 av pantrax
knut Skrevet 1. mai 2004 Skrevet 1. mai 2004 Etter min erfaring når de veldig langt da. I allefall ved en 15 dbi rundstråle. Jeg har målt kjempesignaler 5 km unna. men wlan og radiosignaler er avhengig av altfor mye, og variblene er sykt mange - som egentlig er grunnen til at antennene ikke er oppgitt med rekkevidde. Da regner jeg ikke med at du har senket sendestyrken til lovlige verdier. Om du har en 15 dBi rundstråle, og en 15 dBm radio, og la oss si 5 dB tap i kontaker og kabler har du sen sendestyrke på 25 dBm. Det er som kjent da over 200 mW som igjen er dobbelt så mye som det maks lovlige her i landet.
pantrax Skrevet 1. mai 2004 Skrevet 1. mai 2004 (endret) Nå skal ikke jeg si at utstyret holder seg innenfor de lovlige grensene eller ikke, jeg har ikke tatt noe kurs innenfor radio teknologi - men de som jeg har snakket med som har en utdanning innenfor dette evnet sier at det er så mange kjente og ukjente variabler som taes inn i regnestykket når det blir så store lengder på det. Cisco utstyr i landet der alt er stort har nådd over 50 km, retningsbestemt og samtidig ikke noe nasa eksperiment. Alt utstyret jeg har er derimot kjøpt i norge, og om de overholder de norske lovene eller ikke har jeg ingen formodning om, jeg har ikke de rette kunnskapene på dette feltet selv om jeg kan basisen. Jeg må bare forholde meg til at det er lovlig. Det skal vel nevnes at ustyret, hovedsaklig boksene også kommer fra dette store landet og har en liten finesse som tillater deg å forandre sende/mottaks -styrken - men der nevnes det bare i prosent og 100% er default. Flere av disse boksene idag har slikt innebygd i wlan boksen, men vanlige folk kan ikke forventes å ha profft måle utstyr og kunnskapene. Senere skal det nevnes at jeg gjør stor prestisje ut av å få minst tap i oppsettet mitt, både med valg av kabler og lengden på de. Skulle jeg bryte norsk lov på dette området med en liten anelse så får jeg ikke akkurat dårlig samvittighet av den grunn. Som medlem av EØS avtalen og snart eu (desverre), forventer jeg at vi holder oss til EU standarden som er 20 decibels i hvilken som helst rettning. "This is calculated by adding the wireless device transmit power(in decibels) to the antenna gain (in decibels)." Endret 1. mai 2004 av pantrax
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå